Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har en BMW E36 318I 96mod der abs lampen lyser, har sett litt på bremsene forran å begge abs sensorene er der, men på høyre side gikk det bare en ledning ned til bremsene, mens på venstre side gikk det to, en til det jeg tror er abs sensoren, og en ned til calipteren. Tror den som går til calipteren er en føler for slitte bremser.

Så tenkte å høre etter her inne om noen kan noe om dette, å at abs lampen kanskje bare lyser pga manglende ledning ned til calipteren?

Det er forresten trommelbremser bak :)

Skrevet

Nå har jeg faktisk glemt hvorvidt det skal være slitasjeføler på begge sider, men jeg tror ikke det. Det er bare å sjekke hvor mange kontakter du finner bak plastdekselet i innerskjermen. Slitasjeføleren kan også være gåen, men dette er en del til under 100 kroner så verdt å bytte uansett. Du kan dog teste det ved å plugge den ut også kortslutte ledningene som går inn i bilen og se om det hjelper.

ABS-sensorene har en tendens til å gå istykker. Det er heldigvis fort gjort å måle dette. Bare plukk ut kontakten også måler du motstanden på de 2 pinnene i kontakten som går ned på føleren. Det er lett å komme til på alle 4 hjul. Verdien du ser etter mener jeg å huske var rundt 1000 ohm. Litt feilmargin har du, men om det avviker med flere 100 ohm er sensoren gåen. Som referanse så tror jeg at jeg målte rundt 600ohm på en gåen føler.

Skrevet

Nå har jeg faktisk glemt hvorvidt det skal være slitasjeføler på begge sider, men jeg tror ikke det. Det er bare å sjekke hvor mange kontakter du finner bak plastdekselet i innerskjermen. Slitasjeføleren kan også være gåen, men dette er en del til under 100 kroner så verdt å bytte uansett. Du kan dog teste det ved å plugge den ut også kortslutte ledningene som går inn i bilen og se om det hjelper.

ABS-sensorene har en tendens til å gå istykker. Det er heldigvis fort gjort å måle dette. Bare plukk ut kontakten også måler du motstanden på de 2 pinnene i kontakten som går ned på føleren. Det er lett å komme til på alle 4 hjul. Verdien du ser etter mener jeg å huske var rundt 1000 ohm. Litt feilmargin har du, men om det avviker med flere 100 ohm er sensoren gåen. Som referanse så tror jeg at jeg målte rundt 600ohm på en gåen føler.

Okei ! Skal ut å sjekke dette med en gang. Tusen takk for svar !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...