Gå til innhold

forsterker går i protect

Share

Anbefalte innlegg

hallo.

forleden dag skulle jeg koble til subb og forsterker i bilen og ble til at jeg tok det jeg hadde (alt av ledninger er nytt)

det som skjer nå er at forsterkeren går i protect hvis jeg skrur lyden litt for høyt eller den har stått på over lengre tid

forsterkeren er bare på 300w og hvis jeg ikke husker feil er subben 1000w og koblet i en ohm.

går forsterkeren i protect fordet den ikke klarer og levere nok? er det bare så enkelt eller kan det ha noe med strøm og jordingsledning? 

på forhånd tak for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forsterker er det? Hvor stor sikring har du på hva slags strømkabel? At elementet tåler mer effekt enn forsterkeren gir har ingenting å si. Det betyr bare at du har mer og hente med en større forsterker (hvis det er et skikkelig element). Enten så blir den for varm, ellers er det for dårlig jording. Evt har du justert gain totalt feil, så den prøver å trekke mer strøm enn den er bygd for. Men da burde sikringa på strømkabelen ryke, så jeg holder en finger på alt for dårlig jording. Jord rett i batteriet om du kan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker ikke merket på forsterker i hodet men er en gammel sliter uten mulighet til og stille frekvens på eller noe hehe (tar det man har)

sikringen på forsterkeren er på 20 og den har ikke røket ( den på strømkabelen er på 40)

har jordet den i festet til bakluken (stod bakpå den at de rådet fra og jorde i batteriet)

den blir litt varm men har hatt andre tidligere som har blitt mye varmere.

gain står helt på maks (det var eneste som kunne stilles på) stilte den på maks for å få mest mulig ut av forsterkeren. blir det feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir det feil?

Ikke bare litt heller.. Husk at det er strøm du driver med, hadde ikke forsterkeren kuttet/gått i protect hadde antakeligvis hele bilen din tatt fyr.

Du må kjøre en f.eks 40hz sinustone mens du måler volt på utgangene fra forsterkeren. Finn kvadratroten av antall watt den skal levere RMS, så har du volten som skal synes når du måler med voltmeter (V ac) og har spilleren på "fullt" (ikke helt på fullt, for da klipper den. Men f.eks 30 på kenwood eller 60 på pioneer). 40hz sinustoner finner du på f.eks spotify. Gainen skal antakeligvis stå nesten på null... Ellers vil den prøve å forsterke signalet fra spilleren mer enn den klarer, og da går den selvfølgelig i protect (så lenge ikke sikringa ryker først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til bare. frontsettet skrurer lenge før spilleren er på maks (skal byttes ut med tiden) då stiller jeg vell bare opp til rett før de skurrer når jeg skal stille forsterkeren til subben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til bare. frontsettet skrurer lenge før spilleren er på maks (skal byttes ut med tiden) då stiller jeg vell bare opp til rett før de skurrer når jeg skal stille forsterkeren til subben?

Går ut ifra ar du ikke har egene forsterkere på frontsettet. For da hadde det jo bare vært å stilt ned disse. Så ja, da må du gi deg rett før de skurrer. Ville anbefale deg å koble frontsettet på egen forsterker også. Mye finere og bedre lyd, samt at du får stilt det mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...