Gå til innhold

Importert E92 320D 2010 mod. - bytte veivhusventilasjonsfilter hos bmw-verksted eller selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herifra, veivhusventilasjon = v. 

Hei,

jeg har hørt mange skumle historier om tette v-filtere har ført til turbo- og motorhavari. Først og fremst har jeg hørt om dette på E46, men dette gjelder muligens E9x også? Bilen skal inn til 60.000 km (inspection) service i slutten av måneden og jeg lurer derfor på om jeg bare kan be dem bytte dette da, eller om det er MYE rimeligere å gjøre jobben selv? Jeg er ingen kløpper når det kommer til bil, har ikke skrudd noe særlig selv før.

Et naturlig spm. til slutt blir vel kanskje om BMW bytter dette filteret på noen av servicene sine?

Takk for svar =)

Skrevet

Hei

Er ingen kløpper til å skru bil så spørsmålet om du selv kan bytte veivhusventilasjonsfilter skal jeg ikke si noe om. Men jeg har noen erfaringer rundt turbohavari på BMW. Har en 2006 X3 2.0D der røk turboen på 60 000 pga tett veivhusventilasjon. Har fulgt alle servicer, på 90 000 servicen lå bytte av veivhusventilsjonsfilter inne som et punkt på servicen fordi det var blitt et kjent problem for bmw at det gikk tett.

Nå har bilen gått 108 000 å turboen har tatt kvelden igjen .Pris på bytte er vel et sted mellom 20 000-25 000. Bilen skal på verksted til uka å det skal bli spennende å se hva som er årsaken denne gangen, om det lar seg gjøre. Setter altså inn turbo nummer tre på 108 000 km til uka. :(

Skrevet

Skumle greier :s 

Som sagt så skal bilen inn til service (inspection, 60k service) om et par uker, jeg får vel be dem skifte filteret da.. Det er kanskje et enda større problem at det ofte blir kaldt om vintrene her? Og at bilen er importert? Har hørt at norskkjøpte biler har bedre veivhusisolasjon.. Vet ikke om det stemmer.

Andre som har hatt lignende problemer?

Skrevet

Har en -07 118d som jeg tenkte å bytte veivhusfilter på, men d finnes ikke i delekatalogen til GS. Ringt verksted  og spurte om dette og de sa veivhusventilasjonen på disse motorene etter -07 ligger ventilasjonen i toppdekselet og skulle ikke byttes. Har studert ETK og klarer ikke finne noen veivhusventilasjon på denne motoren som er N47.

• 2 weeks later...
Skrevet

Du har helt rett! Snakket med BMW samt. GSbildeler pr. tlf. og de sa begge to at min motor (E92 2010) ikke har dette filteret. Godt at de har utbedret dette =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...