Gå til innhold

N42-motor, o-ring på vakuumpumpe


semmern
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 03 316i som har svettet litt olje ned på varmeskjoldet så lenge jeg har eid den. Etter to toppdekselpakning-bytter, hvor det siste, som ble gjort av en kompis av meg avdekket at SnapDrive på Sandaker hadde dratt en bolt over gjenge uten å gjøre noe med det, bare latt den stå i, så var jeg innom Alf Lie i går. Fikk høre at det mest sannsynlig er o-ringen på vakuumpumpen på baksiden av motoren.

Det er temmelig trangt bak der, men det ser ut til at det går an å få av luftfilterboksen og komme til derfra. Ser fremdeles ganske trangt ut, og miste skruer- og muttere-potensialet ser ganske digert ut ned på baksiden av motoren :D

Noen som har prøvd seg på dette før som har noen greie tips å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp byttet begge o-ringene i forbindelse med pumpa på min.

Dessverre så får du kjøpt kun den-o-ringen mellom pumpe og topp hos BMW eller GS.

Den som er bak lokket på selve pumpa er vist ikke en reservedel..........

 

Jeg fant et komplett o-ringsett på ebay.

Den store ringen bak lokket passet fint. NB! Du må strekke den litt mens du trykker den ned i sporet i pumpehuset.

Gjør også reint inni pumpehuset samtidig hvis det er avleiringer der.

Den lille ringen mot toppen var derimot for stor, så jeg måtte bestille den hos GS.

Vet ikke om det samme gjelder settet i linken men...

http://www.ebay.com/itm/BMW-316i-318i-118i-120i-N42-vacuum-pump-11667542498-seal-kit-/190923494581?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2c73ed54b5&vxp=mtr

 

Når det gjelder å ta av og montere tilbake pumpa så vil jeg anbefale at du tar av toppdekselet.

Uten blir det mildt sagt kronglete og du er garantert å miste ned en av de 3 skruene som fester pumpa.

Når du sier luftfilterboksen så regner jeg med at du mener kupefilterboksen?

Den må du av med for å få av toppdekselet.

 

Bruk en liten 1/4" skralle med 10mm pipe på boltene.

Skaff deg et lite teleskopspeil og lys med lommelykt for å finne hvor skruene er plassert. 2 av de er litt kronglete å nå tak i.

Den tredje sitter på hjørnet av toppen mot batteriet.

 

Ja, og det er lett å miste ned skruer bak der :smile:

Dette er generelt en litt kronglete jobb men går helt greit med litt tolmodighet. Bare vær glad du ikke skal bytte en av fjærene på de mellomarmene på innsugskarmen. Det var IKKE så lett.

Dekk også til over kammene med ei fille eller et håndkle så du ikke mister en av skruene ned i motoren :shock:

Lykke til!

Anbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...