Gå til innhold

E39 - Irriterende lyd fra vifte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har over lengre tid hørt en lyd fra en vifte, mest sannsynlig fra motorrommet. Lyden stiger proporsjonalt med turtallet. Lagte ikke denne lyden når jeg kjøpte bilen, hva kan det være?

• 2 weeks later...
Skrevet

Har komt frem til at dette er viskosekoblingen, mtp at jeg har lest om andre som har hatt samme problem. Hva koster en original viskosekobling, og hvordan bytter jeg denne?

På forhånd takk :)

Skrevet

Som nevnt over viskosekoblingen.
Hvordan er motstanden på denne, når motor er helt kald i forhold til når den er varm og god?

Ingen forskjell så er viskose når du dreier vifta rundt så er den garantert gåen.
Sjekk motstand før dagens første kjøretur og rett etter at du har skrudd av motoren etter at den er blitt skikkelig driftsvarm, er det null forskjell på motstanden er viskosekoblingen ferdig

Skrevet

Som nevnt over viskosekoblingen.

Hvordan er motstanden på denne, når motor er helt kald i forhold til når den er varm og god?

Ingen forskjell så er viskose når du dreier vifta rundt så er den garantert gåen.

Sjekk motstand før dagens første kjøretur og rett etter at du har skrudd av motoren etter at den er blitt skikkelig driftsvarm, er det null forskjell på motstanden er viskosekoblingen ferdig

Takk, skal prøve dette senere, evnt i morgen :) Hva koster en ny?

Skrevet

Du må ha en 32mm fastnøyle, så må du låse vifta med etteleranna skrujern eller hva du finner ut av, så er det bare og skru vifta av:) 

4skruer på viskosekoblinga di vill e tru.

Husk: 32mm er linx  ;)

Skrevet

Takk for all hjelp, men hvordan er det egentlig med viskosekoblingen, henger den på vifta når jeg tar den ut, eller? Er litt ny til bil, kan en si :D

Skrevet

Ja vifta er skrudd fast på viskosekoblingen dette demonterer du (3 eller 4stk skruer med 10mm hode) når du har løsnet og skrudd av viskosekoblingen.
Du skrur av viskosekoblingen med enten en 32mm fastnøkkel eller en smal skiftnøkkel som gaper over 32mm.
Husk bare at denne er links.
Du kan enten gi mothold med en 10mmfastnøkkel på en av skruene til vifta (i front) mens du setter 32mm fastnøkkelen på viskosekblingen og gir denne ett bestemt og hardt kakk med en hammer eller lignende (IGJEN HUSK LINKS)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...