Gå til innhold

Dårlig bass med 2x12 E39


Anbefalte innlegg

Hei! 

Har en E39 sedan med litt oppgradert stereo :D

For øyeblikket sittter det: 

DLS 5,1/4" foran og bak
JBL basskasse med 2x12"
JBL forsterker 5-kanal
Stinger kondenssator
Kenwood dvd spiller 6,1" skjerm

 

Jeg synest bassen er dårleg, jeg må liksom ha så høg lyd for at jeg skal merke bassen skikkeleg. 
Signalkabelen og strømkabelen ligger på samme side, derfor er det en turtalls villig turbo lyd, hehe. 

Siden disse kabelen ligger på samme side, vil det merkes på lyden?

Hadde satt pris på forklaring av innstilling av forsterker også. Er ny, så helst litt enkelt forklart :) 

Takk takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært slik hele tiden, eller var det bedre før? Tviler på at bassutgangen på en 5 kanaler klarer å drive 2x12". Kjøp deg en monoblokk og litt lyddemping, så blir det liv :) Bor du i nærheten av Gjøvik/Lillehammer kan jeg gjerne kikke over og evt justere litt for deg.

 

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/ground-zero-gzta-11200dx-1x1400w-rms-1-ohm

og

http://www.judysbilstereo.no/demping/silent-coat-polymer-dempematter-31kg-pr-m-2mm-tykk-4m-pakke-bulk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært slik hele tiden, eller var det bedre før? Tviler på at bassutgangen på en 5 kanaler klarer å drive 2x12". Kjøp deg en monoblokk og litt lyddemping, så blir det liv :) Bor du i nærheten av Gjøvik/Lillehammer kan jeg gjerne kikke over og evt justere litt for deg.

 

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/monoblokk/ground-zero-gzta-11200dx-1x1400w-rms-1-ohm

og

http://www.judysbilstereo.no/demping/silent-coat-polymer-dempematter-31kg-pr-m-2mm-tykk-4m-pakke-bulk

Har vert slik helt siden jeg kjøpte bilen ja, jeg har ikke gjort noe med anlegget :)  

Så du tror det er forsterkeren? Jeg bor i Sogn og fjordane, Årdalstangen og er 17 år uten den lengtende lappen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som vet? Klarer ikke en 5-kanals forsterker å drive en 2x12 bra?

 

Nei. Så det første du kan gjøre er å kjøpe deg en skikkelig monoblokk :) Du kan også plassere kassen forover med bassporten i skiposehullet. Disse bilene har en del lydisolering i bakseteryggen, så du vil merke stor forskjell om du plasserer kassen rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Så det første du kan gjøre er å kjøpe deg en skikkelig monoblokk :) Du kan også plassere kassen forover med bassporten i skiposehullet. Disse bilene har en del lydisolering i bakseteryggen, så du vil merke stor forskjell om du plasserer kassen rett. 

Oki, takk takk! 6 kanals forsterker da? eller 7?  har ikke skiposehull, men kan snu basskassen ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva skal du med flere kanaler når subwooferne bare trenger en? Du kan ha en flerkanals forsterker til å drive høyttalerne, men du bør ha en separat monoblokk til å drive subwooferne ;)

 

Hovedforskjellen på en flerkanals forsterker og en monoblokk er at flerkanalsforsterkeren fordeler effekten på flere forskjellige kanaler og er dermed utmerket til å drive mange høyttalere som opererer på forskjellige kanaler (Front, Back osv) som dermed stilles inn uavhengig av hverandre. En monoblokk sender en stor effekt på kun en kanal. Denne driver begge subwooferne, som er koblet sammen i enten serie eller parallell. Du trenger ikke mer enn en kanal fordi begge subwooferne skal ha samme signalet, men de krever i motsetning til høyttalerne en høy effekt på den ene kanalen. 

 

Nå gir du de stakkars store subwooferene dine samme effekten som de relativt små høyttalerne dine, derfor får du lite trøkk :)

Du kan selvfølgelig brokoble de ulike kanalene, men det anbefaler jeg ikke. Det enkleste er å investere i en monoblokk med nok WRMS til å drive begge subwooferne. 

 

Angående skiposehull: Har du midtarmlene bak? Isåfall er det bare å slå ut en liten stålplate i bakseteryggen som skiller bagasjerommet fra kupeen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva skal du med flere kanaler når subwooferne bare trenger en? Du kan ha en flerkanals forsterker til å drive høyttalerne, men du bør ha en separat monoblokk til å drive subwooferne ;)

 

Hovedforskjellen på en flerkanals forsterker og en monoblokk er at flerkanalsforsterkeren fordeler effekten på flere forskjellige kanaler og er dermed utmerket til å drive mange høyttalere som opererer på forskjellige kanaler (Front, Back osv) som dermed stilles inn uavhengig av hverandre. En monoblokk sender en stor effekt på kun en kanal. Denne driver begge subwooferne, som er koblet sammen i enten serie eller parallell. Du trenger ikke mer enn en kanal fordi begge subwooferne skal ha samme signalet, men de krever i motsetning til høyttalerne en høy effekt på den ene kanalen. 

 

Nå gir du de stakkars store subwooferene dine samme effekten som de relativt små høyttalerne dine, derfor får du lite trøkk :)

Du kan selvfølgelig brokoble de ulike kanalene, men det anbefaler jeg ikke. Det enkleste er å investere i en monoblokk med nok WRMS til å drive begge subwooferne. 

 

Angående skiposehull: Har du midtarmlene bak? Isåfall er det bare å slå ut en liten stålplate i bakseteryggen som skiller bagasjerommet fra kupeen :)

Tusen takk for bra svar :D

Er monoblokk mye dyrere enn forsterekerer? Og hvordan er dette å koble til? 

Så det vil ikke hjelpe å bytte ut forsterkeren og investere i bedre also? :)

Jepp har midtarmlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre umulig for meg å si hvordan du skal gjøre det, fordi jeg ikke veit hvordan anlegget er koblet i akkurat din bil  :-k

Om høyttalerne dine er tilkoblet samme forsterkeren som subwooferne, så kan du ikke fjerne den. Da kobler du bare opp en monoblokk i tillegg til den du allerede har. Monoblokken må ha signal fra spillerens subwooferutgang.

 

Angående skiposehullet. Fjern kassen fra bagasjerommet og fjern bagasjeromstrekket som er mot bakseteryggen.  

 

Du vil da se noe lignende dette:

post-52827-0-01233900-1383642797_thumb.j

I midten er der en liten stålplate som er festet med noen få punkt. Fjern den med en baufil og en hammer. Da har du plutselig hull inn til kupeen :)

 

Et annet tips er å ta en titt på bilradiospesialisten sine sider om grunnleggende informasjon angående montering og innstilling: http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a573 Google er også din beste venn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre umulig for meg å si hvordan du skal gjøre det, fordi jeg ikke veit hvordan anlegget er koblet i akkurat din bil  :-k

Om høyttalerne dine er tilkoblet samme forsterkeren som subwooferne, så kan du ikke fjerne den. Da kobler du bare opp en monoblokk i tillegg til den du allerede har. Monoblokken må ha signal fra spillerens subwooferutgang.

 

Angående skiposehullet. Fjern kassen fra bagasjerommet og fjern bagasjeromstrekket som er mot bakseteryggen.  

 

Du vil da se noe lignende dette:

attachicon.gifIMAG0048.jpg

I midten er der en liten stålplate som er festet med noen få punkt. Fjern den med en baufil og en hammer. Da har du plutselig hull inn til kupeen :)

 

Et annet tips er å ta en titt på bilradiospesialisten sine sider om grunnleggende informasjon angående montering og innstilling: http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a573 Google er også din beste venn!

 

Veldig viktig å få med seg det at det ikke er jeg som har koblet opp anlegget. rotete å fælt.

post-73468-0-12935800-1383669490_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt å greit som de ovenfor egentig har gjort.

 

Kjøp: - 1.stk monoblokk (1kanals forsterker)  - 1.stk RCA kabel (Signal kabel) - 25kvadrat eller mer strøm kabel og jordings kabel, lengde ser du når du kobler å skal gjemme den om du gjør det, sikker ikke mer enn 2 meter pr. kabel :).  finn en liten kabel som du kobla til remoten på den andre forsterkeren til remoten på monoblokka, så slipper du å trekke 1 ekstra kabel gjennom bilen.. Noe jeg har glemt?

som K-E sa, les: http://www.bilradiospes.no/a/?aid=a573 .. Det hjalp meg mye når jeg bygde anlegg i min bil! 
jeg tok en vinkelsliper å slipte ut ståle i midten bak baksetet xD vendte derret men 2x12 MOT seteryggen, jeg har også bassportane i midten. etter jeg gjorde dette så dundret det meget godt i min bil med 2x12 p2 :)) jeg var like blank som deg med å begynne med så jeg også brukte fler kanals forsterker, å trodde subbane var rævva. 

 

HUSK! kjøp ei monoblokk som er kraftig nokk for dine subber. IKKE gå etter det billigste!  

 

Lykke til :) kan være litt vanskelig å skjønne med å begynne med ;) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da ikke finne på å høre på noe bilradiospesialisten sier. Halvparten av det som står der er svada og vil i verste fall føre til sprengte høyttalere eller brente forsterkere. "juster gain til det høres bra ut, det blir neppe bedre lydkvalitet av å ha den på max" er bare et lite eksempel. Gain regnes enkelt ut ved å ta ønsket effekt i watt, gang denne med impedansen på høyttaleren, og finn kvadratroten av summen. Da har du antall volt terminalen på forsterkeren skal vise på voltmeteret du kobler på den, når du kjører en sinustone og justerer gain. Poenget mitt er, blir denne justert så mye som 1mm for mye, kan forsterkeren prøve å levere f.eks dobbelt så mye effekt som den kan, fordi den prøver å forsterke et signal (fra spilleren) som er sterkere enn man har justert gain til. Dette fører til klipping, som brenner elementer og forsterkere, og tapper STORE mengder strøm fra bilen, som igjen gir et enormt spenningsfall. De anbefaler også kondensator foran batterier.. Hurra, for noen spesialister.

De jeg har hørt som har fått hjelp fra denne butikken har ikke vært overhodet fornøyde. Det vil si de som har en liten forståelse fra før om hvordan ting fungerer / skal fungere.

 

Men nok om det, jeg linket til en monoblokk tidlig i denne tråden, kjøper du den og 25mm2 strømkabel kit fra Ground Zero (myke kabler og enormt god signalkabel), og 200A sikring (alt dette får du også hos judysbilstereo.no) så har du mye bass med en gang. Da mangler bare lyddemping og å snu kassa inn gjennom ski-luka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da ikke finne på å høre på noe bilradiospesialisten sier. Halvparten av det som står der er svada og vil i verste fall føre til sprengte høyttalere eller brente forsterkere. "juster gain til det høres bra ut, det blir neppe bedre lydkvalitet av å ha den på max" er bare et lite eksempel. Gain regnes enkelt ut ved å ta ønsket effekt i watt, gang denne med impedansen på høyttaleren, og finn kvadratroten av summen. Da har du antall volt terminalen på forsterkeren skal vise på voltmeteret du kobler på den, når du kjører en sinustone og justerer gain. Poenget mitt er, blir denne justert så mye som 1mm for mye, kan forsterkeren prøve å levere f.eks dobbelt så mye effekt som den kan, fordi den prøver å forsterke et signal (fra spilleren) som er sterkere enn man har justert gain til. Dette fører til klipping, som brenner elementer og forsterkere, og tapper STORE mengder strøm fra bilen, som igjen gir et enormt spenningsfall. De anbefaler også kondensator foran batterier.. Hurra, for noen spesialister.

De jeg har hørt som har fått hjelp fra denne butikken har ikke vært overhodet fornøyde. Det vil si de som har en liten forståelse fra før om hvordan ting fungerer / skal fungere.

 

Men nok om det, jeg linket til en monoblokk tidlig i denne tråden, kjøper du den og 25mm2 strømkabel kit fra Ground Zero (myke kabler og enormt god signalkabel), og 200A sikring (alt dette får du også hos judysbilstereo.no) så har du mye bass med en gang. Da mangler bare lyddemping og å snu kassa inn gjennom ski-luka :)

Tusen takk! :) 

Får se hva det blir til! Blir jo enda mindre bagasjeplass om jeg må investere i en monoblokk, men men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan da ikke finne på å høre på noe bilradiospesialisten sier.

*Snip*

Her er det snakk om å forstå det grunnleggende. Hvor og hvordan anlegget skal kobles. Det er en fordel å faktisk koble rett før du begynner på innstillingene. Du sier heller ikke til en nybegynner at han skal stille forsterkeren sin med et multimeter for å få det helt presis. Først må han lære seg hvordan de forskjellige innstillingene påvirker subwooferne, og da er det best å prøve og feile. JBL anlegget er heller ikke noe high-end anlegg, så det tåler litt prøving og feiling uten at du tar knekken på det. Det værste du kan gjøre er å skremme han til å ikke røre forsterkerene. Du må lære å gå før du løper.

Etterhvert vil han selv oppdage begrensinger i dette anlegget, investere i et bedre et og lese seg opp på mer korrekt innstilling. Da med multimeter og sinuskurve. V = sqrt(Imp * WRMS). Alt til sin tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...