Gå til innhold

Registrere utenlandsk "delebil"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurte på om noen har satt seg godt inn i reglene for import av biler og registrering.

Dette gjelder en utenlandsk registrert bil som oppholder seg lovlig i Norge, som jeg vurdere å kjøpe, og da betale merverdiavgift på tollstasjon. Bilen er ikke kjørbar for øyeblikket, og skal ikke kjøres før evt registrering.

Spørsmålet mitt er gjelder registrering etter at bilen er momset inn, dette skal vel ikke være noe problem? Man må da vise bilen hos Statens Vegvesen, og så betale engangsavgiften?

Selger mener bestemt at hvis jeg momser bilen inn som delebil, så får jeg da aldri kunne registrere den i ettertid, men jeg ser ikke noe forskjell på og betale mva på kjøpssummen som en delebil eller bil.

Ref: http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196333&epslanguage=no

Skrevet

Jeg har trålet den siden, men fant ikke noe spesielt til min situasjon. Jeg sendte også mail til Tollregion Sør-Norge, men fikk bare et standard svar tilbake:

Etter at du har betalt merverdiavgiften må bilen vises Statens Vegvesen for godkjenning. Deretter må du betale engangsavgiften hos Tollvesenet.

Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for Tollvesenet.

Jeg vil være sikker på at jeg kan kunne registrere bilen i ettertid, så jeg ikke sitter der med en bil som må parteres ut. Ville sjekke om noen har gjort noe lignende?

Skrevet

Moms må du betale og moms blir utregnet av hva du har gitt for bilen, samt fraktkostnader. Når du har betalt moms kan du ha den stående til du finner ut at du skal registrere den og vil betale engangsavgiften. Engangsavgiften blir utregnet fra den dato du vil registrere bilen.

Skrevet

Helt enig, og jeg tror at det er akkurat det som kommer til å skje! Men selger har sin egen versjon, og jeg ville bare høre flere inputs, slik at jeg ble litt sikrere på at jeg ikke står med skjegget i postkassa.....

Skrevet

Moms må du betale og moms blir utregnet av hva du har gitt for bilen, samt fraktkostnader. Når du har betalt moms kan du ha den stående til du finner ut at du skal registrere den og vil betale engangsavgiften. Engangsavgiften blir utregnet fra den dato du vil registrere bilen.

Takker :) Det var det jeg trodde (og håpet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...