Gå til innhold

E39. Bilen koker etter motorbytte ifra 520 til 528.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk ca 10 min på tomgang. Gikk gjevnt og fint. Men så snudde jeg kjapt ryggen til og da kokte den kjapt. Har ikke undersøkt di elektriske viftene. Men tviler på at di virker. Så di skal byttes. Men den skal vel ikke koke for det? Har luftet vann systemet igjennom di 2 lufteskruene mens vanntempraturen lå på normalt. Noen forslag?

Skrevet

lufte enda mere, løft trynet på bilen HØYT opp, sett varmeapparat på max varme og kupevifte på lavest hastighet.

Skrevet

Har du byttet ut den mekaniske viften med en elektrisk? Hvis ikke, sjekk at viskosekoblingen er i orden. Vifta skal snurre fritt når motoren er kald, og ha mer og mer inngrep med akslingen fra motoren jo varmere det blir. 

Skrevet

lufte enda mere, løft trynet på bilen HØYT opp, sett varmeapparat på max varme og kupevifte på lavest hastighet.

Ja, er sikkert bare å prøve igjenn med luftingen :/

Skrevet

Har du byttet ut den mekaniske viften med en elektrisk? Hvis ikke, sjekk at viskosekoblingen er i orden. Vifta skal snurre fritt når motoren er kald, og ha mer og mer inngrep med akslingen fra motoren jo varmere det blir.

Er en mekanisk og 2 elektriske.

Skrevet

Er en mekanisk og 2 elektriske.

Den elektriske forran radiatoren er kun til aircondition. Det er nok den mekaniske som står for kjøling av motoren, er ihvertfall det på min E39. Min kokte i sommer, mest sansynslig pga dårlig viskosekobling.

Skrevet

Den elektriske forran radiatoren er kun til aircondition. Det er nok den mekaniske som står for kjøling av motoren, er ihvertfall det på min E39. Min kokte i sommer, mest sansynslig pga dårlig viskosekobling.

Oki. Høres igrunn fornuftig ut! Har byttet termostat og vannpumpe. Så kan prøve å bytte den mekaniske viften :)

Skrevet

Denne motoren lufter seg mer eller mindre selv :) Finnes mange tips og fiffige triks der ute, men still enkelt og greit bilen på bar bakke, ta av radiatorlokket, la lufteskruen være skrudd igjen og la motoren stå på tomgang mens du hele tiden passer på at nivået i ekspansjonstanken er på maks. Husk å la det stå varme på i kupeen. Når motor når driftstemperatur åpner ventilen og utluftingen av hele systemet begynner. Hold gjerne 2000rpm jevnt mens du passer på å etterfylle i ekspansjonstanken hele tiden. Når strålen ved ekspansjonstanklokket er ren uten bobler er systemet fri for luft. Dette er enda enklere enn det høres ut; spesielt hvis en er to :)

Angående koking er viskosekoblingen på den mekaniske viften mest sansynlig synderen. Når motor er kald skal du kunne stoppe viften med en avis med letthet, men når motor er ved driftstemperatur skal det være vanskelig å gjøre. Er du redd for å prøve dette gjør du følgende uten motor i gang: Gi viften en spinn ved kald motor (den sviver noen runder). Prøv det samme når motor er kjørt til driftstemperatur (den skal mer eller mindre stoppe momentant).

Skrevet

Er jo faktisk enda enklere å lufte på riktig måte! Får ikke søkt, så finner ikke guiden!

 

Ligger ihvertfall en guide her av bruker " Fliid ". Finn den, og følg den, så vil du aldri ha problem med luft.

Skrevet

Ja, der ja :) søkefunksjonen var nede tidligere idag. Følg den guiden :)

Du har jo e39, så du har også lufteskrue på termostathuset i tillegg til den på radiator. Begge skal være åpne når du holder på :)

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...