BMW323-MARTIN Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Hei. Jeg har et problem med min BMW 323i 1995 mod. Senest i dag var jeg ute og kjørte med et par venner, og etter å ha kjørt omkring 30 minutter ser vi det står damp opp fra panseret. Kjører 100 meter for å stanse. Da vi åpnet panseret så vi at radiatorslangen tilkoblet ekspansjonstanken hadde hoppet av, og nivået for kjølevesken var lavt. Til tross for dette var temperaturmåleren i midten (muligens fordi det gikk så kort tid mellom lekkasjen og at vi stoppet bilen). På grunn av mangel av kjøleveske fylte vi opp kjølesystemet med vann fra en bekk og luftet det. Skrudde slangeklemmen til radiatorslangen ordentlig fast, så kjørte vi hjemover, og turen tar ca 30 min. Da vi var ca 100 meter fra huset mitt akselerer sjåføren ganske kraftig i 1. giret, og da vi kjører opp mot huset mitt står dampen på nytt opp av panseret, og radiatorslangen til ekspansjonstanken har igjen hoppet av. Dette har forøvrig skjedd en gang før også, og da gjorde jeg samme prosedyre med lufting etc, og dette har funket fram til i dag. Uten at jeg har noe særlig kompetanse innen tekniske områder på bil, virker det som det blir så stort trykk i kjølesystemet at slangen hopper av ved stor påkjenning. Et annet symptom jeg synes det kan være verdt å nevne er at når bilen har stått rundt en uke kommer det lett, men mye hvit røyk fra eksosen vedvarende ca 1 minutt etter oppstart. Det er ikke noe nevnbart med eksos når motoren har driftstemperatur. Bilen går bra, og starter svært lett, men jeg begynner å se meg lei av at kjøleslangen hopper av ved påkjenning. Setter SVÆRT stor pris på alle innspill på saken
BMW323-MARTIN Skrevet November 17, 2013 Forfatter Skrevet November 17, 2013 Saken har tatt en ny vending; det viser seg at festet til slangen øverst på radiatoren er knekt, så slangen får ikke ordentlig feste, og hopper derfor av ved påkjenning/stort trykk. Da har jeg et nytt spørsmål, går det an å skifte kun den plastikkdelen som er festet i radiatoren?
bimmerfun Skrevet November 17, 2013 Skrevet November 17, 2013 Høres ut som problemet er løst seg da Må bytte hele radiatoren. Koster ikke mye for en brukt en, og det er veldig lett å skifte.
BMW323-MARTIN Skrevet November 17, 2013 Forfatter Skrevet November 17, 2013 Ja, var bra det ikke var noe verre
bjalle Skrevet November 18, 2013 Skrevet November 18, 2013 Ellers så går det å lime inn en bit av ett metallrør som passer akkurat i hullet med araldit eller lign, som en midlertidig fix.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå