santho96 Skrevet Desember 3, 2013 Skrevet Desember 3, 2013 Hei! Har da kjøpt meg min første bil, og er veldig ny inn bil skruing og regler så har diverse spørsmål. Første bilen blei en E36 316i, som nå har rulla 305 000 km. I og med den har gått så langt, så har tanken om motor bytte slått meg om det skulle havarere. Da har jeg sett litt på M42B18 som har rundt 140 hk og 175Nm kontra den orginale M43B16 med 102 hk. Det jeg lurer på er: 1.)Vil det vær mulig å sette i en M42B18 når det orginalt er M43B16 motor orginalt i bilen ? Må heg bytte motor feste? Hva må byttes over (fra donor bilen) ? Er det Plug and Play ? Må jeg bytte radiator ? 2.)Vil el-nett og girkasse passe over ? 3.)I og med begge er rekke firer, vil det blir lett eller litt vanskeligere å bli tatt i en evt. kontroll av politiet / statensvegvesen ? 4.)Hvordan er det å godkjenne noe slikt ? Verd det ? Hva koster det ? Hva må byttes ? Hadde såtte stor pris på svar på disse spørsmålene, gjør ingenting om du bare vi svare på ett av de bare marker med nummeret før svaret På Forhånd Takk
bimmerfun Skrevet Desember 3, 2013 Skrevet Desember 3, 2013 Hei Hvilke modell er 316? Startsperre på den? Er bare å bytte, er plug and play. Ut med motor, inn med den andre. Eksosen må byttes, ellers passer alt. Ledningsnettet passer, da tenker jeg på motorledningsnettet mot bilens. Er det startsperre på 316n, må en liten grønn kabel klippes i motorledningsstikket. Girkasse passer Hadde ikke tattpå meg bryet med å godkjenne, men skal du godkjenne må du ha bremsekalippere fra 318is->328 foran, og skivebremser bak (318is, 320, 325, evt så har alle touringer uansett motorstørrelse skivebremser bak)
santho96 Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Skrevet Desember 4, 2013 Hei Hvilke modell er 316? Startsperre på den? Er bare å bytte, er plug and play. Ut med motor, inn med den andre. Eksosen må byttes, ellers passer alt. Ledningsnettet passer, da tenker jeg på motorledningsnettet mot bilens. Er det startsperre på 316n, må en liten grønn kabel klippes i motorledningsstikket. Girkasse passer Hadde ikke tattpå meg bryet med å godkjenne, men skal du godkjenne må du ha bremsekalippere fra 318is->328 foran, og skivebremser bak (318is, 320, 325, evt så har alle touringer uansett motorstørrelse skivebremser bak) Takk for svar! Modell, mener du karosseriet ? E36 316i? M43B16 motor org ? ? Må jeg bytte grenrør (altså den delen av eksos anlegg som festes til sylinderen ? Eller er det bare bak potta ? Kan jeg bruke org katalysator ? Var en kar som sa at må gjør følgende muligens "Mulig du må pinne om kontaktene som er ved sikringsboksen, da erfaringen er at dette kan variere. (Denne har to store kontakter, noen har en liten og en stor, og noen har bare én stor)" kan det stemme ? Okei, så startsperra (om jeg har det) må fjernes om jeg setter i annen motor Fant en ganske god motor (lav km stand , dokumentert km stand) men den er brukt med automat girkasse tidligere. Vil dette passe over med manual girkasse ? Blir det styr å godkjenne (skal de ha papir og dokumentasjoner +++ ) ? og hva koster det ?
MaWeRiCk Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Du har en 1998 modell E36 med startsperre/EWS (kom i 1996) finner du en 318iS motor fra 95 eller før har de ikke startsperre. Den en runde kontakten ved sikkringsboksen er til startsperre. Den lille runde kontakten er til diagnose ODB1. Det du må ha til is motoren er 1 ECU/Motor-hjerne 2 Eksos-manifoil (m42b18 har grenrør til hver cyl orginalt) m43 manifoilen passer ikke 3 Svinghjul dobeltmasse + clutch, eventuellt bruke clutch/svinghjul fra m43, mener det skal passe 4 Skal dette godkjennes må du søke biltilsynet først, da må motoren også være nyere en 1998 du kan ikke godkjenne en gammlere motor en bilen. 5 Hvis motorn kommer fra automatkasse må hjernen kobles til Park/neutral for å starte. da den ikke starter i gear/drive posisjon. har lest hvertfall en Prosjekt tråd hær inne tidligere om en som bygget is i stasjonsvogn E36 så det finns noen som har gjort dette før.
bimmerfun Skrevet Desember 5, 2013 Skrevet Desember 5, 2013 Er sikkert min prosjekt tråd du så da MaWeRiCk, har satt i en m42b18 i en 1998 316 touring. Den motoren kom fra en 93" 318is Clutch/svinghjul fra 316 passer Hele eksosen må du ha, alt passer jo rett på så er kun god stemning Startsperren, er bare å klippe den ene ledningen, så er alt ok Trenger ikke å pinne om noe på ledningsnettet Dette med automatkassen blir vel som han over sier, men hvordan det gjøre vet jeg ikke . Godkjenningen, er jo flere som snakker om at man ikke kan sett i en eldre motor enn hva bilen er ? Men som sagt, bytting av bremser, så skal vel ikke det bli noe problemer. Vekten er vel rundt den samme på m42 og m43?
santho96 Skrevet Desember 6, 2013 Forfatter Skrevet Desember 6, 2013 Du har en 1998 modell E36 med startsperre/EWS (kom i 1996) finner du en 318iS motor fra 95 eller før har de ikke startsperre. Den en runde kontakten ved sikkringsboksen er til startsperre. Den lille runde kontakten er til diagnose ODB1. Det du må ha til is motoren er 1 ECU/Motor-hjerne 2 Eksos-manifoil (m42b18 har grenrør til hver cyl orginalt) m43 manifoilen passer ikke 3 Svinghjul dobeltmasse + clutch, eventuellt bruke clutch/svinghjul fra m43, mener det skal passe 4 Skal dette godkjennes må du søke biltilsynet først, da må motoren også være nyere en 1998 du kan ikke godkjenne en gammlere motor en bilen. 5 Hvis motorn kommer fra automatkasse må hjernen kobles til Park/neutral for å starte. da den ikke starter i gear/drive posisjon. har lest hvertfall en Prosjekt tråd hær inne tidligere om en som bygget is i stasjonsvogn E36 så det finns noen som har gjort dette før. Takk for svar! Da er startsperre notert ned, til evt. bytte av motor! Det med godkjenninga ser ut til at jeg mest sannsynlgi dropper! Hvordan blir det med Eu kontroll ? er begge motorene er rekke firer, vanskelig å se forskjell ? Vil jeg komme meg gjennom ? Ved evt. stopp sjekka av politiet / statensvesen vil jeg få problemer (sjekker de motor nøye) ? Var godt med ei liste med punkt, trenger ejg luftmasse måler og innsugs slange fra filterboksa ? Prøvde å søke litt men finner ingen tråder, om du greier kunne du linket ? Er sikkert min prosjekt tråd du så da MaWeRiCk, har satt i en m42b18 i en 1998 316 touring. Den motoren kom fra en 93" 318is Clutch/svinghjul fra 316 passer Hele eksosen må du ha, alt passer jo rett på så er kun god stemning Startsperren, er bare å klippe den ene ledningen, så er alt ok Trenger ikke å pinne om noe på ledningsnettet Dette med automatkassen blir vel som han over sier, men hvordan det gjøre vet jeg ikke . Godkjenningen, er jo flere som snakker om at man ikke kan sett i en eldre motor enn hva bilen er ? Men som sagt, bytting av bremser, så skal vel ikke det bli noe problemer. Vekten er vel rundt den samme på m42 og m43? Har du link til prosjektet ditt (om du laget), evt. tråd med bilder og info ? Må jeg bytte over clutchen og svinghjulet fra min M43B16 motor over på M42B18 motoren ? Okei, skal vel være mulig å skaffe eksos for en ok pris ! Angående startsperra, så virker det som det skal la seg gjøre takk for god info. Prøver i første omgang å finne ut alt jeg trenger og hvilke modifikasjoner som må gjøres Tror jeg dropper det med motor som har brukt automat kasse tidligere, vil ha det sikkelig! (Var denne jeg tenkte på http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45522843&searchQuery=e36) OKei, tror jeg mest sannsynlig sparer meg for godkjenning! Hvordan blir det på Eu kontroll og evt kontroll av statens vegvesen og politiet ? Finner de ut slik lett i og med begge motorene er rekkefirer (vet de kan se motor nr, men gjør de det ? )
bimmerfun Skrevet Desember 6, 2013 Skrevet Desember 6, 2013 http://bimmers.no/topic/669549-mine-bimmere-e36-coupe-e36-touring/page-3 Husker jeg rett brukte jeg luftfilterboksen fra m43'n, da det er forskjell på festene. Der har du ihvertfall noen bilder av da jeg gjorde det Jeg tok over svinghjulet, og kjøpte ny clutch (kjøpte nemlig feil svinghjul) Er forskjellige servoslanger, så du må ha de som er fra m42n. Er lurt å samle info om alt og ingenting, prøvde å gjøre dette selv den gangen. Men etter å ha gjort det, så må eg si det er utrolig lett. Er like lett som å bytte til en lik motor, for alt passer Det med motorbytte er vanskelig å si, spørs hvem du møter på. Kjennere ser jo fort forskjell. Lenge det ser ryddig og originalt ut i motorrommet hadde ikke jeg vært redd for å bli tatt Let gjerne etter en komplett bil. Jeg kjøpte en hel bil, og solgte deler (inkl vrakpant) for mer enn jeg kjøpte bilen for
santho96 Skrevet Desember 7, 2013 Forfatter Skrevet Desember 7, 2013 Takk for at du svarer så hurtig! Har seg faktisk slik at en fellesvenn, selger utrolig rimlig M42B18 motor som trenger clutch bytte, er i nærområdet. Følger med grenrør, radiator (har behov for radiator fra før da det ikke er termostat på min, så vifta kobler seg ikkje inn). Er rimlig fersk på bil så har litt spørsmål. 1.)Når jeg skal kjøpe brukt motor hva burde jeg se på ? 2.)Hvilke deler trenger jeg sammens med motoren ? -Coiler ?(fra 318IS) -Motor -Kan jeg benytte luftfilter lange og luftmengde måler fra (M43B16 motoren min) ? -Eksos, får med grenrør/mainfoil (er de samme del ?), kan jeg benytt min orginale, eller må jeg ha komplett ? -Radiatoren (har behov for ny om det er termostat på sida, så dette er jo en fordel i kjøpet) -Følger med girkasse også, så da bruker jeg bare den som følger med-Startsperre må klippe grønn ledning i ledningsnettet mitt ? -ECU følger med, noe mer enn den jeg trenger elektronikk messig ? -Svinghjul (må hvordan ser jeg om det er dobbelt masse eller enkel masse ?) Hva er forskjellen ? Hva har jeg fra før ? Og hva trenger jeg ? -Clutch, den må uansett byttes. Hvordan finner jeg ut om IS motoren har fabrikk montert klimanlegg eller ikke ? Trenger jeg med eller uten ? Greider dere å si om jeg har det på bilen min nå eller ikkje ? ( ) -Servoslanger trenger jeg fra IS motoren (hva er dette ?, plug and play opplegg om jeg har til IS motoren ? )-Ac pumpe (hva er det?) hvordan finner jeg ut om jeg har det på min nåværende motor, og evt. om donnor motoren har det ?) 3.) er det noe mer jeg trenger ? Setter utrolig pris på hurtig tilbake melding, i og med motoren rykker om et par dager så må kjappe meg. Selv om planen var å kjøpe seg IS - motor til sommeren. Så føler jeg at dette er en sjelden mulighet. For all del, er lov å svare på deler av innlegg bare marker med nr. Vet innlegget er langt, men setter uansett stor pris på svar!
MaWeRiCk Skrevet Desember 9, 2013 Skrevet Desember 9, 2013 Det med Svinghjul mente jeg at en motor fra automatkasse har converter istedet for clutch/svinghjul. Hvis du kjøper en motor med svinghjul fra manuell så trenger du bare clutch som passer Servoslanger er fra styresnekka til servopumpa. dette trenger du ikke bytte det er likt. AC pumpe er kompressorpumpa til Aircondition. hvis din bil har AC kan du bruke den pumpa du har på iS motorn santho96 reagerte på dette 1
santho96 Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Skrevet Desember 9, 2013 Det med Svinghjul mente jeg at en motor fra automatkasse har converter istedet for clutch/svinghjul. Hvis du kjøper en motor med svinghjul fra manuell så trenger du bare clutch som passer Servoslanger er fra styresnekka til servopumpa. dette trenger du ikke bytte det er likt. AC pumpe er kompressorpumpa til Aircondition. hvis din bil har AC kan du bruke den pumpa du har på iS motorn Tusen hjertlig takk for en del oppklarende svar Skal reise og se på motoren i dag, sammens med han jeg kjøpte bilen av ( en nærbekjent og bil mekaniker)
santho96 Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Skrevet Desember 9, 2013 Det med Svinghjul mente jeg at en motor fra automatkasse har converter istedet for clutch/svinghjul. Hvis du kjøper en motor med svinghjul fra manuell så trenger du bare clutch som passer Servoslanger er fra styresnekka til servopumpa. dette trenger du ikke bytte det er likt. AC pumpe er kompressorpumpa til Aircondition. hvis din bil har AC kan du bruke den pumpa du har på iS motorn Var å så på motoren i dag, alt så bra ut! Men en ting jeg lurer på, jeg har ac på bilen min. Har IS-motoren braket til ac pumpe ? Motoren var en 94 modell, gått 180-190 000 km. Regner med det er en M44B19 motor i og med den er produsert i 1994 ? Kan det stemme ?
bimmerfun Skrevet Desember 9, 2013 Skrevet Desember 9, 2013 Er akkurat der grensen på 'm42 og m44. Google bilde, så ser du forskjellene. Har tidligere hatt en sen 1994modell 318is class2, den var m42. Da jeg byttet fra m43 til m42 var ikke servoslangene like på servopumpen. Måtte ha fra m42.. Ac pumpen er bare å montere på.
santho96 Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Skrevet Desember 9, 2013 Er akkurat der grensen på 'm42 og m44. Google bilde, så ser du forskjellene. Har tidligere hatt en sen 1994modell 318is class2, den var m42. Da jeg byttet fra m43 til m42 var ikke servoslangene like på servopumpen. Måtte ha fra m42.. Ac pumpen er bare å montere på. Okei, takk for svar! Setter pris på egen erfaringer! Hva skjer om jeg setter over servopumpa fra M43B16 motoren over på evt. en M42B18 motor ? Vil dette ha negativ virkning eller gjør den fortsatt jobben ? Vil det passe over ? Så det er Ac pumpe brakket på IS motoren ? (værtfall M42 motoren du hadde ?) Takk skal bruke bilde til å sammenligne!
Joher Skrevet Desember 9, 2013 Skrevet Desember 9, 2013 Passet ikke over på den jeg byttet til, var en annen reim mener jeg å huske. Det er jo mulig det er forskjell på slike småting på m42 motoren iforhold til alder? Brakket til ac pumpen var det på is motoren, og den passer rett på
santho96 Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Skrevet Desember 9, 2013 Passet ikke over på den jeg byttet til, var en annen reim mener jeg å huske. Det er jo mulig det er forskjell på slike småting på m42 motoren iforhold til alder? Brakket til ac pumpen var det på is motoren, og den passer rett på Takk for nyttig svar! Hvordan er det å skaffe servoslange til M42, er det vanskelig ? Ca. pris (brukt) ? Er det disse trykk slangene jeg trenger ? (nevn gjern nr på hvilke trenger, evt. send link til de jeg trenger) Har funnet ut at det må vær en M42B18 motor p.g.a det er forskjellig på luftmassemåleren på M42 og M44 motorene, og på motoren jeg så på var det M42 luftmassemåler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå