Gå til innhold

Normalt med litt risting i girstang ved tomgang på 320d e92?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har aldri hatt diesel bil før så mulig dette er et dumt spørsmål. Bilen er en 2010 modell, 320d 163HK. Merker at girkula vibrer når bilen står på tomgang og mellom girskifte, uansett om motoren er varm eller kald. Det er ikke mye, men nok til at du kjenner det greit i handa. Turtallet ligger på 800, og hvis jeg gir litt gass (drøyt 1000 rpm) så stopper vibrasjonen. Er dette normalt på en diesel motor?

Skrevet

Det er normalt på BMW. Merker du at clutchen er rar, så er det svinghjulet. Så ingenting å være redd for når det kommer til gir kula, som sagt det er helt normalt på BMW diesel :)

Skrevet

Det er normalt på BMW. Merker du at clutchen er rar, så er det svinghjulet. Så ingenting å være redd for når det kommer til gir kula, som sagt det er helt normalt på BMW diesel :)

Takker for svar. Godt å høre. Har lest mye om masse svinghjul og clutch problemer på disse motorene. Hvordan merker man at clutchen er rar? Blir det luggetee og vanskelig å gire?

Skrevet

Stemmer det er noe feil, ikke kjempe mye men noen er uheldig. Kjører du normalt så går det greit, så har mye å si på måten du behandler bilen din på. Er det full sladd gjennom rundkjøringer hele tiden, så sier det seg selv :)

Du kan søke opp noe som heter clutch jugger. Da får du opp en del ting å tang på det der. Men måten du merker det på er at når du slipper clutchen i 1 gir, så merker du at  bilen begynner å riste selv om bilen går fremover med høyre foten litt på gassen. Så blir ikke vanskelig å kjøre, men det blir litt irriterende etter hvert. Kan være dritt i rush og slikt. Men er ikke noe du skal henge deg oppi før du faktisk begynner å merke det. Du kan kjøre slikt en god stund, uten å henge deg så kjempe mye i det. Disse bilene er også noe vanskelig å få i gir når det er litt kaldt, da må du presse clutch opp ned 2-3 ganger å kjøre gjennom girene stilstående mens motor går. Etter hvert så blir det her en vanesak, men sånn er det å kjøre BMW. Ikke fortell dette til Audi eller MB folk da, hehe. Vi må late som BMW er feilfri, hehe ;)

Skrevet

Da skal det nok gå bra. Men har faktisk merket den ristingen du snakker om et par ganger, men kan være fordi jeg ga litt lite gass. Så lenge det ikke blir påvisst  bruksfeil så dekkes vel noe sånt av garantien også vil jeg anta. Merket på den gamle e46en at den kunne være litt kranglete i lave gir når det var kaldt ja, men ikke noe stort problem synes jeg.

Skrevet

det er en ting som tar livet av svinghjul på biler. Stor belastning på lavt turtall.

Mange dieselfolk som "elsker" draget på bunnen, og dermed kjører på svært lavt turtall selv med stor påkjenning. Dette skaper vibrasjoner som tar knekken på alt med tiden. Vertfall om man kjører med henger/campingvogn.

Skrevet

Det dekkes opp til 100.000 km eller 3 år gammel bil på din. Da må bilen være solgt ny i Norge. Men er noe som heter good will garanti. Har bilen din gått lite, og alle servicer er fulgt opp. Så kan du få dekket det. Er også 5 års reklamasjonsrett fra da bilen var ny. Så kan gå på den også.

Skrevet

Her var det mye bra info! Har igrunn ikke tenkt  på at det kan være en stor belasting for motoren å dra på lavt turtall, men det høres jo veldig fornuftig ut det du sier, så greit å være litt påpasselig. Alt er nok i orden, er nok bare jeg som er litt paranoid etter å lest om alle problemene med gir, clutch osv...

Skrevet

Hadde E92 320d 177hk Manuel. Akkurat samme var på min. På tomgang ristet girspaken veldig/"gikk fram og tilbake". Ikke noe å bekymre seg over :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...