Gå til innhold

Anlegg til E34

Share

Anbefalte innlegg

Hei! Til sommerferien så tenkte jeg å begynne å montere et anlegg i en E34 Sedan. Jeg har allerede en subkassa der det er to 12" subber, hver på 1500W. Jeg har også forsterker til subben. 

Det jeg tenker er å ta å koble ut bakhøytallerene som er i hattehylle, siden jeg synes bare det er irritende når man sitter i baksetet og hører masse støy rett ved siden av øret.

Så det jeg trenger tips til er at jeg trenger to 5 1/4 høytallere og 2 diskanter tenker jeg. Kan hende jeg setter to 2,5 fremme i dashbordet. 

Jeg trenger også en spiller som kan drive alt det her, tenker egentlig å bruke spillern som en forsterker. 

Som budsjett tenker jeg ca 5k til alle høytallerene, kan hende jeg endrer på budsjettet.

Har lyst å høre et par synspunkter, og tips til hva slags høytallere og spillere jeg burde kjøpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo bruke spilleren som forsterker til kun de høyttalerne fremme oppe i dashbordet. Har sett litt på bilradiospesialisten.no, og tenkte da å kjøpe en Pioneer DEH 80PRS. Syntes den virket ekstremt bra. 

Har også muligens tenkt å modde til en 4" i dashbordet, og kanskje 6,5 nede med føttern. Men jeg er svært usikker på hvilken høytallere og forsterker jeg skal kjøpe. 

Tenke ca 10k til sammen med alt. Så at det var et sinnsykt godt tilbud på 80PRS, men har desverre ikke penger til den nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke noe problem, men r en først skal ha noe på forsterker, ville jeg ikke latt noe stå igjen på spilleren. Men der er nå meg:) Pioneer 80PRS har jeg selv i en bil og det er en kjempe spiller syntes nå jeg. Tenker du å gå for komponentett eller fulltone høyttalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komponent sett syntes jeg er mye bedre enn fulltone. Jeg hadde ikke vært i tvil. Men du sitter jo da med en løs diskant som du må plassere en plass. Nå husker ikke jeg ossen det ser ut i en e34 da jeg ikke hadde min lenger enn en måned og aldri bygde noe stereo i den. Men enten kan du gå for :

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/65/Rica

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/2-kanaler/mosconi-as-1002

Da har du 6,5" til sparke panel, 4" til dash og en diskant til å montere en plass.

Nå vet jeg ikke oasen forsterker du har fra før av, kan jo være greit å ha to av samme merke som er ganske like om du er opptatt av det da. Så har du råd til den 80prs spilleren og resten kan du bruke på dempematter til sparke panel å diverse bak i.

Bare ett forslag. Ta en titt i tråden til Custom og se på hans løsning i E34. Trenger ikke ha 10'' i sparkepanelene men 6,5" + sånn han har gjort det med diskant på dashen.

Kommer helt sønn på hva du vil ha for ett anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant ikke jeg noen 3veis komponent sett på bilradio spesialisten i farta, derfor jeg kom med forslag fra judys. Men syntes de er rart om de ikke har det i 6,5" så sikkert bare jeg som har oversett det. Ikke noe feil å handle der altså, om du har lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6" tang band bass i sparkepanelene, og 4" tang band fulltuner der hvor diskantene sitter orginalt. Blir en kjempekombo, og spiller så høy du ønsker. Dette krever dog en 4 kanals forsterker, men har da også potensiale til å hevde seg i sq konkurranser sammen med en god sub :)

Har et par nye 4" TB jeg muligens selger for rette prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid nice med flere som vil oppgradere lyden i E34. Her har man jo muligheten til å få den virkelig gode lyden.

Jeg ville absolutt kjørt på med den spilleren.

Dette frontsettet er jo gromt i forhold til pris (skjær ut nye sparkepaneler i MDF, ellers vil du slite med å få noe midbass - lite jobb, og det gjør SÅ mye!):

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/8/focal-is200-integration

Og kan drives med denne forsterkeren, så har du en kanal til hver høyttaler (diskant/mellomtone) så du får delt aktivt og brukt spilleren for det den er god for:

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/digital-designs-c4c

Med Pioneer-spiller, Digital Designs-forsterker og Focal frontsett er du sikret best lyd for pengene, på et lavere budjsett. Hadde budsjettet vært høyere ville jeg anbefalt høyttalere fra f.eks DLS eller high-end serien til Digital Designs (som er håndlagde i Tyskland).

Her er også signal -og høyttalerkablene jeg vil anbefale:

http://www.judysbilstereo.no/kabler-koblingsmatriell/signalkabel/2-kanals/ground-zero-gzcc-53x-trippel-skjermet-rca

http://www.judysbilstereo.no/kabler-koblingsmatriell/hoytalerkabel/connection-audison-hoyttalerkabel-best-serien-25mm-x-4-pr-meter

Hvis du sender en mail til Judysbilstereo, og sier at jeg har anbefalt deg siden og produktene, så kaaaaan det hende du kan spørre pent om en pakkepris. Jeg kan ikke love noe, siden man egentlig må ha spons for å få gode priser. Men er jo lov å høre, og spør gjerne om å få med et klistremerke med Judys-logoen. Alle forhandlere elsker jo reklame ;)

Kos deg med byggingen, og spør gjerne om flere tips/råd på PM, eller på Facebook: Julians Lyd og Foto

EDIT: cossiemk1 sitt forslag om Tang Band-elementer er også verdt å anbefale, problemet er at man da må ha f.eks en Mosconi prosessor for å få delt riktig mellom fulltone og midbass, da 80prs ikke vil dele "high" lenger ned enn 1,6khz eller noe i den duren. Og da blir jo midbassene "mid" og sub "low".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på å bruke 6" i dørene siden det er litt begrenset hva jeg kan modde på bilen. 

Har egentlig ikke noe særlig erfaring med anlegg i bil, og hva jeg trenger av utstyr for å få et komplett sett med både kabler og alt sånt. 

Dette er mest et anlegg som skal brukes til å forbedre lyden i forhold til hva det er originalt, så trenger ikke å være top notch lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker du for å dele dem da, cossiemk1? Man får jo ikke delt så lavt som 80hz på "high" med 80prs :(

Og mid og low må jo bli midbass og sub for å få delt alt aktivt.

Som cossie sier, lag deg heller et par sparkepanel på 20min enn å begynn med dørene. I dørene vil det verken bli mindre jobb eller spesielt god lyd i forhold til i sparkepanelene som kan bli en fine, stive kasser. Hjelp med kabling osv får du av oss etterhvert som du trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Custom, har du noen tips til hva jeg kan bruke til å dekke til MDF platene, sånn at det ikke ser så innmari stygt ut.

Finnes det ingen 6" som ikke er så sinnsyk dyp at jeg kanskje slipper å måtte styre med MDF plater.. Syntes bare det ser litt finere ut originalt, sånn utsende messigt. 

Om det må til så kan det hende jeg bruker MDF plater, men hadde vært greit å sluppet det styret. Må jeg ikke også lage til en ny fothviler også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at ikke plastikken er stiv nok, sammenlign 1mm plastikk med en høyttaler du har hjemme, hehe.

Her ser du noen bilder fra jeg monterte 10" i min:

Kappet ut etter jeg lagde pappmal:

post-55484-0-43063200-1386544518_thumb.j

Slipt ned kantene for å få dem avrundet:

post-55484-0-54140500-1386544559_thumb.j

Montert, før jeg monterte griller (og før jeg tettet glippen på passasjer-siden):

post-55484-0-62756000-1386544533_thumb.j

post-55484-0-64913700-1386544483_thumb.j

Fothvileren skrudde jeg bare i gulvet med rustfrie skruer med hullbånd i hver ende av planke-biten. Trakk dem med trekket fra gulvet i bagasjerommet, så det ser originalt ut. Det kan man jo hente i huggern eller lignende :) Evt bruke skai (fra en gammel sofa eller lignende?) som ser ut som skinnet/plastikken på dørtrekk og dashbord :) Mange muligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...