Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk varmgang på motor i dag, og da varmen samtidig forsvant fra varmeapparat antok jeg at det var for lite vann.

Var imidlertid vann på ekspansjonstanken, og selv om jeg åpnet lufteskruene rant ikke vannet ned.

Søkte litt på nettet uten å finne noen tips som funket, men prøvde ikke hageslange som en del foreslo.

Etter å ha tenkt en stund fikk jeg ideen om å utnytte ettertrykket som oppstår når motoren stanser til å få ut luft, for så å utnytte påfølgende vakum til å få inn vann.

Gjorde følgende:

- Kjørte motor til nålen nærmet seg rødmerking.

- Stoppet motor og åpnet lufteskrue på radiator - dampskyen stod ut!

- Lukket lufteskrue når dampen stoppet.

- Fylte raskt på ca 3 liter væske - motor sugde vannet fort opp.

- Nå funker kjølingen, og varmen i varmeapparatet er tilbake.

Endret av Nalle
Skrevet

Lufting av kjølesystemet:

Hvor mye du må lufte kommer an på hvor "tomt" systemet er.

 

1 - Skru ut begge lufte niplene. En på radiatoren og en på termostat huset.

2 - Hell på kjølevæske til det kommer kun kjølevæske ut av begge luftehullene.

3 - skru igjen lufte nippelen på termostat huset

4 - Fortsett å hell på kjølevæske til det slutter å komme bobler ut av luftehullet på radiatoren.

5 - Skru igjen lufte nippelen på radiatoren.

6 - Senk kjølevæske nivået noe... til streken på ekspansasjons tanken. OBS når du senker nivået må luftenipplene være skrudd igjen.

 

Ved kun litt manko burde dette holde. Men jeg har måttet gjenta dette både 2 og t3 ganger......

Skrevet

Jeg gjorde som Kure skrev, men jeg startet den elektriske vannpumpa først: Sett på tenninga, men ikke start motoren - sett temperaturene på maks (32 grader) - sett vifta på laveste hastighet. Da holdes ventilene til varmeapparatet åpne mens vannet sirkuleres.

 

Tror ikke dette er helt nødvendig , men det forenkler sikkert arbeidet. Min ble helt fin på første forsøk.

 

Vet forresten heller ikke om alle E39 har elektrisk vannpumpe. Min 2002 520i har en liten pumpe nederst på radiatorkappen på førersiden. Denne er i tillegg til den vanlige som drives av viftereima.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...