mwb Skrevet Desember 24, 2013 Skrevet Desember 24, 2013 Hei. Jeg har en e34 m50b20 som begynte å blåse kaldt i kupe samtidig som den kokte. Jeg byttet termostaten på den, da bel den bra i noen timer.. problemene ble litt anderledes. Jeg trodde jeg slet med dårlig lufting pga den fortsatte å blåse kaldt til tider, eller så kokte den. Etter mye styr har jeg funnet ut at den blåser kaldt, så koker der, stopper og starter bilen ett par ganger så går tempen ned omtrent på minuttet å den begynner å blåse varmt i kupe. Da er den fin til jeg evt lar den stå en stund. så er det sanne på nytt. vanntemp kan gå ned til nesten blå, og så opp til midten, osv mens den blåser varmt. Det forsvinner ikke noe kjøleveske, Er heller ikke for lite kjøleveske på den. Tror den skal være luftet skikkelig. Klarer i hvertfall ikke få no mer luft ut av den. Den blåser kaldt fra jeg starter den, til den når driftstemperatur, også selv om den koker (som den vil gjøre etter ca 5-10 min kjøring) Men noen ganger oppfører den seg ordentlig og blåser varmt når den skal, og den vil ikke ikke koke. Noen ganger kan det holde med og bare stoppe bilen og starte den igjen. Og når den først begynner og koke, går den ned til drifttemp på under 2 min etter jeg har stoppet bilen, og der blir den til jeg starter igjen. Det her ble mye skriving. Si i fra vist det ble for rotete Noen ideer?
mwb Skrevet Desember 25, 2013 Forfatter Skrevet Desember 25, 2013 Er det noen måte jeg kan teste vannpumpen på?
aalgaard Skrevet Desember 25, 2013 Skrevet Desember 25, 2013 Det kan være toppakning, sprekk i topp, utvending lekasje, dårlig vannpumpe, vannventil mellom varmeapperat og kjølesystem eller luft i systemet. Foreslår at du trykktester kjølesystemet
Kattlikzm Skrevet Desember 25, 2013 Skrevet Desember 25, 2013 Step 1 bør vell være å toppe opp bilen med kjølevæske først . Kan være vannpumpen som er defekt.
mege34 Skrevet Desember 25, 2013 Skrevet Desember 25, 2013 Punkt 1: skru ut vannpumpen og sjekk at alle skovlene er på plass. Hvis ikke kjøp ny. Punkt 2: finn en fremgangsmåte på lufting av motoren. ( skulle funnet til deg men sitter på telefonen) vet det ligger her inne. Punkt 3: etter du har luftet skikkelig og fortsatt med det et kvarter etter du trodde du var ferdig så tar du deg en kjøretur så motoren blir varm. Så åpner du lufteskruen til kunn kommer vann ut..ingen bobler.. Når motoren er blitt kald igjen så etterfyller du kjølevæske til rett nivå og bilen er gull igjen sendt from my unicorn using tapatalk
Ballder Skrevet Desember 25, 2013 Skrevet Desember 25, 2013 Skovlene på pumpen kan være hele, men skovlehjulet/turbinen kan ha løsnet fra akselen.
bmwmann24 Skrevet Desember 26, 2013 Skrevet Desember 26, 2013 Plagdes en del med det samme på min, funket en liten stund, så kokte alt over igjen og igjen:P - Jeg for min del, luftet bilen med fronten som høyste punkt (jekk opp bil eller parker i en stigning. - Sett varmeapparat på trinn en eller 2, skru av lufteskrue å fyll på til det slutter å blåse ut. -Kjør en tur med bilen, og gjør prosedyren på nytt om nødvendig. Av og til funker det på første forsøk, men har som sagt plagdes med disse bilene før. Smal sak å bytte vannpumpa, koster under 1000 lappen og. Om du ikke mister vannet i systemet så har du neppe deffekt topp/pakning. Sikkert bare luft eller vannpumpe.
Eriksen933 Skrevet Desember 26, 2013 Skrevet Desember 26, 2013 Hadde noe av det samme problemet på min e39, der var det termostat huset som var syndern! Men byttet alt sammen.. Like greit når det ikke koster så mye
mwb Skrevet Desember 27, 2013 Forfatter Skrevet Desember 27, 2013 Da har jeg sjekket komp på toppen. Det ser bra ut så da kan jeg nesten utelukke toppen? har ikke fått trykktestet kjølesystemet enda. Vannpumpen skal jeg få sjekket ila helgen. Men er dette noen typiske symptomer på toppe eller pumpe? Tenker siden når den først begynner og koke, og jeg skrur av tenning å på igjen ( noen ganger må jeg holde på en stund å kåle litt) så går den rett ned til drifts temp og den begynner å blåse varmt. Det vil den da gjøre uten å koke igjen (med varme apparatet på fult) til jeg skrur av bilen igjen. Har lest alle lufte guidene her også så burde ikke være luft? kommer kunn damp visst jeg løsner lufte skruen når den er for varm. Hører forsåvidt at det "skjer" noe når den bestemmer seg får å blåse varmt også.
mwb Skrevet Desember 27, 2013 Forfatter Skrevet Desember 27, 2013 Hadde noe av det samme problemet på min e39, der var det termostat huset som var syndern! Men byttet alt sammen.. Like greit når det ikke koster så mye Jeg kan jo prøve og bytte hele huset. Håpe det hjelper
Eriksen933 Skrevet Desember 27, 2013 Skrevet Desember 27, 2013 Sjekk også termostaten at du har satt den riktig, skal være en pil på den
mege34 Skrevet Desember 27, 2013 Skrevet Desember 27, 2013 Skasje komme damp det ska komme væske..du har luft i systemet. sendt from my unicorn using tapatalk
mege34 Skrevet Desember 27, 2013 Skrevet Desember 27, 2013 Sjekk også termostaten at du har satt den riktig, skal være en pil på den Termostaten passer bare en vei sendt from my unicorn using tapatalk
mwb Skrevet Desember 28, 2013 Forfatter Skrevet Desember 28, 2013 Skasje komme damp det ska komme væske..du har luft i systemet. sendt from my unicorn using tapatalk Det er ikke vannet som blir til damp når jeg slipper opp trykket? Vannet er vel over 100 grader, så trodde det bare blei damp når jeg åpnet lufteskruen? De gangene jeg har åpnet lufte skruen når den ikke har vært varmere enn drifts temp kommer det kun veske. Visst det fortsatt er luft i systemet er den motoren ufattelig vanskelig og lufte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå