Gå til innhold

Focal 130A1 vs Infinity kappa 50.9 / 50.11


Anbefalte innlegg

Noen innspill på de forskjellige?

MANGE år siden jeg har vært på bilstereo tanker nå, og har ikke engang hatt høyttalere i hobbybilen på 3 år, men har plutselig fått en liten ånd over meg for å få inn litt lyd.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for infinity da en av mine første erfaringer (15-20år siden) var med ett reference sett jeg var utrolig fornøyd med. Likte den "varme" lyden.

Hadde senere blant annet ett av de grommeste DLS settene som vant "alt" i NM den gangen og ble aldri fornøyd, for skarp og kaldt.. (For mine ører.. Kanskje bedre nå som jeg er gammel men..)

Prøvde nå å finne noen tester av kappa serien og noen nevner litt vel skarp diskant, så ble brått litt i tvil.

Tenkte dra frem en gammel sub fra loftet som har vært med lenge, og imponert mange, 3x10" 12ohm MTX elementer parallellkoblet i lukket kasse.

Ble engang drevet av en MTX Black GOLD Thunder 275x forsterker som gjorde jobben over all forventning med sine grovt understatement 2x37.5RMS.. (Og en mtx Thunder 250 foran)

Forsterkerene er dessverre gitt bort (dooh) så tips om noe som gjør jobben til en billig penge er også fint.

Tanken er å ha en forsterker under hvert sete for å så kunne løfte ut kassa ved banekjøring osv.

Altså ett lav budsjett system jeg er ute etter. Gjerne brukt, gjerne old school :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen innspill på de forskjellige?

MANGE år siden jeg har vært på bilstereo tanker nå, og har ikke engang hatt høyttalere i hobbybilen på 3 år, men har plutselig fått en liten ånd over meg for å få inn litt lyd.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for infinity da en av mine første erfaringer (15-20år siden) var med ett reference sett jeg var utrolig fornøyd med. Likte den "varme" lyden.

Hadde senere blant annet ett av de grommeste DLS settene som vant "alt" i NM den gangen og ble aldri fornøyd, for skarp og kaldt.. (For mine ører.. Kanskje bedre nå som jeg er gammel men..)

Prøvde nå å finne noen tester av kappa serien og noen nevner litt vel skarp diskant, så ble brått litt i tvil.

Tenkte dra frem en gammel sub fra loftet som har vært med lenge, og imponert mange, 3x10" 12ohm MTX elementer parallellkoblet i lukket kasse.

Ble engang drevet av en MTX Black GOLD Thunder 275x forsterker som gjorde jobben over all forventning med sine grovt understatement 2x37.5RMS.. (Og en mtx Thunder 250 foran)

Forsterkerene er dessverre gitt bort (dooh) så tips om noe som gjør jobben til en billig penge er også fint.

Tanken er å ha en forsterker under hvert sete for å så kunne løfte ut kassa ved banekjøring osv.

Altså ett lav budsjett system jeg er ute etter. Gjerne brukt, gjerne old school :)

Du høres helt og holdent ut som en Focal-mann. Fyldig, ren lyd med fin ufarget klang, som heller er litt for nøytral enn litt for skarp/intens.

Til et slik oppsett er det også bare to veier å gå (i mine øyne) når det gjelder forsterkere: Digital Designs eller Gladen-Mosconi sine rimeligtse.

Disse finner du på www.judysbilstereo.no, og hvis du sender en mail og spør etter en pakkepris (uten at jeg har sagt det) og at Julian Sommer har anbefalt deg, så får du kanskje det.

Da på f.eks Focal 130a1 og en DD c4c. Spørs på impedansen på kassen. Hvis den er 4ohm, vil DDen levere 2x60w rms til frontsettet og 1x160w rms til subwooferen din (ved å brokoble bakutgangene).

 

DD og Gladen/Mosconi er de to produsentene som aldri leverer noe "bajs", selvom man kjøper det rimeligste de tilbyr. Her får man god dempefaktor og detaljert lyd.

Hvis kassen har en annen impedans, hva er denne? :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har e46 som det ser ut til på bildet, og skal bruke de plastikk-overgangene for å få inn 5.25" ville jeg ikke kjøpt noe dyrere frontsett. Er helt ålreit lyd i det.

Skulle du hatt noe dyrere, og fått utnytta det, hadde du kjøpt et 6,5" Focal PS 165 og kappet litt i stålet bak originalplasseringen til mellomtonen, og bygd ut med en mdf-ring for å fått høyttaleren ut til dørtrekket. Og dempet stålet rundt. Da hadde du hatt en død og mere lukket innfestning til mellomtonene, som får frem midbassen bedre så du har respons helt ned til der subben tar over. Dette er er helt klart den beste løsningen i e46 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :) Focal PS 130 da, og få festet høyttalerne så godt som mulig i stålet til sparkepanelene (evt med mdf-ring) med lyddemping rundt. Og ha diskantene så langt frem og ut til hver side som mulig, oppå dashbord :) Da vil du få overlegen lyd til prisen. Er frontsettet noen hundrelapper for dyrt vil du nok bli like fornøyd med Gladen RS 130, men min anbefaling til deg personlig er Focal PS 130 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ett ps165, så får jeg satse på at jeg får bygget det om på en smidig måte, ved hjelp av en mdf ring og litt kapping (kanskje) og litt frisering av sparkepanel dekselet..

Du blir holdt personlig ansvarlig her nå, så best jeg blir fornøyd ;)

Skal drive de med old school MTX thunder 4320, og synes det var en ekstra fin finesse at de (Focal ps165) hadde separate delefiltre til hver høyttaler så jeg kan kjøre de på hver sin kanal. Regner med det blir best, eller bør jeg brokoble?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice, det blir jo helt konge i en liten E30 :) Jeg har sluttet å råde folk til løsninger hvor de må gjøre litt selv, fordi de fleste bare vil bytte ut høyttalerne sine og forventer mirakler. Men her det noe annet, fortsett slik :)

Lydkvaliteten er best hvis du ikke brokoler, men igjen så spørs det om man hører forskjell på det eller ikke. Vil jo få mere effekt ved brokobling, så her må du nesten bare se hva du liker best.

Jeg ville brokoblet, og fått det til å låte så bra som mulig slik til å begynne med. Så kan du heller koble en høyttaler pr kanal senere, for da å se om du synes det låter penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir bra.. Egentlig insane å ikke lytte på det først, men er jo ikke livet om å gjøre heller.

Får håpe subbene virker da. Hvis ikke får vel 3x10" byttes i en 15" eller 12".. Litt smidigere å løfte ut og inn når jeg skal få ned vekten også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke bli skuffa over lyden i dem. Og hvor mye midbass du vil få ut av dem er opp til deg, men med lyddemping og evt mdf-ring og få det 100% tett med f.eks tec7 så får man utnyttet disse skikkelig. Og da begynner det å bli gromt allerede. Da er det bare litt justering av EQ som gjenstår.

Har man i tillegg stereo-EQ for å få sentrert lydbildet og tidskomp for å få lyden i fase, blir det helt kanon. Kjøper du f.eks en Pioneer deh-80PRS headunit så har du dette, pluss aktiv deling til diskant, mellomtoner og subwoofer.

Ikke dumt å bytte ut basserne til ett større element. En 15" eller 12" i lukket kasse ville nok virkelig falt i smak hos deg. Hvis det er snakk om sedan er jeg usikker på om 15" får plass i høyden i E30, ettersom kassen blir minimum 42cm høy. Også er heller ikke hullet bak armlenet veldig stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lyddemping? Lime " aafaltmatter" ( heter vel noe annet nå i disse dager) over alt hvor jeg kommer til inni A-stolpen?

Godt poeng med størrelse på kasse med 15". Er riktignok en touring men høyden hadde jeg ikke tenkt på..

Stopp nå med å gi meg flere dårlige ideer å bruke penger på ;)

Sykt å billig det spiller greiene var blitt..

Siste jeg kjøpte var vel en alpine jeg betalte 13.000 for, med tidskomp, ekstern "strømforsyning" og uten innebygget forsterker..

Nå koster omtrent det samme bare ett par tusen :)

Det spennende blir jo om jeg i det hele tatt får hørt på lyd med motor i gang, mulig coiler og diverse "performance parts" lager for mye forstyrrelser så det blir pipekonsert... Gjenstår å se når alt er montert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du ei pakke med både stabiliserende (avstivende) og akustisk demping. Siden dette er beregnet for dører har du mer enn nok til å legge et par lag både utenpå og inni sparkepanelene/kassene.

http://www.judysbilstereo.no/demping/gladen-aero-pro-2-dors-dempemattekit-professional

 

Hehe det lå såpass høyt i pris før ja. Har brukt den spilleren der selv i et par år og den er ihvertfall helt topp. Nå solgte jeg den dog, og kjøpte meg en Mosconi 6to8 v8 dsp. Den koster 4000kr men da får man jo også litt mere hjemme-følelse når det virker som man sitter midt i mellom høyttalerne :) Men det vet jo du som har hatt noe lignende tidligere. Jeg syns dog synd på de som ikke aner hvor stor forskjell en dsp gjør med en bilstereo, hehe.

 

Bruke trippelskjermede signalkabler, jorde rett i batteriet og være varsom med hvor man legger signal og høyttalerkabler så går det nok bra, selvom enkelte biler er vanskelige å få støyfrie. Da må man ty til støyfiltre, hvis man allerede har en headunit med kraftige linjeutganger og gode forsterkere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...