_iceman_ Skrevet Januar 12, 2014 Skrevet Januar 12, 2014 Bil utsatt for mye regn, Kjørte i denne perioden uten problemer. Når bilen skulle startes etter å ha stått i tørr garage, så var det ikke mulig å starte den. Starter slår inn, men død motor. Tvangskjørte den lenge, startet plutselig og gikk normalt i ca 10 sek, døde deretter og er ikke mulig å starte igjen. Årsak? Bensinpumpe er testet - slår inn når den tvangskjøres med B+ direkt. Måler ingen spenning på kontakten inn til bensinpumpen, hverken når tenningen er slått på, eller når den kjøres på starteren. Pumpen får altså ikke strøm. Rele til bensinpumpe er derfor byttet ut med rele for #Heater / o2# (disse er identiske), men inegn forbedring. Hovedrele (som gir strøm til bensinrele?) er byttet ut med et nytt rele. Før jeg byttet dette, kunne rpm-nålen hoppe frem og tilbake på instrumentpanelet, og det kom ulyder fra releet. Dette er nå OK, men motor starter ikke. kontakt 30 til holderen for hovedrele (b+) viser 2 volt når tenning er av, 4 volt med tenning på. Batteripolspenning er 12,5. Kunne en peroiode høre en kontakt som slo inn og ut med ca 5 sek mellomrom når tenning var på. Lyden kom fra en bosch-enhet med en 3-punkts kontakt og vakuumslanger. Festet på torpedovegg, nedenfor innsugsmanifold. Lyden er plutselig helt borte nå. Min konklusjon; styreenhet er kaputt som følge av vann. Leser på div forum at ved store mengder nedbør/bilvask, så kan rommet til styreenhet oversvømmes. Andre tips før jeg kjøper ny styreenhet?
_iceman_ Skrevet Januar 13, 2014 Forfatter Skrevet Januar 13, 2014 Problem løst: Dårlig strøm inn på hovedrele. Motor starter når jeg kobler B+ direkte på kontakt 30 med releet på plass. Antar at jeg har brudd i kabelen som går inn til denne kontakten, så får nøste meg frem og reparere kabelen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå