Gå til innhold

E39 motorbytte, motorstyring, synkronisering med elektronikk?


Iceybear
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo

Etter mye fram å tilbake om jeg skal bytte bare topp eller motor så heller det mot motor, jeg vil samtidig bruke annledningen til å sette i en som er hakket større, går fra M52B25 til M52B28 enkelvanos i en E39 1996.

Lurer på følgende:

1. Jeg regner med jeg trenger ny DME, EWS og transponderbrikke®, kansje også leseringen? Det jeg lurer på med det er, vil det ikke oppstå problemer med; Dash og LCM, GM hvis man bytter DME, EWS og "nøkler"? (tenker å ta ut brikkene å putte i eksisterende nøkler evt)

2. Eksosen fra M52B25, vil den være totalt overgrep å bruke på M52B28?

3. Er det samme kasse som står på? Passformen er vel lik iallefall men ja

4. Behøver jeg ny clutch/svinghjul? (evt er det veldig anbefalt)

5. Regner med LMM er den samme?

6. Har forresten tenkt meg å bytte over i en halvveis sammenrasa carport med talje i taket, har ingen verktøy nå men skal få lånt/kjøpt, er det noe spesiellt jeg kansje ikke tenker på ved det første "øyekast" at kan komme til nytte under motorskifte? Tenker meg en kommer langt med noen sekskant i div dimensjoner + noen innvendig torx til kassa?

Jævli mye greier, men nå tenker jeg det blir stille her noen dager eller at jeg kan bruke tida mer til å bidra for andre  :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger egentlig bare motor, ledningsnet og dme trenger ikke bytte nøkler eller ews
koble fra og ta ut batteri før du begynner på jobben så pleier det å gå bra med elektroniken
du kan fint bruke eksos fra m52b25 tror de er ganske like på 523 og 528
girkassa er samma
vil si det er veldig lurt å bytte clutch når du først tar motor bytte
et tips er og ta motor å gir ut sammen
ta av fronten og dra den ut den veien med motorkran(elefant)
og verktøy så kommer du langt med pipesett,fast/skrallefast nøkkler, utv/inv-torx, skrutrekkere
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw, vil man forresten løpe inn i mye problemer ved å sette i M52B28TU (Dobbelvanos) ?

har ikke prøvd det før men vil tro at det blir litt mer problemer

i tilegg til at nesten alt er elektrisk styrt på den

enkel vanos er mere mekanisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :)

ja er komfortabel med å få den til å starte, det skal gå med bare dme, ews og chip fra nøkkel som man moterer i gamle nøkkeln som igjen passer i låsen, men tenker på hvis ikke dme er synkronisert med dash i det minste så vil vel det slå ut en rød "km tamper light" der? Også skeptisk til lysmodulen vil forårsake det samme? usikker på comfortmodulen men antar den er samme situasjon som lysmodul :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) 

 

jeg har tatt motorbytte på min ! det er ifra M52tub20 til m52tub28 motor uten å bytte noe hjerne eller noe sånt :) 

 

jeg har brukt min på vålerbanen en tur og har blitt kjørt hardt ofte :) Det går fint å kjøre med 2 liter hjernen, men på starten så mår DME bli innkjørt med den nye motoren! :D 

 

Det går fort å "innkjøre" hjernen til ny motor :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...