Gå til innhold

BMW e36 316i - Bytte til 320 motor, problematisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Bimmers! :)

Har kjøpt meg en BMW e36 med en 316i motor. 

Begynner å bli rimelig lei av den slappe 4 sylinderen som nettopp har rundet 228.000km på telleren.

Har fått tilbud om å kjøpe en komplett 320 motor med gir og ledningsnett, så lurer på om noen kan gi meg litt tips/råd.

-Hva annet må/bør byttes/utbedres i samme slengen? 

Med andre ord, noen spesielle utfordringer? 

Takker på forhånd,

MVH

Martin, Injection

Skrevet

Ingen formeninger om mitt prosjekt?

Kan kanskje hjelpe på med ett par bilder av beistet! Vært å hentet maskinen idag, skal få hentet hjerne og effektanlegg iløpet av uken.

2a8rfgx.jpg

ivh4ip.jpg

2dc747l.jpg

23muhc6.jpg

Har ikke skrudd på 320 før, så om noen har anbefalinger om utbedringer er jeg svært mottakelig!

-Motoren er original, vurderer og gå til innkjøp av turbo, intercooler, chip, powerfilter, og mulig dump(?)

Noen innspill?

-Fikk dessverre ikke med girkassen da den var lovet vekk, så jeg tenker å kjøre på 316 kassen og sveist diff, bør spinne godt ifra seg, men vill det holde?

Mvh

Martin, Injection

Skrevet

du burde ha 320 kasse, mellom aksel og diff for at det skal fungere bra

men tror du kan bruke diffen du har

men girkasse og mellom aksel burde du ha fra 320 

når det gjelder montering av motor så tror jeg det bare selve motorfeste som er forskjell

kan hende forstillinga er forskjelig på 316 og 320 også er litt usikker der

Skrevet

Samme diff på 316 å 320, meine det e samme mellomaksling og, mens girkassen er forskjellig. Mener jeg leste at den girkassen ikke passet fra rekkefirer på M50, men husker ikke hvor.

Du trenger motorfeste til M50, eksos og lambda om den ikke fulgte med, lufterboks.

Det jeg ville gjort i samme slengen mens alt er av:

Bytte vannpumpe, termostat, multireim og sjekket reimhulene, bytte utløser lageret og evt clutchen om den er slitt. Sjekket div slanger og sett om de er morknet/ødelagt. Byttet plugger, oljefilter, olje og luft filter. Dette er hva jeg ville ha gjort. Ta av dekslet over toppdekslet og se om det er noe olje rundt pluggene, isåfall bytt toppdekselpakning.

Om man skal være ekstra kresen, så kan du bytte foringene til giroverføringen i samme slengen :D

Skrevet

så du vurderte turbo

jeg kan si det nå at det vil koste mer enn det smaker nå har det blitt så strengt på eu kontroller at selv trim/effektøkning skal måles

får du godkjent turbo på BT så er det ikke farlig men det koster nok endel i avgifter til myndighetene å få det til

om ikke det går under ombyggings reglene at om bilen har vert reg i norge over 10 år at det er gratis men jeg har mine tvil til det

turbo er veldig gøy å kjøre med uten tvil men er ikke verdt å gi penger til staten over det 

Skrevet

Husk att du må bytte ledningsnett når du går fra 4 til 6 sylinder... forskjellen er att det er flere pin plugger i multikontaktene i 6er nette... pluss hjerne

Skrevet

men girkasse og mellom aksel burde du ha fra 320 

når det gjelder montering av motor så tror jeg det bare selve motorfeste som er forskjell

kan hende forstillinga er forskjelig på 316 og 320 også er litt usikker der

Takk for tips! Skal forstillingen ha noe å si ved motorbytte a? 

Du trenger motorfeste til M50, eksos og lambda om den ikke fulgte med, lufterboks.

Skal hente effektanlegg med lamda. Powerfilter må vell inngå?

Det jeg ville gjort i samme slengen mens alt er av:

Bytte vannpumpe, termostat, multireim og sjekket reimhulene, bytte utløser lageret og evt clutchen om den er slitt. Sjekket div slanger og sett om de er morknet/ødelagt. Byttet plugger, oljefilter, olje og luft filter. Dette er hva jeg ville ha gjort. Ta av dekslet over toppdekslet og se om det er noe olje rundt pluggene, isåfall bytt toppdekselpakning.

Om man skal være ekstra kresen, så kan du bytte foringene til giroverføringen i samme slengen :D

Alle reimhjul + reimstrammer blir byttet. Skal få byttet vannpumpe, termostat og clutch. Service blir selvfølgelig utført. Skal kontrollere toppdekselpakkning. Gjør jeg lurt i å kontrollere ett par ramme og veiv lagre? Vet ikke hvor langt motor har gått...

så du vurderte turbo

jeg kan si det nå at det vil koste mer enn det smaker nå har det blitt så strengt på eu kontroller at selv trim/effektøkning skal måles

får du godkjent turbo på BT så er det ikke farlig men det koster nok endel i avgifter til myndighetene å få det til

om ikke det går under ombyggings reglene at om bilen har vert reg i norge over 10 år at det er gratis men jeg har mine tvil til det

turbo er veldig gøy å kjøre med uten tvil men er ikke verdt å gi penger til staten over det 

Frister med turbo, men dette blir som du sier fort dyrt. Jeg er faktisk usikker på om jeg skal godkjenne bilen i det hele tatt, må vell søke om dette på forhånd, å få utlevert papirer med hva som må byttes/forsterkes? Må alt fortsatt godkjennes igjennom BMW norge den dag i dag?

Husk att du må bytte ledningsnett når du går fra 4 til 6 sylinder... forskjellen er att det er flere pin plugger i multikontaktene i 6er nette... pluss hjerne

Det følger med både ledningsnett og hjerne på 6'eren. Mener du att stikket(hurtig/hoved kontakt) på 6'eren ikke passer i stikket i bilen? :/

Tusen takk for alle tips og anbefalinger, sitter her veldig usikker på om dette er noe jeg skal gidde å begynne på, eller om jeg skal finne meg ett annet utgangspunkt. Men jeg har bilen, jeg har motoren, å det hadde vært mild sagt jævli gøyt! 

Jeg jobber som båt mekaniker og trives godt på det mekaniske område, her står det vell heller på den økonomiske siden, og om det i det hele tatt er verdt arbeidet. 

Mvh

Martin, Injection

Skrevet

Selbe kontakta kan være lik. Men det er flere ledninger i kontakta på 6'ern i motsettning til 4'ern...

Jeg husker ikke hva de ledningene gikk til...

det er en grnerell forskjell på 4 og 6...

Skrevet

Det er en veldig stor jobb dette her...

Jeg hadde en norsk 316 og en engelsk 325 og ville flytte ovrer motor og alt i den engelske siden den var med masse utstyr.

Jeg ente opp med å demontere hele den engelske og dreit i motoren og satte på alt annet (diffen også) :P kjøpte meg en 318is motor i steden...

Skrevet

Montering og demontering er i ganske rett frem sånn... er selve ledningsnette som er jobben og pirke liksom... du må tre alt på nytt ovs. For om du har nette til 320 så nøler du ikke med å bruke det i steden for å prøve å ettermontere ledninger som mangler... du må demontere så mye for å få inn nette, pluss memorere hvor alt skal ovs.. kanskje noen andre har en effektiv måte å gjøre dette på hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...