Gå til innhold

Sjekke topp på motor

nerdhus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en 320i e36 1995 her om dagen, det ble fortalt at den hadde gått varm tidligere. også har jeg hørt at toppen kan vri seg og væsker kan blande seg. Jeg må inrømme jeg ikke kan mye om bil enda, men noen som vet hvordan jeg kan sjekke at alt er i orden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta kompresjonstest av sylindere eller få tatt prøve av kjøleveske for å se om den inneholder eksos.

Går bilen skikkelig varm kan toppen vri seg som du sier,og toppakning ryker.

Men det som ofte skjer på Bmw er at man får luft i kjølesystemet,og glovarm damp gjør at tempmåleren flyr rett opp på rødt.

Viktig at hele kjølesystemet er helt tett og ikke har luft i seg.   Det er mye deler i plast som blir sprøtt med tida.  Termostathus,radiator og ekspansjonstank er vanlige syndere på problemer med kjølingen.  :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville prøvd er som LK sier, det kan komme luft i systemet. da ville jeg tatt å luftet systemet slik at du er helt sikker at det ikke luft som gjør det ;) Eller så går du på biltema og kjøper et sett med kopresjons tester og sjekker hver sylinder om det er kompresjon ;) Enkel test som man må være to på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig hvit eksos kan være tegn på at motoren forbrenner vann.

Altså at det er en lekkasje som slipper vann inn i sylinderene. Lukter den søtt også er det helt sikkert at det er kjølevæske i den.

Sjekk om du mister kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også bare være lekkasje ved termostathus eller radiator\ekspansjonstank.

Det som knekker topp\toppaking er hardkjør før motoren oppnår driftstemperatur,passer man på dette skal det mye til å knekke en bmwtopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...