GeorgN Skrevet Februar 11, 2014 Skrevet Februar 11, 2014 Har søkt litt rundt på forskjellige forum og funnet prosedyrer på lufting. Problemet er at de bilder og forklaringer jeg finner ikke stemmer overens med det jeg ser når jeg åpner panseret (se bilde). Ser blant annet ikke lufteskruen ved termostaten, samt at ekspansjonstanken er på venstre side. Kan kanskje være fordi jeg er litt usikker på hvilken betegnelse denne motoren egentlig har. Tror det er M52B28. Originalt kom bilen med 520, men har blitt erstattet med 528 før mitt eie. Årsmodellen på sistnevnte vet jeg derfor ikke. Varmeanlegget fungerer heller ikke (har det ikke gjort så lenge jeg har hatt bilen). Er det noen som har noen tips til hva jeg må gjøre for å få luftet?
Hzh Skrevet Februar 11, 2014 Skrevet Februar 11, 2014 få bilen høyt med fronten opp, og start bil, ha fult med vann/kjølevæske, åsså skrur du opp lufteskruen ved siden av lokke til radiatoren sånn jeg gjorde de vertfall, å de funket
bassik Skrevet Februar 11, 2014 Skrevet Februar 11, 2014 Sikker på at problemet er luft? kan være vannpumpe eller vannventil også Blir motor varm? Slik at temp måler står rett opp?
GeorgN Skrevet Februar 11, 2014 Forfatter Skrevet Februar 11, 2014 Har prøvd litt. Men det kommer ikke noe vann gjennom den øverste slangen. Er ikke sikker på hva det kan være, men varm blir den ja.
Mr Mykland Skrevet Februar 11, 2014 Skrevet Februar 11, 2014 termostaten som er gåen da tipper jeg siden den ikke sirkulerer på vannet
LK Skrevet Februar 11, 2014 Skrevet Februar 11, 2014 Forskjellen her er at du har et annet type termostathus enn det orginale. Er det i aluminium? Det orginale er i plast med lufteskrue. Radiatoren er orginal M52. Hvis du starter med å skru av øvre slangen på radiator og fyller opp med kjøleveske før luftingen går det mye kjappere.
GeorgN Skrevet Februar 12, 2014 Forfatter Skrevet Februar 12, 2014 Takker for svar! Er i aluminium ja. Bør termostaten byttes da eller? Sent from my LG-D802 using Tapatalk
LK Skrevet Februar 12, 2014 Skrevet Februar 12, 2014 Det som er viktig her er at alt er helt tett. Er du usikker,bytt til nytt. Fungerer den elektriske vannpumpen på bilen? Du skal høre det summe i motorrommet når tenningen er på. Sitter ca under innsuget.
GeorgN Skrevet Februar 12, 2014 Forfatter Skrevet Februar 12, 2014 Summinga høres ja. Eneste som ikke virker er varmeanlegget. Sent from my LG-D802 using Tapatalk
LK Skrevet Februar 13, 2014 Skrevet Februar 13, 2014 Hvis du ikke har problemer med motortempen,kun kald luft i varmeapparatet kan det være ventilen i elpumpa som er tett. Nr 1 på bilde her: http://bmwfans.info/parts-catalog/E39-Sedan/Europe/520i-M52/L-M/1997/browse/heater_and_air_conditioning/water_valve_water_hose/
bjalle Skrevet Februar 13, 2014 Skrevet Februar 13, 2014 Thermostathus i aluminium er noe herk,metallet forandrer seg i kulde/varme og lager lekkasje,kjøp ett orginalt i plast som har lufteskrue så er du godt på vei.
sandesp Skrevet Februar 14, 2014 Skrevet Februar 14, 2014 Hadde samme problem med 520 jeg hadde fant ut bilen jeg hadde var levert med en rest varme funksjon en termos på en måte denne lå inn mot torpedo vegg under gulmatten på passasjer siden Jeg koblet vekk dette systemet og bilen ble i orden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå