Gå til innhold

Problemer med lufting av kjølesystem E39 528i 1997. Bilde.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har søkt litt rundt på forskjellige forum og funnet prosedyrer på lufting. Problemet er at de bilder og forklaringer jeg finner ikke stemmer overens med det jeg ser når jeg åpner panseret (se bilde). Ser blant annet ikke lufteskruen ved termostaten, samt at ekspansjonstanken er på venstre side.

Kan kanskje være fordi jeg er litt usikker på hvilken betegnelse denne motoren egentlig har. Tror det er M52B28. Originalt kom bilen med 520, men har blitt erstattet med 528 før mitt eie. Årsmodellen på sistnevnte vet jeg derfor ikke.

Varmeanlegget fungerer heller ikke (har det ikke gjort så lenge jeg har hatt bilen).

Er det noen som har noen tips til hva jeg må gjøre for å få luftet?

post-80771-0-77002700-1392148238_thumb.j

post-80771-0-70292100-1392148373_thumb.j

Skrevet

få bilen høyt med fronten opp, og start bil, ha fult med vann/kjølevæske, åsså skrur du opp lufteskruen ved siden av lokke til radiatoren :) sånn jeg gjorde de vertfall, å de funket :)

Skrevet

Sikker på at problemet er luft?

kan være vannpumpe eller vannventil også  8-[

Blir motor varm? Slik at temp måler står rett opp?

Skrevet

Har prøvd litt. Men det kommer ikke noe vann gjennom den øverste slangen.

Er ikke sikker på hva det kan være, men varm blir den ja.

Skrevet

Forskjellen her er at du har et annet type termostathus enn det orginale. Er det i aluminium?  Det orginale er i plast med lufteskrue.

Radiatoren er orginal M52.

Hvis du starter med å skru av øvre slangen på radiator og fyller opp med kjøleveske før luftingen går det mye kjappere.

Skrevet

Takker for svar!

Er i aluminium ja.

Bør termostaten byttes da eller?

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Skrevet

Det som er viktig her er at alt er helt tett. Er du usikker,bytt til nytt.

Fungerer den elektriske vannpumpen på bilen?  Du skal høre det summe i motorrommet når tenningen er på.

Sitter ca under innsuget.

Skrevet

Summinga høres ja. Eneste som ikke virker er varmeanlegget.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Skrevet

Thermostathus i aluminium er noe herk,metallet forandrer seg i kulde/varme og lager lekkasje,kjøp ett orginalt i plast som har lufteskrue så er du godt på vei.

Skrevet

Hadde samme problem med 520 jeg hadde fant ut bilen jeg hadde var levert med en rest varme funksjon en termos på en måte denne lå inn mot torpedo vegg under gulmatten på passasjer siden

Jeg koblet vekk dette systemet og bilen ble i orden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...