Kekkonen Skrevet Mars 16, 2014 Skrevet Mars 16, 2014 Har en e39 520i (m52-b20) som jeg har sliti en del med i det siste. Det er overhalt topp, skiftet toppakning, ny radiator, nytt radiatorlokk ny viskosekopling på vifta, skiftet varmeventiler og sirkulasjonspumpe, samt ny termostat. Jeg har INGEN lekkasjer noe sted, og vannpumpa ble skiftet for ett år siden. Den er også tatt ut for innspeksjon i forbindelse med skifte av toppakning. Denne er helt i orden og impellene sitter fast i akslingen som de skal. Har hatt en del problemer med lufting av denne etter alt dette men det problemet i seg selv er nå løst....all luft er ute av systemet og jeg har idag kjørt over 4 mil sammenhengende på landeveier med normal temperatur og ett varmeapperat som indikerer at alt er OK. Problemet er....eller jeg vet ikke om det er ett problem. Slangene til og fra radiatoren blir ekstremt harde og jeg klarer bare å trykke inn slangene 3-4 mm når motoren er gjennomvarm. Siden jeg syns det var høyt trykk tenkte jeg at radiatorlokket var gåent og kjøpte nytt for noen dager siden. Dette er ett 2 bars lokk som ifølge bmw er det rette lokket. Dette utgjorde ingen forskjell. Etter å ha søkt rundt både her, og andre forumer på alle mulige språk jeg forstår så sitter jeg igjen med masse delte meninger fra forskjellige folk. Noen sier at disse motorene SKAL ha høyt trykk i kjølesystemet og at slangene skal være stein harde, andre sier at de ikke skal være det. Er det noen som vet hva som faktisk er riktig, og evnt har tilsvarende bil/motor som har klemt på slangene sine selv ved driftsvarm motor og vet om de var stein harde? Evnt...har noen en tilsvarende motor som er i orden og kunne kjørt en runde og kjent på slangene på gjennomvarm motor og postet hvordan de er?
LarsBMW Skrevet Mars 16, 2014 Skrevet Mars 16, 2014 Slangene på disse blir meget harde når motor er varm. Har hatt flere og har selv reagert på det.
Kekkonen Skrevet Mars 17, 2014 Forfatter Skrevet Mars 17, 2014 Slangene på disse blir meget harde når motor er varm. Har hatt flere og har selv reagert på det. Tusen takk for svar:) Siden all luft er ute, og motoren på alle måter oppfører seg som den skal så får jeg slå meg til ro med at slangene skal være sånn og alt er i orden Igjen...tusen takk
TonHad Skrevet Mars 17, 2014 Skrevet Mars 17, 2014 Er slik på min også, fungerer helt supert likevell
Azeton Skrevet Mars 18, 2014 Skrevet Mars 18, 2014 BMW har veldig mye trykk i kjølesystemet. Har sine fordeler kontra ulemper
Kekkonen Skrevet Mars 19, 2014 Forfatter Skrevet Mars 19, 2014 Bilen har blitt stående ett par dager etter at jeg posta dette så har ikke fått prøvd en lengre tur enda. Skal ut å ta en tur etterpå på 5-6 mil.....så fungerer alt like bra da så friskmelder jeg kjerra Takk for svar til alle...poster senere hvordan det gikk
Kekkonen Skrevet Mars 20, 2014 Forfatter Skrevet Mars 20, 2014 Da har det blitt noen mil med bilen menne.... Alt virker tilsynelatende i orden....varmeapperatet fungerer fint, kjøling funger fint...men.. Når jeg startet kjøringa idag, på kald motor så var kjølevæskenivå på maks på kald motor. Etter å ha kjørt noen mil så opparbeider deg seg trykk i systemet og ekspansjonstanken var tom...kom hjem, lot bilen stå i ett par timer å kjøle seg ned og tanken var fortsatt tom. Slangene var blitt kalde men sto med greit trykk på alikevel...så snart jeg åpnet radiatorlokket så forsvant trykket og kjølevæskenivå steg igjen til maks merket... Er det bare meg...eller er det noe riv ruskende rart her? Varm kjølevæske skal utvide seg og stige i tanken...ikke bli borte for så å komme tilbake igjen når jeg utligner trykket på kald motor? Blir ikke helt klok på detta jeg...noen forslag?
TonHad Skrevet April 8, 2014 Skrevet April 8, 2014 Hørest litt merkelig ut dette ja. Har hørt om folk med lignende problemer, der var det toppa på radiatoren som var gåen ! Den skal vel åpne og sleppe ut trykk ved et visst overtrykk osv. Men prøv å luft kjølesystemet og blir det ikke bedre da, prøv med en ny topp. Må begynne med det enkleste veit du, hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå