Gå til innhold

Defekt Injektor(er) eller Defekt Lambda Sensor ?

w126
 Share

Anbefalte innlegg

'00 e39 523i touring

Kjøpte bilen for 2 år siden. Kjørte i 2 uker feilfritt. Da skjedde dette: Radiator sprakk, kjørte en kompresjonstest på motor, byttet så radiator.

EML/ASC/Motor Lampe lyste opp. Motor fusket. Kunne kjøre med gikk dårlig. Etter mye styr var konklusjonen at Motor hadde bøyd Råder.

Byttet motor. Bil fungerte fint i 2 måneder. Da lyste EML/ASC/Motor Lampe opp igjen. Bilen Fusker og går drit dårlig. Noen ganger er feilen borte, og da fungerer bilen utmerket. Dette tyder på Elektronisk eller Sensor feil. Etter diagnose og diverse meldinger har jeg skiftet følgende: 

Spjeld hus (Throttle Body)

Gummi rør fram til spjeld hus

Lambda sensorer før og etter CAT (både orginal og Universell - Målt fra 0,1v - 0,8v)

Nå forsvant EML og ASC lampen, og motor har sluttet å fuske. Har kjørt adaptation på systemet med Carsoft v12. Diag testen viser OK.

Etter man har kjørt en 30km så har bilen fullført sin "fabrikk diag syklus" og da kommer Motor lampen på, men Bilen fusker ikke lenger. Så noe nyttig har skjedd etter dyre deleskifter.

Når jeg kjører Diag på den etter motor lampen har kommet på, får jeg: "Error after Diagnose, Oxygen sensor After CAT" Bank 1 and Bank 2.

Jeg har sjekket CATene, de hadde delt seg av alderdom. Innmaten fremstår som perfekt, så jeg sveiset de sammen igjen og monterte Biltema universal Lambda Sonde bak cat'ene.

Igår fikk jeg et tips om at det kunne være Injektorene. Dersom de spruter feil trykk/mengde vil avlesningen av O2'en etter CAT være feil.

Hvordan undersøker jeg dette?

Hvilke andre ting bør jeg undersøke?

Når bilen er kald fungerer den fint. Ingen feil. avlesning av O2 sensorer ser slik ut:

(før cat) Cylinder 1-3 Oxygen Sensor: 99,9%

(før cat) Cylinder 4-6 Oxygen Sensor: 99,9%

(e. cat) Cylinder 1-3 Oxygen Sensor: 19,9%

(e. cat) Cylinder 4-6 Oxygen Sensor: 19,9%

Når den er varm skjer dette:

(før cat) Cylinder 1-3 Oxygen Sensor: 99,9%
(før cat) Cylinder 4-6 Oxygen Sensor: 99,9%
(e. cat) Cylinder 1-3 Oxygen Sensor: 99,9%
(e. cat) Cylinder 4-6 Oxygen Sensor: 99,9%

Vær så snill, har noen noe tips til meg hva det kan være, eller hvor jeg skal fortsette å undersøke? Jeg har brukt 30 tusen på deler og vet ikke hvor jeg skal fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...