joakinn Skrevet April 6, 2014 Skrevet April 6, 2014 hei og god dag! har en e36 med m50b25 motor som spyr ut hvit eksos (ikke hele tiden, men mengden varierer) går også ikke på tomgang. frykter topp. men sjekket pluggene for eventuell reinspyling av plugg. men alle var tørr og "fin" veldig sotete. hva kan det da være? har nettopp kjøpt bilen. ble fortalt at den hadde stått en stund... dermed flusha jeg oljen og fyrte på med ny bensin, samt kondensfjerner. men den har enda ikke gidd seg. kan det da være lamda? så hjelp meg gjerne med å finne ut av dette! takker for svar!
joakinn Skrevet April 6, 2014 Forfatter Skrevet April 6, 2014 Bump Trenger virkelig hjelp! har ikke flere ideer...
Hzh Skrevet April 7, 2014 Skrevet April 7, 2014 hvit eksos, kan komme av damp i eksosen, alltså vann.. som fordamper, normalt på vinter å kalde dager:) men vist de er tørt å fint, å de kommer mye hvit eksos forsatt, kan de komme av defekt topp/pakning, da kommer de kjølevann i sylinderen.. At den ikke går på tomgang, kan komme av andre ting.. sjekk vakumslanger, plugger om dem er bra, lmm, lamda osv ?
joakinn Skrevet April 7, 2014 Forfatter Skrevet April 7, 2014 ja, har sjekka det meste av de tingene. men om topp er gåen, vil ikke da det vises på pluggene? at kjølevannet "vasker" pluggen? for alle pluggene er helt like nemlig. sotete. takk igjen
Hzh Skrevet April 7, 2014 Skrevet April 7, 2014 neinei, sa ingenting om at de vistes på pluggene.. men om de alltid ryker hvit når de er tørt ute, og evt om de er trykk i kjølesystem og de forsvinner kjølevann ? så er nåkk topp/pakning gåen
joakinn Skrevet April 7, 2014 Forfatter Skrevet April 7, 2014 hmm, så det vises ikke på pluggen/pluggene om topp er røket altså? kommer mest ved kald motor og om den står på tomgang. det kommer lite/ingenting med varm motor og under pådrag.. meget forvirret
Hzh Skrevet April 7, 2014 Skrevet April 7, 2014 usikker på de.. men når den er sotet har Fet luft/bensin blanding har noe å si! da kan du ha defekt lamda, lmm, vakumlekasjer osv.. Vist den bruker kjølevann ??? så er nåkk der defekt topp/pakning, siden den ryker hvit, så er de overslag fra en kjølekanal på topp eller sprekk som leder vann over i sylinder... som kanskje kan ha med at pluggene blir sånn, da de ikke blir rett tenning!
Hzh Skrevet April 7, 2014 Skrevet April 7, 2014 vanskelig å si uten at jeg har sett på bilen, beste er å ta den på verksted, evt om du kan kontrollere selv om du kan litt om bil/motor:) eller har en venn som kan hjelpe deg:)
joakinn Skrevet April 7, 2014 Forfatter Skrevet April 7, 2014 hmm, ja. har konkludert med omtrent det samme som deg. men på disse motorene er det vel bare på syl 1 og 6 som ligger ved kjølekanalene? (ja/nei?) og dermed skulle dette vært synelig på pluggen om lekasje var tilfellet... ja skjønner at det er vanskelig for deg å konkludere noe uten å sett bilen får se om den lekker kjølevann O.L.
Hzh Skrevet April 7, 2014 Skrevet April 7, 2014 husker ikke hvor kjølekanalene gikk... jepp ja for gjør de, går den over 90grader da ? hardkjøring elns ?
joakinn Skrevet April 7, 2014 Forfatter Skrevet April 7, 2014 Nei, eller det vet jeg ikke, har ikke kjørt så hardt. Men den kommer seg til normal kjøretemp så og si hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå