Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei og god dag!

 

har en e36 med m50b25 motor som spyr ut hvit eksos (ikke hele tiden, men mengden varierer) går også ikke på tomgang.

frykter topp. men sjekket pluggene for eventuell reinspyling av plugg. men alle var tørr og "fin" veldig sotete.

hva kan det da være? 

 

har nettopp kjøpt bilen. ble fortalt at den hadde stått en stund... dermed flusha jeg oljen og fyrte på med ny bensin, samt kondensfjerner.

men den har enda ikke gidd seg. kan det da være lamda?

 

så hjelp meg gjerne med å finne ut av dette!

 

takker for svar!

 

Skrevet

hvit eksos, kan komme av damp i eksosen, alltså vann.. som fordamper, normalt på vinter å kalde dager:)

men vist de er tørt å fint, å de kommer mye hvit eksos forsatt, kan de komme av defekt topp/pakning, da kommer de kjølevann i sylinderen..

At den ikke går på tomgang, kan komme av andre ting.. sjekk vakumslanger, plugger om dem er bra, lmm, lamda osv ?

Skrevet

ja, har sjekka det meste av de tingene. men om topp er gåen, vil ikke da det vises på pluggene? at kjølevannet "vasker" pluggen?

for alle pluggene er helt like nemlig. sotete. 

takk igjen :)

Skrevet

neinei, sa ingenting om at de vistes på pluggene..:) men om de alltid ryker hvit når de er tørt ute, og evt om de er trykk i kjølesystem og de forsvinner kjølevann ? så er nåkk topp/pakning gåen :)

Skrevet

hmm, så det vises ikke på pluggen/pluggene om topp er røket altså? kommer mest ved kald motor og om den står på tomgang. det kommer lite/ingenting  med varm motor og under pådrag.. meget forvirret 

Skrevet

usikker på de.. men når den er sotet har Fet luft/bensin blanding har noe å si! da kan du ha defekt lamda, lmm, vakumlekasjer osv..

 

Vist den bruker kjølevann ??? så er nåkk der defekt topp/pakning, siden den ryker hvit, så er de overslag fra en kjølekanal på topp eller sprekk som leder vann over i sylinder... som kanskje kan ha med at pluggene blir sånn, da de ikke blir rett tenning!

Skrevet

vanskelig å si uten at jeg har sett på bilen, beste er å ta den på verksted, evt om du kan kontrollere selv om du kan litt om bil/motor:) eller har en venn som kan hjelpe deg:)

Skrevet

hmm, ja. har konkludert med omtrent det samme som deg. men på disse motorene er det vel bare på syl 1 og 6 som ligger ved kjølekanalene? (ja/nei?) 

og dermed skulle dette vært synelig på pluggen om lekasje var tilfellet... 

ja skjønner at det er vanskelig for deg å konkludere noe uten å sett bilen :)

får se om den lekker kjølevann O.L.

Skrevet

husker ikke hvor kjølekanalene gikk... jepp :) ja for gjør de, går den over 90grader da ? hardkjøring elns ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...