gardi Skrevet April 15, 2014 Share Skrevet April 15, 2014 Hei der folkens! Opplevde for første gang i dag at bilen ikke ville starte. Vrei om nøkkel uten at noe skjedde utenom lys i instrumentpanelet. Prøvde gjentatte ganger, med samme resultat. Instrumentpanelet lyser som normalt, og blir ikkje "svakere" når e vrir videre for å 'kinne'. Batteriet har stabil 12.38V når e prøver dette. Meiner også på at e hører et klikk i motoren i det e vrir tenninga i posisjon '2', altså rett før e drar om for å kinne og vil kunne starte trillende. Hører ingenting ekstra når e kinner, da er alt dødt. Er temmelig sikker på at batteriet er fint, det er under året gammelt. Bilen trillestarta etter at e fikk litt dyttehjelp og maler som en katt når den først er i gang. TLDR: Dro derfor til et lokalt verksted, som gjorde en kjapp spenningsmåling på starteren mens tenninga blei vridd. Han som målte sa at starteren er defekt, så det er vel siste pekepinne på at den må byttes. Bilen starta til info rett før denne testen (når e stoppa på verkstedet og de bare skulle 'høre' tikkelyden) - men ikke etterpå. Lurer på om det å bytte startmotoren er veldig vanskelig eller normalt? Har gjort småtteri sjøl til nå som dynamobytte, bytte av foringer og annet standard vedlikehold. Kjapp titt på youtube gir inntrykk av at det er greit men trenger noe spesialverktøy for å nå torx-skruene på baksida? Hva meiner dere godt erfarte hobby og proff mekanikere? Spør seff om det er spørsmål, prøver å opplyse så godt e kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gardi Skrevet April 16, 2014 Forfatter Share Skrevet April 16, 2014 Oppdatering(bump): Bilen var som beskrevet, ikkje til å starte (bare lys i instrumentpanelet) på morran i dag. Prøvde å trille den i gang aleine, uten at det gikk (var for liten fart). Når e da skulle vri om tenninga, og kom for langt så det blei kinning - starta bilen(!). Men det var typisk sånn "stått over natta med dårlig batteri"-lyd, altså den sleit veldig. Tok derfor turen til biltema for å få diagnose på batteriet, kanskje det tømmer seg sjøl? Men nei, biltema sa batteriet var fint. Så er tilbake på starter problemet igjen. Har også testa startkabel fra (-) polen på batteriet direkte til motor, uten forskjell. Neste blir å prøve å manuelstarte starteren på solenoiden. Funker det blir det nødløsning til høggeriet har ny starter. Håper fortsatt noen kunne gitt meg en litt kjapp beskrivelse av prosessen for å bytte og evt. lett anskaffelige verktøy for en uten garasje eller verksted å jobbe i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn H Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Er veldig trangt om du har sekssylinder motor iallefall. Trenger ikke noe spesialverktøy. Skru av ledningene først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
engern Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Det er sinnsykt trangt med 4 sylinder motor også. Skiftet starter på en 318i e36 og brukte mange timer. Kjøp inn forlengere til skralle. Det kommer du ikke til å angre på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrHeLl Skrevet April 16, 2014 Share Skrevet April 16, 2014 Byttet selv på min e36 M50(6syl), fulgte instruksjonene fra Haynes boka. link: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Litteratur/Handboker/REPBOK-BMW-3-SERIEN-91-96-73528/ Tar litt tid, men er verdt det framfor verkstedregninga. Kan være litt knotete å holde igjen boltene når man skrur til igjen. (Boltehode er invers torx). Linker til DIY på nettet. 6syl: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/101-Projects-84-Starter/101-Projects-84-Starter.htm 4syl: http://www.318ti.org/forum/showthread.php?t=20555 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gardi Skrevet April 18, 2014 Forfatter Share Skrevet April 18, 2014 Takk for alle svara Ser ut som e har nok for å gjør et forsøk når delen blir anskaffa. Skan komme med tilbakemelding på hvordan det har gått etter påska! EDIT: Det ble litt for vanskelig jobb alene for en DYI mekaniker uten mer erfaring enn meg (klarer visst bare "skiftenøkkel nivå 2" i Haynes boka). Så fikk gjort det på et lokalt verksted for tusen lappen. Men det var gode tråder! Var mest det at jeg ikkje vet hva alt er enda som gjorde at jeg ikkje kunne gjennomført det. For andre hadde det sikkert gått greit om man får en kompis med mer erfaring til hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå