monthy Skrevet April 30, 2014 Skrevet April 30, 2014 Hei Har kjøpt meg en 725tds 96 modell. Se profilbilde. Jeg fikk den for en fornuftig pris synes jeg. 25000,- Bilen har rulla 240000km men er veldig pen utvendig til å være en 96 modell. Lite rust, og noen få parkeringsbulker bare. Den har mye utstyr og: orginal xenon, regnsensor, dobble isolerte ruter, el skinn med comfort, parkeringssensor(PDC), og elektrisk demper controll(s-EDC) for å nevne noe. Problemet er jo selvfølgelig at EDC ikke virker, har skjønt at den låser seg i sport modus når den ikke er defekt. Så nå er den veldig stiv og litt tyngere på rattet. Jeg har sjekka litt, og fikk forståelsen av at EDC kontrollboksen skulle ligge over batteriet bak. Men der greier ikke jeg å finne den. Det er forsåvidt ikke noe stort problem at den er i sport modus, siden jeg egentlig bare har den som en bil nr 2 til å cruise med. Men er det noen som veit om det går an å fikse det på noe vis? Er det dyrt å bytte den boksen når jeg finner den...? Og er det noe problem å sette på senke fjærer evnt? PDC virker heller ikke, sjekka sikringer men alle ser ut til å være inntakt. Er jo heller ikke noe krise at den ikke virker, men er jo artig når ting er i orden likevel. PS: skal hente meg 20" replica m5 felger i morra. Trur det blir gromt på bilen. ? Håper noen kan komme med tips, på forhånd takk.
monthy Skrevet April 30, 2014 Forfatter Skrevet April 30, 2014 EDC låser seg i sport modus når den ER defekt skal det jo være... :/
Hemidog Skrevet Mai 1, 2014 Skrevet Mai 1, 2014 Prøve å trykk på PDC knappen slik at den lyser, og går rundt bilen og føl med fingrene dine på sensorene. Du vil kjenne en vibrasjon/stikking på de sensorene som er ok, og hvis du ikke føler noe, er sensoren død og må byttes.
monthy Skrevet Mai 1, 2014 Forfatter Skrevet Mai 1, 2014 OK takk. Skal sjekke. Men mener på at det lyser "vanlig" i den når tenning er på, og det har ikke kommet noe lys i knappen når jeg trykket på den. Må alle sensorene være intakt for at PDC skal virke?
S.Hafsmo Skrevet Mai 2, 2014 Skrevet Mai 2, 2014 Hvis én sensor er helt kaputt vil den slå av hele systemet. Når en av mine sensorer røyk, ulte den konstant i noen sekunder etter å ha satt bilen i revers, for så å bare slå av hele systemet. Litt PDC-info, http://www.meeknet.co.uk/e38/e38_park_distance_control_pdc.pdf EDC vil låses i medium eller hardeste modus dersom en demper eller tilhørende elektronikk ryker. Mer informasjon om hvordan EDC-systemet virker kan du se her: http://prodcds.bmwuniversity.com/library/bmw/Technician/Archived%20Courses/ST056%20Chassis%20Dynamics_archive%2008-06/07%20EDC%20Revised%201-20-03.pdf Safety MonitoringAll operating cycles and sensor inputs are checked by the control unit for plausibility andfunction. Any faults that might occur are stored in the defect memory according to therepriority,In the event of certain faults, the control module selects the "medium" damping setting.• Steering angle sensore.g. bent wiper in sensor (signals do not match; max. deviation 30deg.) or temporary signal disturbed.• Steering angle sensore.g. contact difficulties, wiper on conductor of potentiometer, loose contact in conductor.• Steering angle sensore.g. broken locating pin (sensor always supplies same signal), steering angle sensor not fitted.• Defective road speed signale.g. break in wire to EDC module.• Defective acceleration sensore.g. signals not within working range.If the soft solenoid fails, the medium setting is selected.If the medium solenoid valve circuit or control module fails, the solenoids are de-energized which results in the hard or fail-safe setting.
monthy Skrevet Mai 2, 2014 Forfatter Skrevet Mai 2, 2014 Takk, nyttig info. Skal lese litt grundige her.
monthy Skrevet Mai 2, 2014 Forfatter Skrevet Mai 2, 2014 Som jeg skjønner så kan det være en del komponenter i forbindelse EDC som kan gjøre at den ikke virker. Kan det være mulig å overstyre den på et vis, sånn at den er låst i comfort? Og går det an å sette på senkefjærer? Jeg har fått tak i godkjente HR fjærer som senker 50mm, kan bli litt voldsomt med 20" da når den er låst i sport. Blir stivt nok ihvertfall. Ang PDC så er det helt dødt i bryteren, er det pga defekte sensorer isåfall?
monthy Skrevet Mai 2, 2014 Forfatter Skrevet Mai 2, 2014 Trenger kanskje ikke senke heller. Blei ikke så gæli med 20".
S.Hafsmo Skrevet Mai 2, 2014 Skrevet Mai 2, 2014 Er det helt dødt når du trykker på knappen/setter i revers? Du kan nok ikke låse i soft nei. Går fint å senke bil med EDC , jeg har selv H&R 50mm på min E38 med SLS og EDC. Synes imidlertid at bilen din var veldig pen i original høyde. monthy reagerte på dette 1
monthy Skrevet Mai 5, 2014 Forfatter Skrevet Mai 5, 2014 Ja, den blei fin orginal. Må tenke litt ang senking. Nei, det skjer ingenting når jeg setter bilen i revers, eller trykker på PDC knappen. Det dukka opp et annet problem og... Dashbordet mitt har levd sitt eget liv, speedometeret henger ikke helt med, og turtelleren er litt treig. Og det har den klassiske pixlel feilen. Dette viste jeg om når jeg kjøpte bilen. Jeg mistenker kanskje at tankmåleren heller ikke virker. For bilen stopper når tankmåleren viser ca midt mellom 20l og tom tank. Da begynner den å fuske litt, for så å stoppe. Jeg får starten den igjen, så går den litt for så og stoppe helt. Så kommer det opp "fuel injection system" i displayet. Jeg fyller diesel, kjinner litt lenger enn vanlig så kommer den, og virker da normalt. Ikke problemer med å få starta eller noen ting. Men kommer det opp "fuel injection system" hvis en kjører tom for diesel? Eller kan det være pumpa i tanken, den lekker bittelitt diesel rundt pumpa fremme. Til informasjon, så har jeg akkurat bytta dieselfilteret.
monthy Skrevet Mai 14, 2014 Forfatter Skrevet Mai 14, 2014 Ingen som kan ha peil på det siste problemet mitt her? På forhånd takk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå