S.Sandersen Skrevet Mai 2, 2014 Skrevet Mai 2, 2014 Hei! Har en Bmw 523ia som i det siste har begynt å riste veldig ved nedbremsing... Spurte en mer bilkyndig kompis av meg om hva det kunne være, å han svarte at det var kanskje rust på bremseskivene ettersom jeg reiser turnus i nordsjøen og bilen står 4 uker uten å bli brukt. Har nå kjørt bilen en uke i strekk uten å få bort det han tror er rust... I mine øyne ser skivene helt fine ut foran. EU godkjenning blei gjort for 1mnd siden uten noen anmerkninger, så lurer fælt på hva det kan være! Takker for svar på forhånd. Stian
BMWE30I Skrevet Mai 2, 2014 Skrevet Mai 2, 2014 Kan være loddene som har løsnet, eller kast i skivene, har også vært borti at slitedelen på bremseklossene har løsnet:/ vanskelig og si uten å ha bilen her, hvis du bor i nærheten av trondheim kan jeg ta en titt:) Sent from my iPhone using Tapatalk
S.Sandersen Skrevet Mai 2, 2014 Forfatter Skrevet Mai 2, 2014 hehe, takk som byr! Men bor nok på vestlandet Så litt på hva andre hadde skrivet her inne, så frykter nok at det er kast i skivene... Har ikke noe måleverktøy her hjemme, så er nok umulig å måle det selv =/ Dyrt å hive den inn til mekaniker. Men takk for svar!
Nitrius Skrevet Mai 3, 2014 Skrevet Mai 3, 2014 Har noe av det samme problemet som deg, begynte med risting ved nedbremsing i rattet, mens nå i det siste har det begynte å riste ved vanlig kjøring i rattet også. Fant så ut at bremsen på høyreside foran ble ganske så mye mer varm enn på motsatt side, og etter å ha jekket opp bilen og kjent så var det betydelig mer kraft som måtte til for å snurre hjulet rundt, så virket som bremsen hang på litt mer enn normalt der. Tok først å skrudde fra hverandre bremsen for å smøre opp, og det var da jeg la merke til at bremsen tok hardere på ene halvdelen av skiven enn andre, mens jeg snurret rundt på skiven, så det føltes ut som det var noe form for kast i skiven, kjøpte så en billig Indikatorklokke som kan måle kast i skiver på biltema, og den bekreftet mistanken. Så nå er jeg i gang med å bytte skiver og klosser og håper det fikser problemet. Men for din del, nå vet jeg ikke om du merker ristingen i bilen generelt eller om det hos deg også bare er i rattet ved nedbremsing? Hvertfall det kan være andre ting også, foringer som er dårlig, felg/dekk som trenger en avbalansering.
zedge Skrevet Mai 3, 2014 Skrevet Mai 3, 2014 Jeg har hatt dette problemet lenge...rattet ristet ved nedbremsing og kjøring generelt. Kunne av og til merke at det var mer risting på den ene siden enn den andre, right?Sendte bilen inn på verksted fordi jeg ikke orket eller hadde tid til å styre med dette selv. Det viste seg å være caliper på det ene hjulet som var tregere enn dem andre. Dette medførte til at mens de andre hjulene gled videre fordi de sin caliper hadde trekt seg inn tidlig så var det en caliper som var treg og bremset på det ene hjulet. Derfor så ristet rattet så enormt fordi den bremset hele tiden.
S.Sandersen Skrevet Mai 5, 2014 Forfatter Skrevet Mai 5, 2014 Så nå er jeg i gang med å bytte skiver og klosser og håper det fikser problemet. Men for din del, nå vet jeg ikke om du merker ristingen i bilen generelt eller om det hos deg også bare er i rattet ved nedbremsing? Hvertfall det kan være andre ting også, foringer som er dårlig, felg/dekk som trenger en avbalansering. Er bare i rattet når jeg bremser. Kan være som han Zedge sier, at det er kaliper`n! Hvordan blei bilen etter du skifta delene?
Nitrius Skrevet Mai 5, 2014 Skrevet Mai 5, 2014 Ristingen er borte, men har en mistanke om at kaliperene foran er en smule trege, da høyre mer enn venstre, da det fortsatt er en smule mer varmeutvikling på høyresiden virker det som, selv om alt er bra nå, så kan jo problemet komme tilbake om man lar skivene bli for varme, tenker f.eks varme skiver og en dusj med vann kan nok i noen tilfeller forårsaker at skivene får kast i seg. Har man kast i skivene så vil det jo aldri bli helt bra før de byttes, men igjen hva var det som gjorde at skivene fikk kast i seg? Jo som regel er vel det kaliperene, men får se, har ikke vært i nærheten av varmen jeg målte før byttet, men har også vært veldig forsiktig med bremsingen til nå. Ta deg en tur innom biltema og kjøp deg en slik: Indikatorklokke om skivene viser seg å være fine så kan du jo utelukke de, og da er det vel egentlig ikke stort mer å gjøre enn å gå for ny kaliper/eventuelt et slik reparasjons kit for kaliperen som er en smule billigere, men kanskje ikke like holdbart. S.Sandersen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå