knut811 Skrevet Mai 13, 2014 Skrevet Mai 13, 2014 Hei. Fikk meg en overaskelse idag da jeg egentlig skulle sjekke indre lekasje på dysene på min bmw. Pga litt fusking og folk som har misstenkt det var feil med en dyse. Når jeg fikk skrudd av alt av deksler så jeg at det hadde samlet seg et skikkelig tykt lag med svart dritt rundt og over innerste dyse. Dette var helt hardt og sprøtt.. Fikk pirka det vekk etter lang tid og støvsugd det opp. Byttet returslangen da det ble hull i den, og prøvde og starte bilen, da sprutet det ut diesel. Litt vanskelig å si hvor det kom ifra, men virket som det kommer fra unner den tappen returslangen skal på. Dette er jo skrudd på dysa men en torx skrue, så tenkte jeg skulle skru den av og sjekke eventuelle oringer osv... Så begynte å skru av innsug osv for å få bedre plass, men kommer fortsatt ikke til skruen. Tenkte da å like greit ta ut hele dysa, men det viste seg å ikke være så lett :/ skrudde av dieselrøret og di to muttrene som holder fast dysa, men virker som den sitter bom fast. Har ikke turt å benne eller ta i så mye, da jeg tenkte å få litt tips først Håper noen kan forklare grunndig hvordan jeg kan få ut dysa eventuelt hvor det er vanlig at det lekker:O kan hele dysa være ødelagt ? Er avhengig av å få bilen igang igjen så fort som mulig, så håper virkelig noen kan ta seg tid til å forklare litt hvis di har noe peiling Mvh Knut Legger ved noen bilder også Alle er av innerste dyse, pluss at jeg la ved ett bilde som representerer di andre dyene, der er det jo ikke anntydning til noe
Papperboy Skrevet Mai 13, 2014 Skrevet Mai 13, 2014 nå vet jeg ikke hvordan det er på nettop denne motoren men jeg har hatt ut dysene på min motor en n47d20.. vet ikke om det er samme konstruksjonen eller ikke men det ser ganske likt ut i mine øyne.. det jeg gjorde: jeg ordna meg en hjulmutter med M12 1.5 i gjengesnitt.. (ihvertfall det som var på min.. sveisa den fast i en annen mutter jeg faktisk hadde bolt til satt i bolten da så den sånn ut: så skrudde vi hjulmutteren på dysa og skrudde bolten på en "avdrager hammer" lignende denne og nappet de opp.. de sitter no inn i helvete så er ikke det letteste spesielt når det har cox'et så mye som det har på din.. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Glidehammer-dyse-191392/ mulig det er noe i denne som passer hvis ikke så må du lage sånn som jeg gjorde.. den kan også lages bare ved å skru men vi hadde ikke bolt med riktig gjengeavsnitt
knut811 Skrevet Mai 13, 2014 Forfatter Skrevet Mai 13, 2014 Takk for svar:) noen som har peiling hvorfor det har cox'et så mye som det har? Dysetetning som ikke er tett lengre? Eller fare for at jeg må bytte hele dysa? Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Papperboy Skrevet Mai 13, 2014 Skrevet Mai 13, 2014 Er som regel bare tetningene.. hvis dysa har ryki så ser du det nok.. men når du rengjør de må du for all del ikke røre tuppen i bånn da de små hullene blir fort tette og du ødelegger dysa.. og den er ikke billig så det vil du ikke.. tror de til min kosta 5lapper pr stk.. pass på at de sklir relativt lett på plass igjen etter rengjøring..
knut811 Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Skrevet Mai 15, 2014 Okei. Takker for svar Dysa gikk det greit å få ut heldigvis har fått vekk mesteparten av dritten nedi der nå, men mistenker at det sitter igjen litt... Noen som har noen tips ang rengjøring? Også lurer jeg på en ting. Ringte til gs-bildeler for å få tak i nye tettninger, di skulle sende meg den skiva som ligg i bånn av dysa, men sitter jo en gummiring ganske langt opp på dysa også! Denne gikk det vist ikke ann å skaffe, så måtte isåfall kjøpe ny dyse for å få tak i den. Kan jeg bare bruke en vanlig oring der, hvis jeg finner no med riktig diameter, eller må den tåle spesielt med varme eller no? Noen som kan forklare meg hva ledning ut ifra dysa gjør? er kun den dysa som har dette! tempsensor eller no kanskje?
Papperboy Skrevet Mai 15, 2014 Skrevet Mai 15, 2014 Er bare den kobberringen som er tettningen.. hva den andre hjør vet ikke jeg.. er en del videoer på YouTube om å rengjøre dyser..
knut811 Skrevet Mai 15, 2014 Forfatter Skrevet Mai 15, 2014 Okei; takk for svar;) Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
knut811 Skrevet Mai 19, 2014 Forfatter Skrevet Mai 19, 2014 Noen som vet om det er veldig dumt hvis jeg ikke har den gummiringen som sitter langt opp på dysa? finner ingen ring som passer:/ Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
knut811 Skrevet Mai 20, 2014 Forfatter Skrevet Mai 20, 2014 Okei Fant til slutt ein ring som passa ganske greit Satte alt isammen igjen og heldigvis er det tett og fint nå, så slapp å måtte kjøpe ny dyse Papperboy reagerte på dette 1
knut811 Skrevet Mai 24, 2014 Forfatter Skrevet Mai 24, 2014 Ja er jo det da hvertfall når det går så bra som det gjorde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå