Gå til innhold

Treg automat kasse E39 520 steptronic

Arax2
 Share

Anbefalte innlegg

Eg har en E39 520 med steptronic kasse som venter vel lenge før den girer i D ved pådrag.

Men om eg kjører den meget fint opp i fart girer den fint,

Manuell giring i stepp func funker fint..

Tror dere et olje/filter skifte vil fikse problemet eller er det tegn på at kassa snart tar kveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som kjenner til dette problemet?

Dette problemet har jeg også i skrivende stund, men er rimelig sikker på at det er noe med rett olje å gjøre.

Hadde ikke problemet for ett år siden, men så klarte oljekjøleren min å ta kvelden, og olja ble jo da selvsagt borte.

Handlet meg ny oljekjøler og monterte.

Fikk tak i Olje hos Bilextra etter reg.nr mitt, fylte på olje og kjørte i god tro med at nå var alt i orden. Da fikk jeg også de samme symptomene som du har, og etter litt mer nøyere undersøkelse så har jeg kjørt på feil olje i kassen.

Skal til med å flushe ut denne med ny "RETT" olje. Og hvis disse symptomer da forsvinner, skal jeg da informere deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kasse girer også tregt. I mitt tilfelle er det nok olje nivået som er for lavt siden den lekker litt fra en pakning. Tenkte å etterfylle litt på mandag, så satser på at det ordner seg da.
Om du har slike problemer er det nok lurt å ta et oljeskift og bytte av filter. En flush er nok heller ikke feil, men det krever en del mer olje og litt mer tid.

Husk å få tak i riktig olje. Du kan finne ut hvilken olje du trenger her: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/tranny/chart.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kasse har blitt flushet i juni i fjord, jeg kjøpte bilen i september og når jeg kjøpte bilen så var det ikke så ille men nå er det helt forjævelig ](*,) den "slurer" sykt mye nå og når jeg rygger så virker det som at den håpper ut av gir (spesielt når jeg rygger i oppoverbakke) :oo:  men "slår inn igjenn" hvis jeg gir på litt.. er svært lei av dette så jeg skal bygge om til manuell om ikke så lenge. Er så lei av dette nå så nå blir det manuell  [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og informer meg gjerne ja etter du har byttet olje om det hjelper! Eg skal bytte motor så eg skal nok ut med kassen, så bytter olje da:) litt bedre å jobbe på den da siden eg ikkje har bukk hjemme!

Men enig, skulle heller hatt manuell!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kasse har blitt flushet i juni i fjord, jeg kjøpte bilen i september og når jeg kjøpte bilen så var det ikke så ille men nå er det helt forjævelig ](*,) den "slurer" sykt mye nå og når jeg rygger så virker det som at den håpper ut av gir (spesielt når jeg rygger i oppoverbakke) :oo:  men "slår inn igjenn" hvis jeg gir på litt.. er svært lei av dette så jeg skal bygge om til manuell om ikke så lenge. Er så lei av dette nå så nå blir det manuell  [-o<

Det var også sånn min begynte å oppføre seg da jeg slo hull på Oljekjøler og den lakk.

Når mengden olje blir for liten er den akkurat som du beskriver, og hvis den er nylig flushet ville jeg sjekket en gang til om oljenivået er riktig.

Er litt viktig at dette gjøres når oljen er 35-50 grader og Kassen er noenlunde varm. Ikke minst kjøre bilen gjennom alle gira slik at kammerene blir riktig fylte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Hei folkens, det viste seg å være en abs føler foran som var defekt! Det er den gearkasse henter giver signal om hastighet fra!

Fikset denne og kassa giret som ny;)

Tok i tillegg og byttet olje og filter på den, så no e bilen og som gull:)

Takk for tips og råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...