Gå til innhold

Turtallet "jager" av seg selv på 730d


sho
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter at jeg skiftet olje på automatkassen på min 2005 mod 730 d, så har den begynt å jage opp og ned på turtallet med 100-200 rpm av seg selv. Når turtallet "jager" vil den gire seg også, men så ombestemmer den seg når turtallet senker seg litt igjen. Jeg har prøvd å kjøre den i Sport og Manuell og da oppfører den seg likedan, bare med litt høyere turtall i S, likedan i M. Dette er verst når motoren er kald, men godt følbart når den er varm også. Er det noen som har erfaring med noe lignende, så mottas gode råd med stor takk! :)

 

Her er et videoklipp av hvordan turtallet "jager"...

 

Skjalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

 

Denne så kjent ut ja. Har samme "problem" selv i tillegg til at jeg ser det er uendelig mange forumtråder rundt på nettet med samme symptom. Selv har jeg hatt denne tilstanden så lenge jeg har hatt bilen (100.000 km og halvannet år) uten at den har blitt noe verre.

 

Mange mener at dette er converteren som er moden for utskiftning, men årsaken til at den har blitt sånn er en solenoid i mechatronics-enheten som henger og da vil du ikke få full lock-up selv om EGS vil at den skal ha det. Andre har fått en "kur" ved ny software i EGS samt full flushing (og evt. en tilsetning i oljen). I tillegg til dette så har BMW (av en eller annen grunn) korrigert EGR-forholdet slik at jagingen ikke oppstår. Du får lese deg opp på det, jeg bare gjentar enkle sammendrag fra flere tråder.

 

Selv vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, men har faktisk i dag justert EGR for å se an andre ting også. Har planer om en flushing av kassen, men har litt blandede følelser iom. at "mange" har fått problemer i ettertid.

 

Ny converter, filter og olje i tillegg til all jobben ved et slikt bytte vil koste fire-fem månedslønninger for meg, så det er ikke et alternativ.

Hva var årsaken til at du byttet olje i utgangspunktet? Hadde du problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sånn holdt min gamle 525D og på. Merket ingenting nykking, men så turtelleren gikk opp og ned.

 

Har kjøpt meg en 320i automat. Den ligger også og "jukke" på turalllet . Hadde den inne på Bavaria og dem fant ingenting unormalt med hverken motor eller girkasse.

 

Men har og lest at det er converter, noe og Bavaria sjekke på min 320, uten at dem fant feil. Til informasjon så har 320en bare gått 65.000km, så er merkelig at evt coverter havarerer etter 60.000km :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, 

 

Denne så kjent ut ja. Har samme "problem" selv i tillegg til at jeg ser det er uendelig mange forumtråder rundt på nettet med samme symptom. Selv har jeg hatt denne tilstanden så lenge jeg har hatt bilen (100.000 km og halvannet år) uten at den har blitt noe verre.

 

Mange mener at dette er converteren som er moden for utskiftning, men årsaken til at den har blitt sånn er en solenoid i mechatronics-enheten som henger og da vil du ikke få full lock-up selv om EGS vil at den skal ha det. Andre har fått en "kur" ved ny software i EGS samt full flushing (og evt. en tilsetning i oljen). I tillegg til dette så har BMW (av en eller annen grunn) korrigert EGR-forholdet slik at jagingen ikke oppstår. Du får lese deg opp på det, jeg bare gjentar enkle sammendrag fra flere tråder.

 

Selv vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, men har faktisk i dag justert EGR for å se an andre ting også. Har planer om en flushing av kassen, men har litt blandede følelser iom. at "mange" har fått problemer i ettertid.

 

Ny converter, filter og olje i tillegg til all jobben ved et slikt bytte vil koste fire-fem månedslønninger for meg, så det er ikke et alternativ.

Hva var årsaken til at du byttet olje i utgangspunktet? Hadde du problemer?

 

Hei!

 

Jeg tenkte å forebygge mot eventuelle feil ved å skifte olje og filter på automatkassa. Likedan skifter jeg olje og filter oftere enn nødvendig også, kan jo lønne seg det når bilen har bikket 100 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å sammenligne; lastet opp en film av min: 

Hei!

 

Videoen din viser akkurat samme mønsteret som på min bil. Når jeg kjører slakt oppover er turtallet stabilt, men på flat veg varirerer turtallet med 100-200 rpm. Var og tok analyse på verksted her om dagen, men de fant ingen feilindikasjoner, verken på motor eller gearkasse. Ene mekanikeren der sa at en sånn turtallsvariasjon kunne forekomme hvis f.eks en innsprøytningsdyse hadde en liten innsnevring an smuss, så han anbefalte meg å kjøre gjennom et stoff for å rense dysene. Det skader jo ikke å prøve det... Sier fra når det er gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok noen her på forumet som kan langt mer om disse kassene enn meg, men kjapt oppsummert av det jeg har lest andre steder, så skyldes dette i all hovedsak av at lockup-clutchen ikke griper godt nok (slitt) og/eller at solenoiden til lockup-clutchen begynner å lekke slik at det ikke bygges opp nok trykk til den.

 

Har også lest at EGR-reguleringen kan ha skyld i dette (som jeg nevnte lenger opp). Har nå justert min til +40mg med friskluft gjennom DIS (dette er maksimalt), men merker ingen forskjell på akkurat det problemet (den ble bare litt kvikkere og mer responsiv på lave turtall).

 

Har planer om å ta bilen ned til RATS for flushing av olje samt litt ettersyn, men det koster masse penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...