Snorremann Skrevet Juni 15, 2014 Share Skrevet Juni 15, 2014 Hei Etter at bilen min (E39 520 touring) har stått i ca 6 måneder med flatt batteri har det oppstått et problem. Jeg kjøpte et nytt batteri, og bilen startet med en gang. Problemet som har oppstått er at blinklyset mot venstre blinker uavhengig av blinklysarmens possisjon. Vel, det blinker mot venstre når bryterern står på "av", eller "i midten" der blinklysene egentlig skal være skrudd av. Dersom jeg setter armen i enten venstre eller høyre, da stopper blinklyset å blinke. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for at dette skal stoppe, og oppføre seg normalt igjen? Jeg har allerede prøvd: - Koble fra batteriet i 5 minutter - Koble fra batteriet og koble terminalene sammen - Skyve den justerbare styrestammen i alle possisjoner. Kan det være at bryteren er ødelagt? Kan det være releet? Takk på forhånd! Snorre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruern Skrevet Juni 15, 2014 Share Skrevet Juni 15, 2014 Hei Etter at bilen min (E39 520 touring) har stått i ca 6 måneder med flatt batteri har det oppstått et problem. Jeg kjøpte et nytt batteri, og bilen startet med en gang. Problemet som har oppstått er at blinklyset mot venstre blinker uavhengig av blinklysarmens possisjon. Vel, det blinker mot venstre når bryterern står på "av", eller "i midten" der blinklysene egentlig skal være skrudd av. Dersom jeg setter armen i enten venstre eller høyre, da stopper blinklyset å blinke. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for at dette skal stoppe, og oppføre seg normalt igjen? Jeg har allerede prøvd: - Koble fra batteriet i 5 minutter - Koble fra batteriet og koble terminalene sammen - Skyve den justerbare styrestammen i alle possisjoner. Kan det være at bryteren er ødelagt? Kan det være releet? Takk på forhånd! Snorre Dette er trolig lysmodulen som forårsaker, denne ligger bak trekket nedfor a stolpen i fotbrønn på passasjerside. (løsne plastdeksel ved dør) Bayerfun på dette forumet la ut et bilde av print og motstanden som kunne forsøkes reloddet, dette fungerte for meg . Årsaken til feilen er trolig kondens og fuktighet fra takluke og innv karrosseri som fryser og sprenger løs motstander på printkortet. Syklisk batteriproblemer ble og borte. Bayerfun reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snorremann Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2014 Takker for svar. Jeg har en kompis som jobber på Bavaria. De kjørte diagnosetest, og programmerte lysmodulen på nytt. Dette hjalp en periode, men da bilen ble startet senere på kvelden begynte lyset å blinke igjen. Kan det fortsatt være lysmodulen? Planen er å kjøpe ny blinklyshendel og nytt rele i førsteomgang.Dersom jeg skal kjøpe ny lysmodul er det fullstendig utelukket å kjøpe den i butikk i Norge. Jeg har ikke råd å betale over 5000 for en modul. Ser at de går til 4-500 kroner på ebay. Hvor viktig er det at modulene er like? Må de ha matchende modellnummer, eller går de omhverandre? Snorre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfun Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Tror nok ikke noen koding/programmering kan hjelpe deg her - dette er ganske sikkert en hardwarefeil. Dette kan være lysmodulen, blinklyshendelen eller kabling i mellom (sannsynlighet i den rekkefølgen). Blinklysrelé har du ikke på E39, alt går via fra (lysmodulet). Undersøk det som Skruern nevnte først; ta ut og åpne LCM for å se etter fukt og/eller korrosjonsskader. En annen ting du kan teste er å koble fra blinklyshendelen for å se om den fortsatt blinker til den ene siden. Hvilken LCM du eventuelt skal bestille fra eBay: Jeg vet ikke hvilken årsmodell du har og jeg vet ikke om du har manuell eller automatisk høydejustering på lysene (alltid automatisk med xenon). Har du LCM2 så kan du bytte til LCM3, men ta hensyn til manuell LWR eller ikke (høydejusteringen). Dersom du bytter, så må VIN programmeres i modulet du bytter til (med BMW Scanner 1.4) for så å kode det med NCS Expert. Det er en veldig enkel sak å gjøre, men det krever jo selvsagt utstyret til dette. BMW kan ikke/vil ikke kode et brukt modul, men det er mange her på forumet som har mulighet til dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skruern Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 http://omcoslo.com/bil/LCM3_p30pullup.jpg K&L fra Bayerfun tråd Håper tillatelse er i orden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfun Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Det er helt i orden Problemet med å ha flere webservere er at jeg ikke husker hvor jeg gjør av alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snorremann Skrevet Juni 21, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 21, 2014 Hmm, lysmodulen ble tatt ut da den skulle programmeres på nytt. Jeg så ikke noen spesielle feil på kretskortet, men kan jo ikke utelukke at det er her feilen ligger. Jeg skal prøve å ta ut hendelen og se hva som skjer da. Setter stor pris på hjelpen av dere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå