Teekay1983 Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Går og lurer på å kjøpe 2003 modell 530 diesel. Var på besiktelse/prøvekjøring på søndag og kom fram til følgende. Bilen er godt utstyrt med bland annet, hel elektrisk sportskinn med minne, adaptive xenon, navigasjon, aktiv styring, dynamic drive, men uten noe m-tech utstyr bortsett fra ettermontert m-tech frontfanger. Var veldig god å kjøre, uten noe klonke lyder eller ulyder fra motorrom eller elektriske feilmeldinger. 3 eiere på bilen der en må gå ut fra at den første var voksen siden han hadde råd til bilen i utgangspunktet. Den andre eieren var hotell direktør så han burde også være opp i årene. Og dagens eier er rundt 50 år og eier et bilverksted. Det er ingen ettermonterte detaljer på bilen som sier at den er ungdomskjørt bortsett fra eventuelt sotede ruter. Dagens eier har fått fjernet swirl flaps, men kunne ikke med sikkerhet si om hullene var blendet. Sa at akslingen stod igjen. Kommer eventuelt til å ta av innsug og sjekke dette for å samtidig rense innsug og egr ventil. Han ha også fått flushet girkassen på rundt 120000 km så det er jo en utgift spart på 6000. Ellers så har den av siste eier fått utført oljeservice tettere en bmw specs. Det er ingen partikkelfilter på bilen så det er vel i utgangspunktet positivt. -Nesten nye sommerdekk og gode vinterdekk. -Nytt batteri. -Nye fjører og dempere bak. -Alt rimelig nytt av bremsedeler bak. -2 nye xenon pærer -avtagbart hengerfeste ettermontert Men det er aldri bare positive ting på en bruktbil. Bilen har i følge eier vært polert tidligere i år for 2000 kr, men det var ikke akkurat tidenes poleringsjobb så lakken er det en del å utsette på. Poleringsvoksen ligger blandt annet igjen på svarte plastdetaljer som et hvitt lag. Den har ingen bulker eller dype riper, men en del skjemmende steinsprut på panser og en og annen rundt om. Har blitt forespeilt en pris på rundt 5000kr fra Meringdal car spa i ålesund for dere som kjenner til han for at lakken igjen skal skinne. Felgene hadde også noen hakk og sår. Han sa at bilen var chippet av tidligere eier så den har kanskje stått på bilen i 80-100000 km. Ingen powerboks men rett i hjernen. Er litt skeptisk til skader det ekstra momentet kan påføre enkelte komponenter på bilen. Men etter det jeg leser så kjører de fleste som har chipet bil rimelig uproblematisk. Han tilbydde seg å fjerne chipen dersom jeg eventuelt ville det. Hva mener dere? Den siste og eneste store bakdelen per idag med bilen som eieren påpekte på prøveturen var at turtallstelleren hoppet litt på turtall under kjøring når bilen var kald. Hadde lest en del om problemet med converter og ustabilt turtall før jeg prøvekjørte bilen. Hadde ikke eieren påpekt det så hadde jeg nok ikke sett det for jeg merket ingenting på bilen når det skjedde. Såg ikke noe mer til det når bilen var varm. Det hadde vært slik helt siden han kjøpte bilen altså i circa 35000 km. Her må jeg være forberedt på å kanskje skifte converteren om det skulle skjære seg sikkelig med en overhalt som koster ca 4000kr + arbeid på de 3år/25000 km jeg har tenkt å ha bilen. Her er det snakk om å bare ta sjansen. Er jo ikke snakk om en formue heller. Dyrere enn å fikse en manuell clutch, men slik det fremgår på diverse forum så blir converter slitt for veldig mange som en hvilken som helst annen slitedel på diverse km antall enten bilen er chippet eller ikke. Prisen jeg må betale er rundt 180000 med 150000 km på telleren. Jeg skulle få være med på verkstedet å ta en skikkelig gjennomgang av bilen før eventuelt salg der en eventuelt skiftet det som må. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå