Gå til innhold

Hvordan få bedre lydtrykk i e36 ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med å få noe god bass i en e36 sedan pga tett bagasjerom.

Noen tips til hvordan jeg kan få bedre lyd ?

Har en alpine swe3200 sub, som er en 12'' i  tett kasse. Har planer om å gå over til 2x10 eller 2x12 i senere tid , med portet kasse. ( tar gjerne i mot tips her også)

Har vurdert å borre 2 hull i hattehylla og sette nedi noen bassreflektsrøyr der, men er det noe som er bedre ? :)

Høytalerene rundt om i bilen er forsåvidt orginale, så kom gjerne med tips til hva jeg kan bytte til her også.
Har stramt budsjedd så ikke kom med noe ekstremt dyrt, gjerne noe som kan drives uten forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Mulig subkassen er for liten iforhold til subben (?)

Har en kompis så hadde problemet å da var kassen for liten for subben, når kassen var blidd større = Mere bass \:

Kassa er vel mellom 140 og 180 liter, husker ikke hva jeg rekna ut. Noe som skal være greit nokk til 2x kicker l5 :)

Spiller mer en bra nokk, men føler ikke at trykket kommer inn i selve bilen.. Prøvde kassa i bilen til en kompis ( samme bil, men mulig å legge ned seter osv.) Og spilte myyyye bedre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa er vel mellom 140 og 180 liter, husker ikke hva jeg rekna ut. Noe som skal være greit nokk til 2x kicker l5 :)

Spiller mer en bra nokk, men føler ikke at trykket kommer inn i selve bilen.. Prøvde kassa i bilen til en kompis ( samme bil, men mulig å legge ned seter osv.) Og spilte myyyye bedre :P

Prøvd å snu kassen, altså elementet vendt mot setene? :)

Endret av stance-works
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal elementene slå bakover, det er jo ikke der folk sitter? Du har vell ikke isolert heller? Da forsvinner alt ut bak.

Snu subben, tett rundt kassen mot bagasjeromsveggene og opp mot hattehyllen, også lager du hull gjennom hattehyllen. Refleksrør eller høytallergitter som tidligere foreslått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet i bra mange sedan/coupe biler som det har hjulpet stort på når subben er snudd så! :)

Får vel nesten prøvde det da :)

Hvorfor skal elementene slå bakover, det er jo ikke der folk sitter? Du har vell ikke isolert heller? Da forsvinner alt ut bak.

Snu subben, tett rundt kassen mot bagasjeromsveggene og opp mot hattehyllen, også lager du hull gjennom hattehyllen. Refleksrør eller høytallergitter som tidligere foreslått ;)

Du sier noe der :P Hele bagasjen skal lydisoleres, hater lyden av paneler osv som ligger å dirrer..

Får nesten prøve å snu subben, selv om kassen er helt på tryne pga vikliga der elementene står :)

Men du fikk meg på en ganske god ide !

Bassrefleksrører på subben er nesten som et takrennerør bare større, så vurderer å kjøpe et rør i samme dim og tre ned gjennom hattehylla og tette mellom røra fra hattehylle og sub.

Og så lage ei plate som tetter mellom kasse og bagasjerom, evt lage hull til forsterker så det er mulig å justere uten å fjerne platen. Så prøvd å tredd platen i samme stoff som er brukt i bagasjerommet

Sub kassen er ikke så pen heller, så tror dette kunne blitt mye bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bassrørene kommer ut ved siden av/mellom elementene, så må du ikke finne på å putte rør fra hattehylla og ned i tillegg. Men hvis bassrørene er oppå, så kan du forlenge dem til å gå igjennom hattehylla. Litt lavere tuning gjør som regel ingenting negativt, tvert i mot. Men skjær til plata du snakker om bak kassa, ha litt avstand fra kasa til bakseteryggen (ha kassa så langt bak du kan) og trekk den med litt originalt gulvteppe ish så blir det bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bassrørene kommer ut ved siden av/mellom elementene, så må du ikke finne på å putte rør fra hattehylla og ned i tillegg. Men hvis bassrørene er oppå, så kan du forlenge dem til å gå igjennom hattehylla. Litt lavere tuning gjør som regel ingenting negativt, tvert i mot. Men skjær til plata du snakker om bak kassa, ha litt avstand fra kasa til bakseteryggen (ha kassa så langt bak du kan) og trekk den med litt originalt gulvteppe ish så blir det bra :)

Bassrefleksrøret er oppå kassen ja, derfor jeg tenkte å forlenge det gjennom hattehylla :P

Men vi får nå se, vurderer å selge bilen :) Men viss jeg beholder så blir det nokk gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...