Gå til innhold

Noen som har hatt "Cross Pipe" problemer? V8 E65, E63, E70 ++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å oppgradere fra E-38 til E65, men som vanlig forsker jeg "litt" på diverse fora først. I USA har de problemer med et kjølerør som ligger under innsuget på disse motorene, gjelder alle E65, E63, osv med denne V8 uansett årgang og størrelse. Det de slit med er at pakningen på dette røret ryk, og en må plukke maskinen i filler for få byttet siden pakningen sitter på innsiden, og røret er like langt som motorblokka.

USA-folket mistenker at BMW har forventet dette problemet da det på forhånd er borret et dreneringshull i registerdekselet til kjølevesken som etterhvert fosser ut. Sikkert en 50k rep. på et norsk verksted, jaffal!

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=684294 Her har de riktignok brukt et slags patentrør som gjør hele greia mer overkommelig, men til gjengjeld må en kjøre bajonettsag nedi motoren, hvilket er en idé som trenger lang modningstid i hodet mitt.

Et annet kjent problem på amerikaforaene er en liten pakning bak festeplaten til dynamoen. Denne vesle pakningen av o-ring-type tetter rundt et forholdsvis stort hulll i blokka som overhodet ikke er godt for noe, dvs hullet har ingen misjon! Dette er visst trykksiden også, og når pakningen ryk.... så lekker det naturligvis! For å bytte denne pakningen til noen få tiere må en blant annet av med det ene motorfestet ++++

Bilder nederst i artikkelen.

http://www.pelicanparts.com/techarticles/MISC/BODY-The_Infamous_Alternator_Bracket_Oil_Leak_on_the_E65_BMW_7-Series/BODY-The_Infamous_Alternator_Bracket_Oil_Leak_on_the_E65_BMW_7-Series.htm

Er det noen her i landet som har opplevd noe av dette?

Siden 1994 har jeg kun kjørt BMW 7. Har hatt 82 og 84 mod 745i, 2 stk 732i, og nå en E38 728i 97 mod. Med unntak av en knekt vippearm på den ene 745'n så har jeg overhodet ikke hatt motor- eller gearproblemer overhodet! Bilene har ALLTID gått! Begge 732'ene passerte godt over 400 000 km før de ble solgt, null oljeforbruk eller andre problemer utover slitedeler i oppheng og bremser. E38'n som jeg har nå har jeg hatt siden 2006 også uten tekniske problemer med motor eller gear. Har byttet to stk LCM og 2 stk sensor til veiv. Ellers kun Castrol, filter og rikelig med kjærlighet. Det som er felles i disse bilene er BMW sin rekkesekser!

Når jeg sjekket rundt E38 i 2006 så hadde jeg veldig lyst på en 740, men turte ikke pga diverse aber der også + kuleproblematikk i gearkassa, og generelt en for meg ganske ukjent motor. Men nå vil jeg veldig gjerne ha 7'er med V8, men er redd for disse mer eller mindre kjente feilene som BMW V8 ALLTID synes å ha! Jeg skrur selv, og har diagnoseutstyr og alt av verktøy men interessen for store nødvendige, og tildels kritiske prosjekt minker i takt med økende alder. Så lenge bilen starter, holder tett og går, så kan jeg leve med alle andre problem! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...