håkon_w Skrevet Juni 27, 2014 Skrevet Juni 27, 2014 Hei! Har just vært på eu kontroll og fikk mangel på bla for høy co (0.7 på forhøyet tomgang) han mente på at det var katalysatoren for det var en grovere lyd når han ga gass. Er det katalysatoren som er festet som den fremste lydpotta akkurat der rørene går fra 2 til 1? Ved girkassa omtrent? Jeg tenkte å prøve en biltemakatalysator, men ser jeg kan få problem med å få den til å passe. Så leser jeg også om folk som blander bensin og e85 og får lavere co på det viset. Åssen skal jeg blande det i tilfelle? Sånn ser det ut det jeg har: http://www.koed.no/ImageHandler.ashx?ImageCategory=extdiagramimage&ImageWidth=500&ImageHeight=0&ImageTypeToReturn=jpg&imagename=2727 Det er vel nærmest umulig å skjære ut å få på en biltema katalysator her? Takknemlig for innspill:)
Espen Aass Skrevet Juni 27, 2014 Skrevet Juni 27, 2014 Hei! Har just vært på eu kontroll og fikk mangel på bla for høy co (0.7 på forhøyet tomgang) han mente på at det var katalysatoren for det var en grovere lyd når han ga gass. Er det katalysatoren som er festet som den fremste lydpotta akkurat der rørene går fra 2 til 1? Ved girkassa omtrent? Jeg tenkte å prøve en biltemakatalysator, men ser jeg kan få problem med å få den til å passe. Så leser jeg også om folk som blander bensin og e85 og får lavere co på det viset. Åssen skal jeg blande det i tilfelle? Sånn ser det ut det jeg har: http://www.koed.no/ImageHandler.ashx?ImageCategory=extdiagramimage&ImageWidth=500&ImageHeight=0&ImageTypeToReturn=jpg&imagename=2727 Det er vel nærmest umulig å skjære ut å få på en biltema katalysator her? Takknemlig for innspill:) E85 50% så er problemet ditt løst. MEN, kjør pent! Bland med så lite bensin som mulig feks. 5 liter bensin, 5 liter E85. Så etter visning kjør pent til nesten tom tank, og fyll full tank med bensin Helst 98 okt, for den er uten E85. Men dette er ingen anbefaling, kun en løsning NÅ. Har gjort det samme på en BMW 525i E34 og det gikk helt greit. MEN kjør pent!!!!
håkon_w Skrevet Juni 27, 2014 Forfatter Skrevet Juni 27, 2014 Hva gjør at jeg må kjøre pent med e85? Er det oktantall 85 mot 95? Er E85 fossilt drivstoff eller er d bio drivstoff? Jeg tror muligens jeg skal prøve å adressere problemet, men synes det er kjedelig å bruke penger på komponenter som ikke er feilen.. Kontrolløren sa at kravet til den bilen er 0,4 og min var som sagt 0.7. Er det mye?
Espen Aass Skrevet Juni 28, 2014 Skrevet Juni 28, 2014 E85 er "alkohol" og en "tørrere" væske. Så hvis man kjører mye på høyt turtall kan ventiler "brenne". 0,7 i co er ikke så mye, Det kan være nok med et tett luftfilter og/eller dårlige tennplugger. Ny motorolje kan også redusere co hvis olja er kjørt mye på.
håkon_w Skrevet Juni 28, 2014 Forfatter Skrevet Juni 28, 2014 85 prosent alkohol? Filtrer gjennom en loff så blir det fest ;p neida fra spøk til revolver. Jeg bytta olje for 10 mil siden, så den er nok fresh, men luftfilteret vet jeg er moden for utskiftning. Kan det gjøre forskjell på 0,3? Plugger vet jeg ikke når er skiftet sist. Kan det være nok med plugger å luftfilter tro? Kan jeg stikke innom naf og sjekke co uten å bestille kontroll tro? Og vedrørende den E85 biofuelen; det blir da som og kjøre en gammel bil som er konstruert for blybensin på blyfri? Der også kan ventilene brenne seg har jeg hørt. Sånn som gamle MG er og kanskje også BMW 2002?
Espen Aass Skrevet Juni 28, 2014 Skrevet Juni 28, 2014 85 prosent alkohol? Filtrer gjennom en loff så blir det fest ;p neida fra spøk til revolver. Da trur jeg du bør kjøpe deg hvit stokk! Jeg bytta olje for 10 mil siden, så den er nok fresh, men luftfilteret vet jeg er moden for utskiftning. Kan det gjøre forskjell på 0,3? Hvis luftfilteret er veldig møkkete så ja. Plugger vet jeg ikke når er skiftet sist. Sjekk dem. Kan det være nok med plugger å luftfilter tro? Det kan det. Kan jeg stikke innom naf og sjekke co uten å bestille kontroll tro? Vet ikke... Og vedrørende den E85 biofuelen; det blir da som og kjøre en gammel bil som er konstruert for blybensin på blyfri? Der også kan ventilene brenne seg har jeg hørt. Sånn som gamle MG er og kanskje også BMW 2002? Det som skjer er for "mager" blanding luft/drivstoff. E85 har lavere tetthet en bensin. Derfor lavere co. Mager blanding = dårligere kjøling = mer varme...... Hilsen Espen
håkon_w Skrevet Juni 28, 2014 Forfatter Skrevet Juni 28, 2014 Kjempe innlegg! Her slike enkle og informative oppklaringer er etter min smak Skal jaggu meg kjøpe nytt filter og kjøpe nye plugger, har jeg flax, er den innenfor.. Men om pluggene er sotet, tyder det på feit blanding. Ville ikke motorlampa lyst da? Jeg tenker defekt lambda, eller er det ikke noe lampe som overvåker blandingen på disse sliterne?
bmwmann24 Skrevet Juni 29, 2014 Skrevet Juni 29, 2014 Kjøre pent? Så lenge du fyller bensin sammen med E85 så får du smøringa du trenger:) CO utslippet blir jo nærmest null. Bensinslanger osv kan nok fortere ta kveld om du peiser på med for mye e85. Mange av kompisene her i sverige kjører 98/E85 blanding konstant. Særlig de med Turbo. Og de kjører ikke fint får å si det slik. Ingen havarier heller grunnet drivstoffet.
Espen Aass Skrevet Juni 29, 2014 Skrevet Juni 29, 2014 Kjøre pent? Så lenge du fyller bensin sammen med E85 så får du smøringa du trenger:) CO utslippet blir jo nærmest null. Bensinslanger osv kan nok fortere ta kveld om du peiser på med for mye e85. Mange av kompisene her i sverige kjører 98/E85 blanding konstant. Særlig de med Turbo. Og de kjører ikke fint får å si det slik. Ingen havarier heller grunnet drivstoffet. De som konverterer til E85 bruker ca 30% mer drivstoff. Det som er faren er at orginale drivstoffdyser ikke klarer og levere nok drivstoff. Derfor fare for havari! Her står det litt om dette: http://www.autoethanol.co.uk/E85-AND-CONVERSION-a9_0.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå