Gå til innhold

M54b22 koker, får ikke luftet ordentlig. * Løst *

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, som topic sier så sliter jeg med at e39'en min koker, jeg har skiftet radiator for noen måneder siden, og skiftet idag termostat og termostat hus.

Jeg har prøvd flerre måter på å lufte.

Jeg har latt bilen stå med tenning på å varmeappar på full temp og skrudd ut begge lufteskruene samt lokket på ekspansjons tanken. Fylte så på til det ikke kom noe annen enn vann ut av lufteskruen før termostat får jeg tettet denne igjen. fortsatte til det ikke kom noe mer enn vann utav lufteskruen med tank. å tenkte goe greier, men nei. Fortsatt så koker det. Edit, har også prøvd med motor igang.

Skiftet da idag termostat hus og termostat, men fikk ikke luftet ut, vannet bare sprutet ut i første luftehull. Har også latt bilen stå på tomgang med lokket på ekspansjonstanken åpent, å det kommer jevnt å trutt luft ut men blir aldri ferdig.

Noen som har noen tips?  Bilen holder 97-98grader under kjøring og på tomgang.

Skrevet

Har elektrisk vannpumpe så går når tenning er på så skal ikke verr nødvendig med motor igang? Kjølevanne sirkulerer hvertfall ;)

Skrevet

Vanligvis er det bare å fylle opp, starte motor og la den gå seg varm og etterfylle kjølevæske når termostaten åpner. Den luften som stadig kommer ut kan være damp pga koking. Det hjelper IKKE å bare kjøre el.vannpumpe, for du trenger driftstemperatur for å åpne termostaten for å få fylt opp i selve motoren.

Skrevet

Liker ikke el.pumper men så har jeg heller ingen erfaring med de, menne... er du sikker på at den er i orden den pumpen? ...at det ikke er den som er den egentlige årsaken til at du begynte å skru på kjølesystemet i utgangspunktet? Pumper den vannet riktig vei for eksempel? 

Dersom kjølesystemet er tett, dvs at vannet ikke renner ut, og ikke inn i oljen, så er det bare en stengt termostat som kan få bilen til å koke. Den koker dersom termostaten er stuck open også, men da bare dersom den står i ro på tomgang, evt ved køkjøring. Og den kan koke pga luft som du sier, men det pleier ikke å være noe problem å lufte, så jeg holder en knapp på at det er damp og ikke luft som kommer ut. Sjekk pumpe og termostat. Det finnes de som i farten setter termostaten feil vei oxo.

Skrevet

Prøv å lufte den menst den står i en bratt bakke med fronten som det øverste punktet, eller det beste er å lufte den med vacuum fyller

Skrevet

da har jeg prøvd alle tips, ser ut til at jeg får vekk all luft, men bilen holder fortsatt 97-99grader uansett om den står på tomgang kjører forsiktigt i 30 eller kjører i 100+...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...