Gå til innhold

Hva skjer når turbo ryker/havarerer eller er dårlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 525 tdsa touring 98 (e39) som har problemer med turbo....

hadde hull i slangen til turbo og masse olje gikk ut der...

så olja gikk under min på peilepinnen da den forsvant ut slangen.

fylte 1 gang og kjørte videre. (merket ikke hullet før jeg kom hjem og kom under bilen)

men så til spørsmålet.

hva skjer når turbo er dårlig/ryker???

hører turbo og den drar. men plutselig rister{vibrerer lager den litt ulyd. og så kommer masse hvit røyk. og fler hundre meter etterpå.

og dette spesielt vist det er en liten bakke eller jeg akser litt i lave gir.....

kommer jeg opp i fart så kommer bare vanlig svart røyk.... mulig litt hvit....

kan nevne at i tilleg så kommer det olje ut peilepinnehullet.

fikk beskjed på bmw Sarpsborg denne ikke har veivhusventilasjon så kan ikke være tett..... (de fikk ingen deler opp til det på denne bilen)

Skrevet

Du har ødlagt olje slangen til turboen mest sannsynlig. da får ikke turboen smøring og kjølingen den trenger! Enten har du sprekt turbo huset.. eller stor slark i lager osv. Turboen er havarert lettere sakt. kjøp deg en ny turbo ;)

Skrevet

Da er ny turbo på vei. Fra huggern som skal Være ok. Får bytte den selv. Er det noe jeg må huske ved bytte? Nytt pakningsett til turbo hvertfall. Mer?????

Skrevet

demonterte ting så jeg fikk fingeren inni turboen.

skal den kunne beveges opp og ned og til begge sidene???????? virka veldig løs....

grunnen til jeg sjekket var at den begynte å ryke noe voldsomt....

Skrevet

Hvit røyk tyder på vann i systemet.

Blå røyk er gjerne olje og sort uforbrent drivstoff.

Sjekk om du får masse trykk i kjølevannssystemet ditt, og at ikke du har en topppakning som har blåst ut i en kjølekanal.

Du kan se om det bobler i kjølevann/ekspansjonstanken og om det lukter drivstoff der.

Litt slakk er ikke uvanlig men snakker en mm med bevegelse er det tegn på det begynner å bli dårlig.

Skrevet

er fler mm slakk i alle retninger...

hva skjer om toppen har blåst ut en kjølekanal? olje i kjøleveska? er ikke noe olje der.

Skrevet

ajajaj. demonterte turbo... den var d mye slark i.. legger ut video snart viss d går....

kan ikke være normalt med så mye slark...... skikkelig lagerlyder når jeg beveger på bladene på sidene

Skrevet

er fler mm slakk i alle retninger...

hva skjer om toppen har blåst ut en kjølekanal? olje i kjøleveska? er ikke noe olje der.

Nei. ikke nødvendigvis. har vert borte i biler som kun slipper trykk fra sylindere ut i kjølekanaler og lager trykk/sug i kjølesystemet.

uten at det går ut i en olje kanal. (kun fra kjølekanal til sylinder)

Men også mulig her at turboen er så gåen at det kommer kjølevann i eksosen fra den.

Turboene har oljefilm som lager så uten oljetrykk vil det alltid være bittelitt slark men ikke så mye som du beskriver her.

og bladene på eksos turbin og kompressor delen skal uansett ikke kunne komme borti sidene rundt bladene.

om jeg klarte å forklare det jeg mener nå... (blader skal ikke kunne komme bort i sidene på huset) 

Skrevet

Får ikke lagt ut video. Der kommer bladene tydelig borti veggene .

Er det noe jeg må passe på når jeg montere den nye turbo? Får den smøring med engang? Eller må jeg smøre først?

Skrevet

Ok. Da monterer jeg og starter. Men nådde akkurat ikke å hente pakningsett eg bestilte på mekonomen. Da må eg vente til imorra. Irr når turboen er I hus.

Skrevet

Men ser jeg fikk en turbo fra en 525 tds 2001 mod med 120kw. Min er 525 tds 98 med 105kw. Går disse overens? Huggern sa d.

Men Gjør den? Va skjer viss jeg montere den? Flere hk? Noen som vet? E39 går vel fra 96 til 03. Går alle disse overens I 525 tds?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...