Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e39 med m52b20 som har gått 220 000km, bruker litt olje og hvis du ligger på 3.gir ned en bakke og lar den komme opp på turtall og gir gass igjen legger den igjen en solid hvit røyksky... Mistenker ventiltetninger? Noen som vet hva det kan være?

Takk for svar på forhånd:)

Skrevet

Hvit røyksky er vanligvis vanndamp. Bruker den kjølevæske?

Utette ventiltetninger gir grå røyk.

 

Hvit røyksky er vanligvis vanndamp. Bruker den kjølevæske?

Utette ventiltetninger gir grå røyk.

har ikke lagt merke til noe men vis den gjør det er mest sannsynlig topppakning da eller? ...

Skrevet

har ikke lagt merke til noe men vis den gjør det er mest sannsynlig topppakning da eller? ...

Ja, eller sprekk i topplokk.

Men, skjer dette med varm motor som har sikkelig arbeidstempratur, eller skjer dette ved "kald" motor.

Begge mine BMW'er, en E38 728 og E34 540 ryker litt hvit ved "kald" motor og særlig hvis det er fuktig og/eller kaldt ute.

Trur det kan samler seg en del fuktighet i eksosanlegget, for har ikke noen kjølevæske som forsvinner.

Har også sjekket at det ikke er Co i kjølevæske.

Skrevet

Bruker den kjølevæske er det enten utvendig eller innvendig lekkasje. Bruker den vann er det enkleste og sjekke i motorrommet og se etter lekkasjer. Finner du ikke noe lekker det trolig inn via toppakningen. Har du sprekk i toppen kan dette også ofte gi høyt trykk i kjølesystemet. 

 

Det trenger ikke og være unormalt at en motor bruker litt olje, men hvor mye som er "litt" er avgjørende da. Fyller du ofte? Har du gåene ventiltetninger vil du få et blåskjær på røyken. Dette kommer som oftest frem ved metoden du har testet. Dette kan også av og til vises ved oppstart, at det kommer en liten dott med blårøyk ut. Er røyken hvit er det kjølevæske som lekker. Fyll opp og sett merke på kjølevæsketanken og kjør en tur og fremkall litt røykskyer, så ser du fort om nivået minker etterhvert.

Skrevet

dårlig turbo?

min var gåen og da forsvant mye olje og masse røyk fra eksosen. hvit røyk.. var så gale på slutten at bilene bak såg ikke noe.

bytta turbo og den slutta å bruke olje og slutta å ryke hvit røyk.

og i tillegg så kom det olje ut peilepinnehullet pga ødelagt turbo.

Skrevet

Ja, eller sprekk i topplokk.

Men, skjer dette med varm motor som har sikkelig arbeidstempratur, eller skjer dette ved "kald" motor.

Begge mine BMW'er, en E38 728 og E34 540 ryker litt hvit ved "kald" motor og særlig hvis det er fuktig og/eller kaldt ute.

Trur det kan samler seg en del fuktighet i eksosanlegget, for har ikke noen kjølevæske som forsvinner.

Har også sjekket at det ikke er Co i kjølevæske.

det skjer ved varm motor

Skrevet

Bruker den kjølevæske er det enten utvendig eller innvendig lekkasje. Bruker den vann er det enkleste og sjekke i motorrommet og se etter lekkasjer. Finner du ikke noe lekker det trolig inn via toppakningen. Har du sprekk i toppen kan dette også ofte gi høyt trykk i kjølesystemet. 

 

Det trenger ikke og være unormalt at en motor bruker litt olje, men hvor mye som er "litt" er avgjørende da. Fyller du ofte? Har du gåene ventiltetninger vil du få et blåskjær på røyken. Dette kommer som oftest frem ved metoden du har testet. Dette kan også av og til vises ved oppstart, at det kommer en liten dott med blårøyk ut. Er røyken hvit er det kjølevæske som lekker. Fyll opp og sett merke på kjølevæsketanken og kjør en tur og fremkall litt røykskyer, så ser du fort om nivået minker etterhvert.

den bruker ikke mye men littegrann har jeg lagt merke til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...