Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved bakkestart og lite gass slik at turtallet går lavt nok, så kommer det godt hørbare tikkelyder fra motoren i det man setter bilen i bevegelse. Hvorfor? Det har ikke vært sånn tidligere. Bortsett fra dette er det ingen ulyder fra motoren. F.eks. ingen problemer med bakkestart dersom man gir nok gass. M52B20 gått 187000km. Olja har vært på motoren ca 6000km, 5w-40 original BMW LL98. Det er nok olje på motoren (har peilet). Har opplevd samme lyden fra andre gamle biler som har endel km på telleren.

 

Er det de hydrauliske ventilløfterne som begynner å bli slitte?

 

Oljesmøre-kanaler som er i ferd med å tette seg slik at systemet ikke får nok olje på lavt turtall kombinert med høy belastning?

Skrevet

kan hende den nye olja du helte på for 6000km siden løsned gammel olje slagg, og som du sier har tettet smøre kanaler..

 

nytt olje filter?

 

kanskje verdt og prøve en oljerens . en tilsetning man har i olja for og løsne opp smuss og slagg.  nytt filer og ny olje bør byttes etter en rens..

 

hva me veivhus ventilajson ? sjekka at den ikke er tett?

 

http://www.gsbildeler.no/nettbutikk#315,motordeler_ventilveivhus

 

er den tett blir det trykk i motorn istede for vakum..verdt en sjekk.

Skrevet

Har skiftet olje + oljefilter regelmessig hver 10000-15000 km (samme type olje de 3 siste årene), så litt pussig at gammel oljeslagg plutselig skulle løsne nå, men men...

 

Mitt personlige synspunkt er at oljerens er motorens svar på såkalt anti-rynkekrem, d.v.s. lureri, men jeg har aldri prøvd det selv. Kanskje på tide, jeg har da råd til å kaste bort noen hundre kroner på noe som evt ikke virker :)

 

Hva er det som er den beste oljerensen? Det er mange forskjellige merker å få kjøpt ser jeg...

Skrevet

tror ikke det er heeelt lureri selvom jeg ikke har no spes erfaring med oljetilsetninger..

fins jo mange produkter i dag som kan løse opp olje.. whitesprite\aseton for eks. . så hvorfor ikke en tilsetning i olja som IKKE skader motorn :)

høre med et verksted ..

uansett vertd en test som du sier..

 

men sjekk ut link i inlegget over ang Trykkreguleringsventil . vet ikke om den gir deg tikke symptoner, men vertd en sjekk den å :)

Skrevet

Veivhusventilasjonen fikk jeg byttet hos Autopower DA for noen måneder siden. Det viste seg at den gamle slett ikke var tett, men jeg syntes det var greit å få gjort det uansett så jeg slapp å bekymre meg over det og tenke på det som en potensiell feilkilde.  Bilen min ser ikke ut som noe glansbilde, men ingen skal beskylde meg for ikke å ta vare på den mekanisk ihvertfall :)

Skrevet

okay ,da kan vi utelukke den.. :)

 

da ville jeg hørt med et verksted ang en rens..før jeg hadde gått løs på nye ventilløftere. . er ikke så vanskelig og bytte dem med riktig verktøy og litt " know how "

 

for en del år sia slet jeg også med en motor som tikka.  lang historie kort.. der var det vakum lekk mellom oljepickup og olje pumpa.. . fan for en dritt jobb..

 

men at det har skjedd i ditt tilfelle tviler jeg sterk på:)

Skrevet

Da er 1 stk Tunap 157 bestilt. Blir vel en stund til jeg får testet dette, men skal huske å oppdatere tråden når jeg får gjort det.

Skrevet

Opplever nøyaktig samme problem som deg på akkuratt samme motor; tikking ved pådrag på lave turtall. Min har gått 239xxx. Godt utfylt servicehefte og jeg har alltid byttet olje og filter på 10-15k. Har ikke prøvd oljerens. Følger med her :)

  • 3 weeks later...
Skrevet

Da har jeg gjort følgende:

 

1. Helt på en flaske Tunap 157. Jeg skiftet ikke olje først fordi olja som var på motoren var kun utsatt for 7000km med vår- og sommer-kjøring. 

2. Latt bilen stå på tomgang 20 min

3. Skiftet olje + filter

 

Kommer tilbake med mer info når jeg får mer erfaring, foreløpig har jeg kjørt for lite til å merke noen forskjell. 

  • 1 month later...
Skrevet

Da har jeg kjørt ca 3000 km siden oljeskift med motorrens. og må vel si jeg sitter igjen med et blandet inntrykk. 

 

- Hører fortsatt rasle/tikke-lyder ved bakkestart på veldig lavt turtall, men det er kanskje noe mindre enn før.

- Ikke noe økt oljeforbruk såvidt jeg kan se

- Det er tydelig at rensen har fått med seg endel dritt, for den olja som rant ut da jeg tappet av var sort og fæl

- Ingen synlige oljelekkasjer som følge av rensen, men jeg har ikke sett undersiden av motoren ennå (skjult av plastdeksel), så får vel sette et lite forbehold på dette punktet.

- Den nye olja ser tilsynelatende ut til å holde seg gul og fin lengre enn den gamle gjorde. 

 

Det er erfaringene så langt. Kommer med mer info hvis det dukker opp noe nytt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...