Gå til innhold

Bmw e61 abs varsel etter bytte av felger?

Margarus
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen er 05 525d

Den har altid blitt kjørt på orginale 16" hjul men i går oppgraderte jeg til 18" rondell d58

Etter å kjørt ca 200 metér så går abs systemet i nødmodus.

Alt funka fint før jeg bytta felger,

Har sjekka alle kontaktene og dem er hele.

Kan det være speed sensor som registrerer at bilen får feil farts signal grunnet større dekk dimensjon, (gammel dekk var 205.65.16 ny er 215.35.18 og 265.35.18)

Er det normalt dette når en går opp i hjul dimensjon?

Merka også mens jeg kjørte at før abs lyset kom på så slo abs inn veldig tidlig,

Jeg vet jeg har ett dårlig hjul lager bak om det kan ha noe med dette og gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du nesten 6% differanse i rulleomkrets mellom akslingene dine, så jeg vil tippe at årsaken din er her. Noe skurrer veldig i profilvalget ditt for fordekkene. 45-profil ser langt bedre ut i kalkulatorer (1,2%).

Gamle hjul sammenlignet med de nye forhjulene dine gir en differanse på 9,7%, noe jeg er sikker på er langt utenfor lovlig avvik. Bakhjulene stemmer bedre da med 4,5%, men 40-profil hadde vært bedre (0,5%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell bare å se seg etter 4 nye dekk da. Syns også 35 var lite men det var nå det som sto på hjula når jeg kjøpte dem.

Men syns jo det er rart. Troddde ikke 18 skulle by på problemer på e61.

Her kjører jo folk orginale hjul på 18 og 19. Og noen oppi 20"

Hvilke profiler kjører dem på da?

Jeg trodde kansje dette var en justering sak og kalibrere bilen opp til den rulleomkrets jeg nå har?

Sånn om jeg bytter dekk, kan jeg prøve meg på 45 profil? Syns det var vell mye hjulbue igjen med 35profil dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hovedproblemet ditt er at du har mere enn 5% rulleomkrets mellom framaksel og bakaksel, det betyr igjen at bilen registrerer høyere hastighet på framhjulene enn på bakhjulene og bilen tror den spinner!

Ser via en rulleomkretskalkulator at bakdekkene dine aviker kun 1,6% fra orginaldimmensjon på 245/40-18 noe som igjen betyr at du kan skifte frammdekkene dine til org. dim. og dette med rulleomkrets vil bli riktig mellom forr og bakaksling.

Jeg selv har 20" med 255/30-20 på alle 4 hjul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser e61 har 55 profil orginalt.

Jeg skrev feil orginal dim i første post.

215.55.16 er di dekka jeg hadde på tidligere.

Og omregna til 265.35.18 blir det -0.03% forskjell så den er ok.

Framme blir det da 225.40.18 som blir -0.89%

Satser på og skifte kun framdekka så skal det vell være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...