Gå til innhold

BMW 320i 96 mod har rare symptomer


Chelseasmile
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg hadde en e36 323i som jeg var uheldig å kjøre i grøfta med og ødela chassi på.
Bestemte meg å kjøpe ett nytt chassi, en e36 320i. 

På denne var diffen knust på så jeg tok diffen og girkassa + clutchsettet fra 323en å satte den på 320en.

Etter litt bruk begynte bilen å få rare symptomer. 

- Ved fult gass pådrag så nekter den å gi mer en 2"liter" på mila. Etter det begynner den å gå på 4-5 sylindrer kanskje tilogmed lavere. 

 

-Hvis jeg skal opp en lang bakke må jeg gå ned i 2 gir for å ha turtall sånn at den faktisk går opp i turtall. Etter jeg har klart å lure den opp i fart kan jeg gire til 3..
Under høyt turtall og mye gass pådrag kommer det MYE hvit røyk. Som om bilen koker, men nåla til tempen på motoren er helt fin.

 

-Bilen oppfører seg bedre UTEN LMM for en rar grunn. 

 

Ved tomgang kommer det ujevnt mye putting fra potta som om den ikke tenner fordi den kanskje får for mye bensin eller for lite. Kanskje for mye luft og for lite jeg vet ikke. Dette forklarer ikke hvorfor den spyr ut hvit røyk..

 

Kan det være Lambdasonde? Kan det være gassmodulen (Du kan se hva jeg har ringet ut på bildet om hva jeg prøver å forklare)

Denne modulen har 2 slanger som gjør sånn at kjølevann kan komme gjennom den å kjøle den ned.

Det jeg tror er at denne har sprekt sånn at falskluft kommer inn og at det lekker kjøleveske inn i motor ved høyt turtall når denne modulen trenger kjøling mest.

Takk for svar!

 

Mvh Tord

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen bare litt bedre med LMM utkoblet, eller er den da tilnærmet normal?

 

Bilen blir mer normal. Man kan trø litt mer på gasspedal enn når LMM er plugget i.

 

Igår skifta jeg den gasvaieren er kobla til. Skal ikke si at det ble noe bedre. 

Pluggene var litt oljete, kan dette være en grunn til kaoset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør pluggene og prøv igjen. Får du ikke tatt en diagnose? At bilen oppfører seg mer normalt ved å ta ut LMM har med at bilen går i nødmodus og operer med lite informasjon. F.eks så er tomgangsregulatoren min gåen (m50 motor) når jeg kobler ut LMM, så går den fint på tomgang men ikke når den er tilkoblet. 

 

Hvordan går din på tomgang? Prøvd å nappe ut strømmen på en og en coil? Om motor ikke endrer seg så har du ikke tenning på det syl, rengjør pluggen og bruk en stålbørste om det er mye sot og skit.

 

Olje på tennplugger kan bety dårlige tetninger, dårlige stempelringer evt toppakning. Prøv og få komptesta motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rengjør pluggene og prøv igjen. Får du ikke tatt en diagnose? At bilen oppfører seg mer normalt ved å ta ut LMM har med at bilen går i nødmodus og operer med lite informasjon. F.eks så er tomgangsregulatoren min gåen (m50 motor) når jeg kobler ut LMM, så går den fint på tomgang men ikke når den er tilkoblet. 

 

Hvordan går din på tomgang? Prøvd å nappe ut strømmen på en og en coil? Om motor ikke endrer seg så har du ikke tenning på det syl, rengjør pluggen og bruk en stålbørste om det er mye sot og skit.

 

Olje på tennplugger kan bety dårlige tetninger, dårlige stempelringer evt toppakning. Prøv og få komptesta motoren.

 

Kjøpte helt nye plugger til motoren. Har ikke diagnoseutstyr, men hvis du tenker på å feilsøke så har jeg ikke klart å finne noe.. 

Tror ikke tomgangsregulator skal ha noe med det å gjøre.

 

Hvis motoren er kald så presterer den enda litt bedre(uten LMM kobla i).

På tomgang går den nesten helt fint, men "nøkker" i ny og ne uten noe spesielt mønster i det heller.

 

Har ikke prøvd enda å nappe ut strømmen på en random coil da det er opp til hele 3 stempler som ikke går normalt ved full gass pådrag. Kan prøve det snarest da bare for å sjekke!

 

Motoren var overhalt (Usikker på hva som ble gjort)og gikk bare 66k kilometer før den begynte å tulle. Dette skjedde etter girkasse og oppgradering til 325 understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke mye til hjelp, men når min 320 E36 99 begynte å sutre, gå ugjevnt og ha en del 'missfire' hjalp det å bytte både coil og lmm. Hadde på koblet på diagnose og eneste feilmelding som kom opp var missfire på en av sylindrene. 

Edit: forresten en m52b20 ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte helt nye plugger til motoren. Har ikke diagnoseutstyr, men hvis du tenker på å feilsøke så har jeg ikke klart å finne noe.. 

Tror ikke tomgangsregulator skal ha noe med det å gjøre.

 

Hvis motoren er kald så presterer den enda litt bedre(uten LMM kobla i).

På tomgang går den nesten helt fint, men "nøkker" i ny og ne uten noe spesielt mønster i det heller.

 

Har ikke prøvd enda å nappe ut strømmen på en random coil da det er opp til hele 3 stempler som ikke går normalt ved full gass pådrag. Kan prøve det snarest da bare for å sjekke!

 

Motoren var overhalt (Usikker på hva som ble gjort)og gikk bare 66k kilometer før den begynte å tulle. Dette skjedde etter girkasse og oppgradering til 325 understell.

Ok, nei jeg mener ikke at din tomgangsregulator er gåen, tok bare min egen erfaring som eksempel på at om du napper ut lmm, så går motoren din på lite informasjon. Min (med ny LMM) går stygt på tomgang grunnet Tomgangsregulatorhavari. Napper jeg ut LMM så går bilen fint.

Du kan ha dårlig kamsensor, bankesensor, dårlig(e) coiler evt lmm.  

 

Enten må du prøve deg på å bytte ut del for del, eller en diagnose. Blir vanskelig ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nei jeg mener ikke at din tomgangsregulator er gåen, tok bare min egen erfaring som eksempel på at om du napper ut lmm, så går motoren din på lite informasjon. Min (med ny LMM) går stygt på tomgang grunnet Tomgangsregulatorhavari. Napper jeg ut LMM så går bilen fint.

Du kan ha dårlig kamsensor, bankesensor, dårlig(e) coiler evt lmm.  

 

Enten må du prøve deg på å bytte ut del for del, eller en diagnose. Blir vanskelig ellers.

 

 

har troa på coiler, men hvis disse var dårlige ville ikke bilen ha vært dårlig i uansett turtall? 

Kan jo også være sensorer, men har ikke så mye kunnskap til det.. skal få hørt litt rundt.

har en motor fra 91-92 m50b20, er det noe å satse på? Denn er gådd 260k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp ut en og en coil og hør etter tomgangsendringer. 

Du har samme motor som meg, m50b20 er ganske skuddsikre egentlig. Den forrige jeg hadde var gått ca 380-400.000km og var i bra stand.

Gå over alle vacuumslanger. Mine var veldig sprukne, bytta alle vaccumslanger og jordingskabler. Vær og obs på å få riktig temp før du kjører ut girene. 

 

Med litt optimalisering og riktig eksos med m3 grenrør og man nærmer seg 165hk ca så er den ingen sinke. 

Jeg hørte at VAG (audi, passat) coiler skulle passe på våre motorer, Er visst en ganske så rå M5 turbo her i nærheten som kjører med VAG coiler, var visst bedre en BMW sine, Visst kontakter passer over til vår, så hadde det vært kult. For de er billigere:) En kamerat av meg har noen, jeg må se om kontakter, volt, motstand osv er nogenlunde lik bmw sine og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en dude som monterte VAG coil på sin m50 turbo, han plagdes litt med kontakt punkt på jord, men fikk det fiksa.

 

Koster 4-600,- for 4 stk på ebay, er nok bare å adde et par til på bestillingslista på Ebay.

Ikke så vanskelig å bytte plass på et par kabler mot kontakt om man må, jeg skal teste ut kompisen sine først, så bestille nye fra ebay. En av mine coiler fjusker og litt av og til. Har hørt mye bra om VAG sine coiler i tillegg er de ganske billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...