Gå til innhold

bygge om fra 728ia til 740 manuell

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitter med tanken å hente inn en komplett delebil med m62b44 og manuell kasse for å bygge om min 728.

728 er 97 modell, 740 er 98 modell.

mine planer,

motor + gir monteres rett i 728

mellomaksling, for og bakstilling monteres rett i 728

pedalstell og clutch system skal vel være bolt on i 728

elnett, der har jeg en ide, men om det funker aner jeg ikke,

motornett og hjerne og ews boks og nøkkelchip monteres i 728.

men, hvor er hovedkontakten som skiller bilnettet fra motornettet?

noe annet som må tenkes på?

Skrevet

Hovedkontakt er det vel ikke, men ledningsnettet til motoren skiller du i sikringsboks i motor-rommet.

Kun noen få kontakter der som må koples fra og en kabel som må skrues av og diagnose pluggen, hvis jeg husker riktig.

Så er det bare og fjerne motor med ledningsnettet på.

Gjorde dette da jeg byttet motor i min E38 for noen år siden.

Men dette var sekser mot sekser (2,8 )

Da måtte hjernen byttes til den gamle motoren, pga. startsperre. (kodet nøkkel)

Men tipper det enkleste og billigste er å kjøpe en 740 på norske skilt og selge 728'en du har. ;)

Skrevet

Ikke allverdens info og hente her inne angående slik ombygging. Jeg har prøvd før :P

http://bimmers.no/topic/630814-bytte-motor-e38-728-740/

http://bimmers.no/topic/631296-ews/?p=1209274

Jeg starta med prosjektet å bygge om pre facelift 728 til facelift 740. Ble veldig mye styr. Og det ene dro med seg det andre. Så jeg solgte 728 og 740 delebilen og kjøpte en ny bil somm allerede var en facelift 740. Det var enklere og sikkert billigere.

Vil tro det er enklere å selge også. Jeg ville aldrig kjøpt en ombygget bil hvertfal. Hadde det vært en motor du ikke får i den bilen. Så kanskje. Men noe som er bygget om til en standard motor som jeg kan kjøpe orginalt ville jeg ikke kjøpt.

Så jeg ville nok ha bytta bil istede. Om du har brukt mye penger på bilen. Så ta av delene før salg og monter det på den nye bilen. Jeg gjore det med noen deler jeg hadde på 728'n.

Automatisk bakluke finnes på 740 også. Så det er mulig å bytte bil ;)

Skrevet

Billigere blir det sikkert ikke. Komplett bil koster 30k ca.

Å selge e uaktuelt, da planen er s62 motor med tiden.

Men så lenge jeg har all ews så er vel det kkke så mye styr? Ews sitter vel bare opp imot hjerne, ews boks og chip i nøkkel?

Vet det er litt styr me facelift, men er preface like køddent?

Hva var problemene du møtte på da Sjøbuse?

Skrevet

Problemene mine var stortsett facelift vs pre facelift. Det ene dro med seg det andre. Od var nesten bare askebeger som ikke måtte flyttes over for at bilen skulle virke 100%. Alt i bilen hang sammen. Og byttet man en ting til facelift. Så måtte neste del byttes til facelift, også virket ikke neste del. Og den måtte byttes i facelift. Og sånn fortsatte det med det meste.

Eksempel:

Bytter motor. Da må hjernen med over.

Byttet hjerne så måtte EWS over.

Byttet EWS så måtte nøkkel over.

Bytte nøkkel så måtte tenningslås over.

Den passa ikke i pre rattstammen. Så den måtte over.

Rattstamne passa ikke med hendlene til blinklys/fjernlys/vindusvisker... Så dett måtte byttes.

Facelift hendlene passer ikke på pre ledninger. Så alt av elektronikk opp til ratt måtte byttes.

Da var det masse annen elektronikk som ikke passa med det igjen. Så igrunn måtte alt elektrisk i hele bilen byttes.

Da passer ikke setene i elnettet. Gamle og nye brytere i dash måtte byttes.

Jeg ga opp!!!

Skrevet

haha, såpass ja, da hadde jeg og gitt opp :P

men da kan det se lysere ut ang preface til preface da.

Skrevet

ja litt jobb ser jeg for meg at det er.

er det som er koselig med å bygge bil, bygge selv og få det til :D

• 3 months later...
Skrevet

konge...

b28 motor, gorkasse og ecu er demontert.

all elnett fra denne gikk i motorrom, og ble løftet ut sammen med motor/ gir.

så,

b44 motoren med elnett ble sluppet nedi, sammen med all løs elnett som satt på b44 motoren.

MEN, 1 stikk, med 13 kabler inn på ECU gikk i delebilen sitt elnett, blant annet inn på speedo kontakter, Ews boks, varmeapparat stikket, div samlepungter, ACS modulen, sikring nr 40 i motorrom samt 2 kabler som går bakover til ett eller annet.

motor kinner, starter ikke, prøver å lese diagnose, men ECU finnes ikke i diagnose.

trenger virkelig hjelp her nå :(

stikket det er snakk om, er som sakt ett stikk med 13 kabler, men har 40 pinner, på ECU er det lokalisert som stikk nr 2 fra venstre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...