Christian Skrevet August 7, 2014 Skrevet August 7, 2014 Jeg er eier av en 2003 e39 530i med manuell girkasse. Pga pikselfeil i hovedinstrumentet ble dette byttet og innkoding gjort ved Bilsalongen i Skien. Meg bekjent gjøres dette ved at info fra det gamle instrumentet lastes over på det nye. Derfor klødde de seg i hodet da det etter utført koding, og bilen ble startet, kom et "pling" og feilmelding om at bilens girkasse gikk i nødprogram (selv om jeg altså IKKE har automat) dukket opp i instrumentet. I tillegg sluttet PDC'en å slå seg på automatisk når bilen ble satt i revers. Bilsalongen i Skien ga opp å få til dette så jeg tok kontakt med Schmiedmann på Rud (hvor instrumentet var kjøpt) og etter litt frem og tilbake fikk jeg hjelp av en dyktig kar hos de som vha pc og dertil egnet software koblet seg på diagnosekontakten og fjernet "flagget" for automatkasse. Dermed forsvant feilmeldingen om nødprogram på girkasse og PDC'en begynte å virke som normalt igjen. Så langt alt vel med ett unntak: karen hos Schmiedmann avdekket også at hovedinstrumentet og ikke minst motorstyringssoftware'n på bilen var angitt som 525 (m54b25) ...om bilen har hatt denne software'n fra jeg kjøpte den eller om dette har sneket seg inn ved innkoding av instrumentet i Skien vites ikke, men spørsmålet er dermed om det er (stor) forskjell på motorstyringssoftware til m54b25 og b30? Bilen starter og går helt fint uten noe registrert fjusk, men vil den gå merkbart dårligere med motorstyring fra b25? Effektmessig er jo 530 og 525 oppgitt til hhv 231 og 192 hk og om motorstyringssoftware'n "struper" effekten i bilen min er det svært lite aktuelt! Jeg har fått opplyst at å oppgradere motorstyringssoftware'n kan være en risikabel prosess så om det er lite eller ingenting å vinne er det muligens ikke verdt risikoen? Hva tror folket?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå