Gå til innhold

qtc = 0.707 på lukket kasse?

Share

Anbefalte innlegg

Etter en del søk om optimal lukket kassestørrelse møter jeg alltid på denne qtc verdien, og at den bør være 0.707 for best utnyttelse av subwooferen. 

Har nå kjøpt en Gladen SXQ 15 Extreme. Den står oppført med 60 liter som anbefalt størrelse på lukket kasse. 

post-52827-0-47455000-1408368728.png

Men regner jeg ut qtc verdien med en 60 liters kasse, havner den på 0.8116, noe som visstnok ikke er i nærheten av optimalt.

Snur jeg om på regnestykket og sikter meg inn på qtc = 0.707, havner kassestørrelsen på 103.5 liter. 

Hva er optimalt?  8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til å utgjøre 1 db lavere på 35 hz og 0.5 db høyere på 70 hz, med 60 liters kasse i forhold til 100. Grafen er med andre ord relativt lik, slik som du sier. Da tror jeg bare at jeg bygger kassen med en størrelse mellom 60 og 100 liter, basert på hva som passer best i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hverken plass til port(er), eller en så "stor" kasse ;) Port gjennom hattehyllen er vertfall uaktuelt. Derfor blir en best mulig tilpasset lukket kasse et kompromiss. Om det skulle gå dårlig kan jeg jo både bytte element eller bygge ny kasse, null stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...