Gå til innhold

toppakning gåen.. etterkontroll i morgen:( lurium? 98 520iat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg holdt på i dag for å gjøre bilen klar for etterkontroll og skulle bare ut for å prøvekjøre, de feilene som var var ikke motor relaterte, med unntak av for høy co, jeg kjøpte flett ny katalysator og skiftet luftfilteret for å ordne dette, så jeg vil tro det er under kontroll.

Når jeg kom tilbake fra en par km kjøretur, begynte det å dampe ut fra radiator lokket gitt. Det er grunnet eksos kommer inn der kjølevannet skal være, så nå må jeg bytte toppakning og, kjipe greier.

Er det noen som har prøvd noe lurium jeg kan helle i kjølevann et for en midlertidig løsning?

Virker noen produkter fra bars leak mot sånt? Omega flytende kork 101? Noen som har forsøkt lignende midler med hell?

Hør gjerne fra deg :)

Litt tilleggsopplysninger:

Når jeg åpner lufteskruen som sitter på plastflensen fra blokka, kommer det røyk/damp, det lukter eksos.

Motortemperatur nåla er normal, motor kjennes ut som normal temperatur.

Det begynner å frese/ boble når motor kun har gått noen minutter på tomgang

Det er også sirkulasjon i radiatoren, igjennom det lille hullet ved påfyllingslokket.

# ensmulefrustrert

Skrevet

Bilen skulle vært inne i 6 mnd, jeg viste den da, men rakk ikke å vise den igjen innen måneden var omme, og fikk ny deadline til 31/8 og det er ikke mange dagene til. Ja, det er meg som har somlet, så jeg får skylde meg sjæl..

Jeg skal stikke innom en bilrekvisita sjappe i morgen og høre om de kan ha noe for meg, men jeg skal nok ha en god pose flax hvis de har noe som kan gjøres på noen timer.

Jeg skal ringe naf og høre om jeg kan utsette timen noen dager, men det må vanligvis gjøres 24t før kontrollen, men de er stengt i helga.

Skrevet

Jeg fikk avbestilt timen for etterkontroll, og begynte å skru litt for å se om det kunne være en annen feil enn toppakning..

Jeg pella av termostat og vannpumpe, og har testa termostaten, den åpner før vannet koker og lukker seg når den får kjølt seg ned, så jeg vil tro den virker som den skal.

Vannpumpa har ikke slakk i lager og skovlene sitter fast på akselen og går lett rundt, så den også er tilsynelatende i orden..

Det jeg så var at det var knusk tørt i hullet øverst, for jeg tipper det også skal være vann der? Se bilde for illustrasjon.

Det var også lite vann i systemet, slange fra nederst passasjerside på radiator til termostathus, var det bare litt vann nede ved radiator til termostathus, slangen på motsatt side av termostathus til toppen av radiator, var helt tørr.

Motorblokk hadde vann i seg, det rant godt ut når vannpumpa ble fjernet.

Det kan vel ikke være at skovlene ikke hadde nok vann på seg til å kaste det videre? Men jeg tipper jeg ikke er så heldig, vannet har jo forsvunnet en plass.

Jeg skal ihvertfall prøve og montere igjen å se hva som skjer..

post-49721-0-32346900-1408975684_thumb.j

Skrevet

Det viste seg heldigvis at systemet trengte en god lufting, lufteskruen på radistoren var tettet igjen av en treskrue og et ukjent lurium, så med radiator som hadde denne lufteskruen, ble det godt igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...