Gå til innhold

Eksoslukt i kupeen, lekkasjelyd ved akselerasjon MED MER. Hjeelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har null peiling på bil og trenger litt råd og tips fra dere angående noen feil på min bmw 320DA 2001 modell. Kjørt 228000.

I mai merket jeg at motoren ga fra seg en slags lekkasjelyd når jeg ga gass, og var spesielt hørbar når jeg slapp gassen helt etter å ha hatt den i bunn. F.eks 1000rpm opp til 5000 - slipp gass helt <-- da hører man en slags lekkasjelyd.

I juni hadde verkstedet bilen inne til feilsøking og de kunne ikke finne feilen på en rask måte. Jeg kunne bare kjøre som vanlig å ta kontakt når/hvis forverring.

Jeg merket også at det kom eksoslukt i kupeen. Spesielt hvis bilen sto stille på tomgang. Ved vanlig kjøring var det ikke så verst.

I begynnelsen av august var jeg på en bilferie på ca 300 mil, og alt som gikk til hellvete da er en historie for seg selv, men i korte trekk:

Punktering

2x nødmodus på 200 meter opp bakkene til en fjellovergang: fikset med å hive giren i nøytral og så svenskemetoden, skru den av og på igjen. Har ikke gått i nødmodus etter de to hendelsene.

En morgen vi skulle kjøre videre hørtes bilen ut som en harley davidson. Samtidig er denne "lekkasjelyden" også en del forverret. Nå kunne den høres godt over vanlig motorlyd uansett hvor lite eller mye jeg gasset. Opp bratte dryge bakker hørtes bilen ut som en jetmotor! I tillegg: når jeg gasset så øket faktisk ventilasjonsanleggavifta inni kupeen omdreininger.

Rattet rister voldsomt i nesbremsninger og verkstedet så på dette også. Ble anbefalt å kjøre litt til, og fikk pris på ca 4000 for nye klosser og skiver.

Grunnen til at jeg skriver her er at jeg er veldig i tvil om jeg skal reparere alle disse feilene eller om jeg skal kjøpe en ny bil.

Jeg har snakket med verkstedet, og ble faktisk anbefalt å IKKE reparere bilen hvis jeg kom til å kjøpe en ny om et par måneder.

Men, høres disse symptomene med lekkasje, økt viftelyd og eksoslukt i kupeen, ut som kan stamme fra samme feil!? Da kan det kanskje være verdt å fikse?

Bilen er ellers veldig fin kosmetisk, to små rustflekker og noe steinsprut-avflassinger her og der panser og tak.

Skrevet

Eksoslukt i kupé og udempet motorlyd/støy kan komme av sprekk i eksosmanifold, som ikke er en uvanlig feil på over 10 år gamle biler. Usikker på hvordan lekkasje-lyden høres ut, men utifra din beskrivelse at det er verre ved gasspådrag fremstår det for meg som at det kan være fra turbo som også er en ganske vanlig feil etter 200000 km.

Jeg anbefaler deg å be verkstedet gi en skriftlig pris på reparasjon, eller i det minste spesifisere hva de mener må repareres, og om overhodet mulig be et annet verksted om det samme. Dersom det kun er "bolt on" deler slik som turbo eller eksosmanifold som må skiftes (delepris hhv. 8000 og 2500) så er jo det noe ganske annet enn om det forslås å skifte mange forskjellige deler eller ikke gis noen klar feilkilde.

Skrevet

Takk for svar:) når jeg tenker meg om: for noen år siden ga verkstedet beskjed om at noe som heter "flex" var på vei til å ryke. Og at jeg måtte ikke kjøre for hardt.

Kan det være flex som er gåen?

Skrevet

Flexikoblingen kan godt være ødelagt. Det er ofte den delen på eksosen som ryker først. Den er forøvrig ikke kostbar, men kan være at din er sveist på røret (?) og da må det kappes med vinkelsliper. Mange monterer bare dette sammen med eksospasta og klemmer, det beste er selvsagt å få det sveist.

Ang bremsedeler, så fant jeg f.eks til min bmw komplett bremsesett med klosser og skiver for rundt 1500,- på ebay. Det er ikke veldig vanskelig å bytte dette selv, der sparer du greit med penger og :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...