Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat byttet radiator på min e36 og fylt på ny kjølevæske og gjort et forsøk i å lufte systemet.

Etter dette får jeg kjørt i 10-15 min før kjølevæske blir varm og nærmest koker. Har prøvd hatt opp lufteskruen som er på radiatoren og da kommer det luft/damp.

Er det fordi systemer ikke er luftet godt nok eller skyldes dette noe annet!

Skrevet

Slangen til venstre for termostathus (sett forfra) skal bli lunken, om den fortsatt er kald så åpner ikke termostat og du kan ha en synder der.

Vannpumpe kan være dårlig/havarert. 

Lufting av m50 (om du har det, høvelig å nevne i topic BTW) kan være et herk, sett varmen på full i bilen og vifta på trinn 1. Jekk omså fronten opp/parker i opppverbakke med front opp, så luftes det enklere.

Ryker det hvit av eksos? I såfall er det god odds for at toppakningen er gåen. 

Blir det varmt i varmeanlegget på bilen? Hvis ikke, er det luft i systemet som gjør at vannet ikke sirkulerer godt og kan fosse gjennom varmeregister.

Skrevet

Er forresten en M52B20 fra 99.

Slangen er lunken, ikke varm men prøver nå å ha litt høyden på fronten mens jeg lufter.

Skrevet

Etter å ha prøvd litt til og kjørte igang skjedde dt samme igjen, men nå var slangen kald, klemte litt på den mens lufteskruen var åpen og da kom det kun litt luft ut.

Varmeapparatet gir ikke varmluft, står på den høyeste (32 grader).

Skrevet

Motor fra e46? 

Hm, siden du har bytta radiator, så har du jo tømt ut mye vann. Det skal komme vann ut fra lufteskrue. Siden det bare kommer damp, så er det ikke nok vann på tanken.

Fyll på med vann og løsne omså et par slanger fra diverse plasser å tøm vann inn der, f.eks i mot torpedovegg. 

Viktig at du ikke koker motoren din, toppen er skjør for overkok da aluminium lett kan slå seg (bli skjev)

Det kan være et herk å lufte disse, jeg vet:p

Skrevet

Org. motor fra BMW, en av de siste i produksjon av E36 i 99.

Har konkludert med at det er termostaten som ikke åpner. Slangen som skal være lunken er kald og full av luft/ingen væske. Klemte på den og følte ingen motstand samtidig som lufteskruen var åpnet og kom bare luft. Håper å få tak i ny termostat imorgen, bytte, fylle på vann og lufte hele systemet lenge samtidig som jeg sjekker om termostaten åpner og at pumpa er i orden.

Men når du sier det skal komme vann ut fra lufteskruen, mener du da at det bokstavelig talt skal renne over slik at det KUN er vann i systemet (noe som gir mening), eller mener du det skal komme en liten skvett med vann som en indikasjon på at systemet er tomt for luft? 

Skrevet

Man skal stenge lufteskrue når vannet renner ut, det er indikasjon på at systemet er luftet. Når det bobler fra lufteskrue så er det fortsatt luft der ja. I ditt tilfelle er den ikke i nærheten av å være luftet. Dette ordner seg nok med ny termostat. 

Husk å fjerne gammel pakning før montering:)

Skrevet

Har nå mitt 3 forsøk på å lufte systemer etter å montert ny termostat. Helte på til det rant over i lufteskruen og lot den være åpen en liten stund slik at all eventuell luft bli sluppet ut.

Den slangen du snakket om tidligere her i tråden sa du at slangen til venstre sett forfra skal være lunken. Det er ikke min, den er kald, ca romtemperatur.

Får heller ingen varmluft i kupeen med alt slått på med full varme.

Motor har vørt i driftstemp nå i ca 10 min uten at nåla har vært i nærheten av å dette lengre.. merker jeg ikke skjønner meg stort på dette

Har blandeforholdet mellom kjølevæske og vann noe å si? Har mer kjølevæskekonsentrat enn vann

Skrevet

kjør deg en tur. høres ut som luft i varmeregisteret eller lite kjøleveske. ha gjerne litt turtall når du skal opp i fart. 

alt av varme må være på maks og viften på 1. når du har kjørt en tur ikke åpne radiator lokket når du kommer hjem. vent til motor er kald. så åpner du radiator lokket og heller på mer kjøleveske. kjør en tur og gjenta dette til du har varme i anlegget. prøv gjerne og lufte når motor er varm og den står på tomgang. men ikke når du har stoppet motoren. åpner du lufte skruen når motor er av fjerne du trykket som gjør at motoren vil begynne og koke og dermed kommer det bare damp ut.

bruk lufte skruen på termostathuset. vis du ikke har der så bruker du den på radiatoren. 

Skrevet

Prøvekjørt bilen da systemet ikke ga ut noe mer luft. Starta rolig på 1500-2200 omdr men da dette ikke ga utslag på mer enn driftstemp kjørte jeg på høyt turtall for å få litt varme på motor. Tempraturen steg ikke over driftstemp før 3 minutt etter at jeg stoppet og lot den gå på tomgang.

Fortsatt kaldluft i kupeen

Finner heller ingen lufteskrue på termostathuset.

Skrevet

ingen spørsmål er dumme. med mindre du lurer på hva et dekk er. 

del nr 1 er vannventilen på bilen din. denne bestemmer når det skal sirkulere varme i radiatoren inni bilen også kalt varmeregister 

post-58196-0-54606100-1409346303_thumb.g

Skrevet

Del nr 1 på bilde har jeg og, sirkulasjonspumpe. Den skal surre noen sekunder etter at motor er skrudd av (hvertfall på min e34) den pumper kjølevannet rundt i systemet etter stopp av motor. Den kan jo være gåen, sjekk ut om den er død. Mål omså med multimeter (koster 100-200,- på clas ohlson) 

Du har forøvrig ingen lufteskrue på termostathus, vet at kompisen sin e28 har det, men m50/m52 motoren har ikke det.

Det kan være at vannpumpa di er deffekt. Klarer du å se om det lekker vann, eller er hvit eksos? 

Kjører du lenge nok til at termostat åpner? Den skal åpne ved 86-88 grader.  Det kan som sagt være noe knøl med lufting og. Jeg måtte kjøre en tur, og lufte systemet underveis med fronten oppåver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...