Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. e39 523 har m52 motor med lufte skrue på termostathuset.

2. hvordan vet du at termostaten skal åpne på 85-88 grader? 80 er standard termostat.

3. del 1 er ikke bare sirkulasjonspumpe. det er en vannventil og har nok sirkulasjonspumpe i tillegg.

4. sirkulasjonpumpen er for at du skal få varme inn i bilen ikke for sirkulasjonen sin del. i andre land blir de ikke levert med denne. for det er ikke noe vits da du ikke trenger og stille tempen på 25 når du har 25+ hele året.

grunnen til jeg nevnte at denne kunne være gåen er for at motor er på driftstemp men får ikke varme inni i bilen som kan tyde på den har låst seg. eller er defekt. trenger ikke og bli overasket om du ikke får noen måling på denne delen da den er mer avansert en det. er en elektro motor. som går rundt med hjelp av et magnetfelt som skapes når den får strøm(lite strøm). jeg klarte ikke og måle når denne startet på min bil.

ta ut vannventilen og åpne den smør opp stemplene se om det hjelper. hadde også vert greit og fått bekreftet om det er sirkulasjonspumpe i denne. eller om det er en rein vannventil med sirkulasjonspumpe utenom.

eller om du faktisk har sirkulasjonspumpe i din bil

http://bimmers.no/topic/652005-diy-e36e39-rens-av-varmeventil/ diy

Skrevet

Skal se mer på dette til uka da jeg er opptatt i helgen. 
Bilen er forsåvidt import fra Tyskland om dette har noe å si ang om den ble levert med sirkulasjonpumpe.
Kan ikke si jeg har sett noe som ligner bildet eller bildene på linken du la med, men har heller ikke sett etter det eller vært oppmerksom på det.
Lekker heller ikke vann fra noen av slangene, pakninger eller noe sånt, er helt tett. Ryker heller ikke noe av eksos. 

Skrevet

Når den koker, koker vannet opp hele tiden eller blir vannet borte så kommer det igjen ? 
Hvis det er sirkulasjons pumpa så går vannet opp og ned og da blir det koking.
Hvis vannpumpa er gåen vil det ikke komme vann gjennom det lille hullet til venstre under radiator lokket 

Skrevet

sirkulasjonspumpen er ikke endel av selve kjølesystemet. den er der for at du skal få varme i varmeregisteret når du stille varmen på inne i bilen. og skrur seg av når når du har stilt det på kald. samt ventilene på vannventilen stenges sånn det ikke sirkulerer varmt vann i varmeregisteret. for det skal blåse kaldt.

Skrevet

1. e39 523 har m52 motor med lufte skrue på termostathuset.

2. hvordan vet du at termostaten skal åpne på 85-88 grader? 80 er standard termostat.

3. del 1 er ikke bare sirkulasjonspumpe. det er en vannventil og har nok sirkulasjonspumpe i tillegg.

4. sirkulasjonpumpen er for at du skal få varme inn i bilen ikke for sirkulasjonen sin del. i andre land blir de ikke levert med denne. for det er ikke noe vits da du ikke trenger og stille tempen på 25 når du har 25+ hele året.

grunnen til jeg nevnte at denne kunne være gåen er for at motor er på driftstemp men får ikke varme inni i bilen som kan tyde på den har låst seg. eller er defekt. trenger ikke og bli overasket om du ikke får noen måling på denne delen da den er mer avansert en det. er en elektro motor. som går rundt med hjelp av et magnetfelt som skapes når den får strøm(lite strøm). jeg klarte ikke og måle når denne startet på min bil.

ta ut vannventilen og åpne den smør opp stemplene se om det hjelper. hadde også vert greit og fått bekreftet om det er sirkulasjonspumpe i denne. eller om det er en rein vannventil med sirkulasjonspumpe utenom.

eller om du faktisk har sirkulasjonspumpe i din bil

http://bimmers.no/topic/652005-diy-e36e39-rens-av-varmeventil/ diy

Leste meg fram til at e39 har en lufteskrue på et plastrør framfor motor (sikkert ment ved termostat), men dette er en m52motor i e36.

Vel, min termostat åpner ved 88 grader. Alternativt finnes de med 80-88-92 grader.  Poenget ikke når de åpner, men at etter en stund skal slangen til venstre bli lunken.

Man kan jo måle seg fram på sirkulasjonspumpe, den har jo en strømkontakt. Kan jo hende at du bare har vannventilen uten pumpa. Skal ikke vannventil og ha et stikk?

Det skal jo være mulig å finne ut om ventilen fungerer eller ikke.

Skrevet

jeg har kun sirkulasjonspumpe i min bil og ikke vannventil:) har bare et spjeld som åpner seg etter vert som jeg vrir på tempen inni bilen.

sirk pumpen funker sånn når en står på tomgang så skal den starte slik at du får nok varme inn til varmeregisteret. 

jeg er ikke den første som ikke har klart og målt når den pumpen starter.

kunne du prøvd og sitt om du fikk frem noen tall :)? hadde vertfall vert bra informasjon  :)

Skrevet

post-53644-0-60910900-1409405516_thumb.jpost-53644-0-33577400-1409405567_thumb.j

Nå hadde jeg ikke nok strøm til å starte jævelskapen, litt over 9v på batteri. (prosjektbil) men, som visst på bildet så går det nesten like mye strøm gjennom pumpa som det er på batteri. Jeg vet ikke om min pumpe er gåen eller hva, siden den starter med engang jeg setter tenning på og sirkulerer i et minutt eller noe etter at jeg har stoppa motor. Har koblet den ut før og får likevel varme i varmeanlegg. Noen folk mener at sirkulasjonspumpa sirkulerer vannet rundt i systemet slik at motor skal kjøles litt ned etter stopp. Vet ikke om det stemmer, men vannet sirkulerer jo etter stopp, så det er vel bra? :P

Skrevet

dette må jeg se litt nærmere på i min bil :)  takker for info. vet ikke hvorfor den sviver etter motor har stoppet kan bare være noe rest strøm en plass. vet ikke hehe. 

du får varme uten den også som du testet. den er kun for og hente varme fra motor sånn du skal kunne ha det varmt inni bilen om vinteren. 

Skrevet

Trådstarter: Napp ut vannpumpa og kontroller den! Om det er originalpumpa som står i så er det plastskovler på den, og de knekker. 

Skrevet

Takk for all hjelp.

Skal få tak en ny vannpumpe og bytte den imorgen, tar med multireim i samme slengen mens jeg alikevel skal ha den av. Satser på at dette er problemet!

Om den enda koker og lager problemer så skal jeg få noen som kan dette til å se på den.

Skrevet

Har fått ut vannpumpa nå men vil ikke si den gamle er ødelagt akkurat.
Den er tight og fin med alle skovlene på plass.
Vannhuset/vannventilene sitter opp mot torpedo veggen, nesten under insuget så det får noen andre ta seg av. Bytter uansett pumpa men tviler det gir noen effekt.

Edit: Vurderer nå og ta en kikk på vannhuset alikevel. Så på den DIY-linken som ble lagt ut og det virket ikke så vanskelig å ta den ut, så får se imorgen hva det blir til. 

Skrevet

Fikk løsnet vannhuset, men fikk det ikke ut. Kom ikke frem til alle boltene til Innsuget så fikk ikke det av. Det resulterte i at jeg ga opp etter ca 2 timer med mye knoting og banning.

Satt sammen alt og bestemte meg for å få noen som kan dette til å de på det.

Takk for all hjelp, har lært et par ting eller to ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...