Gå til innhold

Oljelekkasje fra motor E39 M52B28. Veivhusventilasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er fersk eier av en 97 E39 528iAT. Har aldri hatt BMW før heller, så har ikke vært borti denne typen motorer før. Oppdaget en liten oljepytt under bilen her om dagen og i dag fikk jeg jekket opp og sjekket det litt nærmere. Fryktet at det var simring bak svinghjul, men så ikke ut som det rant noe ned derfra heldigvis. Etter hva jeg greide å se syns jeg det så ut som det var et skille mellom vått og tørt på bunn av peilerøret der hvor det går en åndingsslange inn. Er dette et vanlig lekkasjested?

Har lest meg frem til at det lønner seg å bytte veivhusventilasjonen og at nedre del av peilerøret på en måte er dobbelt og kan tette seg i den ytre delen. Prøvde å ta av påfyllingslokket mens motor gikk og det var ikke noe nevneverdig trykk der, men motor fikk mye surere gange da jeg lettet på lokket. Det er vel kanskje normalt?

Mvh Tomzern

Skrevet

Når du tar av lokket skal motoren føles som den dør ut. Da fungerer veihusventilationen bra.

Det var akkurat slik den oppførte seg, så da er det vel ikke tett ihvertfall :) Hvis motoren oppfører seg slik så er det en bekreftelse på at jeg ikke trenger å bytte ventilen enda?

Utenom at selve veivhusventilasjonsventilen feiler er det vanlig at slangene/rørene til denne sprekker.

Ok, så da er det ikke usannsynlig at lekkasjen kommer av en sprekk i slangen som går fra ventilen til peilerøret da?

Takk for svar :)

Skrevet

Nå har jeg undersøkt dette litt nærmere og forsåvidt fikset lekkasjen. Det var sprekk i den slangen som går fra ventilen og ned til peilerøret. Jeg byttet denne med en hel slange, men når jeg åpner oljelokket nå, så forandrer motoren nesten ikke gange i det hele tatt.

Da er det vel bare å bytte ventilen og den andre slangen også da? 

Snakket med bilia skøyen, og de sa de pleide å bytte peilerøret også siden det kan gå tett nedi der så da gjør jeg nok det også så bør det vel bli bra! :)

Skrevet

Flott at du fant lekkasjen.

Jeg må påpeke at det er forskjellige meninger om hva som er normalt ved åpning av oljepåfyllingslokk og de fleste stedene jeg har lest hevdes det at veldig ujevn tomgang og kvelning av motor er indikativt for at veivhusventilasjonene er dårlig, mens kun en mindre endring i gange er normalen.

Flere skifter imidlertid ventil og slanger av preventiative hensyn, uten noen påviste symptomer, siden plast og gummi-deler eldes og vil feile til slutt om de ikke skiftes først.

Skrevet

Vil heller kalle det mindre endring i gangen hos meg da isåfall. Glemte også å nevne at jeg kjenner et vakuum der, men det må vel være normalt?

Bestilte alle delene på bilia i dag så da blir det bytte av veivhusventilasjon i helgen tenker jeg:) snakket samtidig med en mekaniker der som sa at hvis man hører en gurglelyd når man løfter litt på peilepinnen så er det en indikasjon på at det begynner å bli tett. Jeg testet dette og har definitivt en gurglelyd når jeg drar den opp så da er det nok greit å få dette byttet før kaldværet kommer og olja blir tykkere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...