Capoldriahn Skrevet September 4, 2014 Share Skrevet September 4, 2014 Etter å ha kjøpt meg en ny bil for noen uker siden, så tenkte jeg at jeg skulle oppgradere anlegget i bilen for å få litt bedre lyd. Så etter mye research på nett så falt valget på Match plug and play komponenter, rettere sagt MS 83C-BMW.1, MS 4X-BMW.1 og PP41DSP BMW Edition. Ble selvsagt litt skuffet over at MS 4X-BMW.1 som er en koaxial høytaler ikke bare var å plugge inn siden jeg skulle bruke de bak, men at en heller må klippe og strippe kabelen for å putte på den kabelstumpen som fulgte med. Men etter litt betenking så får jeg heller bare gjøre det og heller selge med anlegget den dagen bilen selges. Så jeg tenkte jeg skulle prøve noe annet lett, nemlig erstatte subwooferene. Men til min store overraskelse så viste det seg at BMW i det stille på biler med Business-spiller etter september 2009 KUN har subwoofer på venstre side. Derfor er det heller ingen kabler der. Så nå må jeg altså først bestille en orginal BMW sub for høyre side for å få selve holderen Match subbene skal i. Men så kommer punktet jeg er litt mer usikker på. Jeg har egentlig 2 valg. 1. Jeg kan prøve å få tak i denne kabelen som det refereres til å Alpine oppgraderingsmanualen for nettopp biler med min stereo option. Installere denne i kabelen som er i døra slik at det i praksis blir likt på begge sider. Problemet er at jeg ikke vet hvor lett det eventuelt er å få tak i denne. GS Bildeler hadde den ikke selv om jeg søkte opp delenummeret, som forøvrig er 61122163269. 2. Jeg kan kjøpe PP1SUB, som er en 1-kanals forsterker beregnet for bruk sammen med PP41DSP. Men på grunn av eget plug and play kabel system så må jeg eventuelt se om jeg kan splitte subwoofer kabelen som er en 8-pin kabel og se om jeg kan lodde sammen 2 og 2, slik at det blir noe sånt som dette; Sub 1: 2 høyre + 2 venstre og Sub 2: 2 høyre + 2 venstre. Fordelen er selvsagt at subene får mye mer omph, i dette tilfellet 160W fordelt på de to. Ulempen er selvsagt at jeg ikke aner om dette i det hele tatt lar seg gjøre. Er det noen som har noen fornuftig input, tips og forslag? Hadde foretrukket å slippe og massakrere den orginale kablingen mer enn nødvendig. Jeg har heller ingen RCA outputs, så kan ikke installere noen annen forsterker uten mye styr. Bruker heller ikke noen ISO overgang, ettersom PP41DSP BMW Edition leveres med kabel som kobles rett på spilleren og som den orginale fakra kontakten kobles på. Kan derimot legge til at en prøvespilling med hvor jeg kun koblet til forsterkeren PP41DSP gjorde at lyden i orginalhøytalerene ble markant mye bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Capoldriahn Skrevet September 4, 2014 Forfatter Share Skrevet September 4, 2014 Ble kanskje litt vel spesifikt og sært dette. Noen som har noen generell tips i forhold til anlegg i BMW nyere enn 2009 og kun med Business spiller? Ønsker ikke å bytte spiller til en uorginal spiller, men kan være åpen for å bytte til en Professional spiller om det ikke er for mye styr å kode om spiller/bil slik at alt fungerer. Men det hjelper vel egentlig ikke noe i forhold til å hente signal til en forsterker #2 som ikke benytter dette plug and play opplegget slik som forsterkeren jeg allerede har gjør. Har tenkt på en 3. løsning hvor jeg på en eller annen måte får hentet signal og gjort om til RCA plugger og inn i en standard forsterker som da kan drive subbene under setene og legge opp kabler fra denne forsterkeren og til subbene. Må innrømme at det som i utgangspunktet skulle være en enkel plug and play oppsett med kun mindre modifikasjoner, begynner å skape litt frustrasjon og oppgitthet her nå. Så som sagt, alle generelle råd, tips og erfaringer fra å bygge anlegg i nyere BMW er velkommene. Har tidligere bygd et vanlig anlegg med trunk sub i min gamle E46, men det var ufattelig mye enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå